طبق معمول در فصل گرما آب برخی از روستا های شمال شرق استان به علت کمبود فشار آب قطع شده است.

قطعی دوباره آب در روستای های شمال شرق استان/مسئولین چاره ای اساسی برای این مشکل بیاندیشند

به گزارش گلستان24؛ با توجه به آخرین آماری که از سوی آب منطقه ای گلستان ارائه شده است، منابع آبی استان حدود ۲ میلیارد و ۴۸۵ میلیون مترمکعب است که از این مقدار حدود ۲ میلیارد و ۹۴ میلیون مترمکعب آن در استان در حال بهره برداری می باشد.

از مجموعه تمام این منابع آبی تنها ۱۰ درصد به بخش آب شور اختصاص گرفته است و مابقی آن در بخش کشاورزی محیط زیست و صنعت استفاده می شود.

با توجه به اینکه میانگین استفاده از آب شور در استان گلستان با سرانه مصرف جهانی فاصله زیادی دارد؛ همچنین استفاده بی رویه از منابع آبی و کمبود بارش های باران، استان گلستان در حال حاضر مورد تهدید کمبود آب قرار گرفته است.

مشکل قطعی آب در برخی از مناطق استان گلستان از سال های گذشته تا کنون در این فصل وجود داشته است و موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است، روستاهایی از جمله چارقلی و خواجه نفس که در شمال شرقی استان گلستان قرار دارند با مشکل بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آب این مناطق به علت شور بودن قابل استفاده نمی باشد و آب مورد نیاز مردم این منطقه که اغلب اقوام ترکمن می‌باشند از شهرستان کردکوی تأمین می شود.

علی کر از اهالی روستای چارقلی در تماس با گلستان ۲۴ از کمبود آب در این روستا ابراز نگرانی کرد و گفت: ما هر سال در فصل تابستان با قطعی آب مواجه هستیم و مسئولین در این چند سال تنها به فکر حل مقطعی این مشکل بودند و فکر اساسی برای رفع این مشکل نکرده‌اند.

وی با اشاره به کمبود آب و قطعی آب در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ما در حال حاضر برای تأمین آب شرب خود باید با گالن ها به منطقه ای از روستا برویم که کمی آب در آنجا وجود دارد و یا به همسایگانمان که آب انبار دارند سر بزنیم، گاهی اوقات نیز آنها هم به علت نبود آب نمی‌توانند به ما آب بدهند.

 سال گذشته دهیار این روستا نیز در خصوص قطعی آب به خبرنگار ما گفت:علت اصلی که آب به این روستا و روستا های اطراف نمی رسد؛ به این خاطر است که یک لوله آب به بیش از 15روستا آب رسانی می کند و روستای چارقلی آخرین روستایی است که در مسیر این لوله قرار دارد،روستا های اطراف نظیر ،قرمسه،قره کیله،آرخ بزرگ،نیز با کمبود آب شدیدی مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد:مهندس نجاتی رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان گمیشان تسهیل در روند آب رسانی به روستا را نیازمند نصب دستگاه های پمپاژ آب و یک سری از اقدامات تخصصی می داند که بودجه آن را هم باید فرمانداری تامین کند.

با این وجود مسئولین نتوانسته اند طی چند سال گذشته اعتبار لازم را جهت خرید دستگاه های پمپاژ تامین کنند، تا مردم این منطقه هر ساله دچار قطعی آب نشوند.

انتهای پیام/پ

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار