استاندار گلستان تاکید کرد

استاندار گلستان بر لزوم دقیق، شفافیت و سرعت در روند خرید این محصول استراتژیک از کشاورزان تاکید کرد.

لزوم دقت، شفافیت و سرعت در روند خرید محصول استراتژیک گندم گلستان/ باید تلاش کنیم سهمیه تولید آرد در گلستان را افزایش دهیم

به گزارش گلستان24؛به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، سید مناف هاشمی عصر امروز پنج شنبه 10 خرداد از سیلوها و مراکز خرید گندم در سطح استان بازدید با بیان اینکه امسال بیش از یک میلیون و 800 هزار تن محصولات کشاورزان در گلستان خریداری می‌شود، اظهار کرد: گندم یکی از تولیدات استراتژیک در سطح استان است و امیدواریم با زهکشی زمین‌های لم یزرع در سطح استان، گلستان بتواند رتبه نخست تولید این محصول در کشور را از آن خود کند.
استاندار گلستان با اشاره به کیفیت بالای گندم استان، تصریح کرد: باید تلاش کنیم سهمیه تولید آرد در گلستان را افزایش دهیم و از این طریق ارزش افزوده این محصول را جذب کنیم.
لازم به ذکر است کشاورزان گلستانی سطح 400 هزار هکتار از اراضی استان را به کشت گندم اختصاص داده‌اند و در سال گذشته با تولید یک میلیون و 400 هزار تن ، سومین تولیدکننده گندم بودند و 10 درصد گندم کشور را تولید کردند.

گفتنی است مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان روز گذشته با تشریح آخرین وضعیت خرید تضمینی و پرداخت محصولات کلزا، گندم و جو را تا پایان هفتم خرداد۹۷ در استان خبر داد و اظهار کرد: تا این تاریخ ۶۸ هزار و ۶۲۵ تن محصول کلزا از کشاورزان کلزاکار خریداری شد.

گفته می‌شود در سال گذشته ۵۳ هزار تن محصول کلزا در استان گلستان برداشت شده است که امسال پیش‌بینی می‌کنیم بالغ بر ۱۵۴ هزار تن محصول را برداشت کنیم.

 ۴۵ مرکز خرید کلزا در سطح استان گلستان فعال است و همچنین سه کارخانه روغن‌کشی در سطح استان گلستان در حال تحویل محصول کلزا هستند.

هم اکنون پرداختی کلزاکاران در حال انجام است و کلزاکاران که کلزای خود را به مراکز خرید تحویل دادند در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

رطوبت محصولات زراعی کلزا نباید از ۲۰ درصد بیشتر باشد و کشاورزان در نظر داشته باشند زمانی که رگبار یا رعد و برق داشته باشیم برداشت به تعویق بیافتد زیرا رطوبت محصولات زراعی بالاتر از استاندارد نرسد زیرا استاندارد نهایی برای تحویل دانه کلزا ۲۰ درصد است در صورتی که میزان رطوبت بیش از ۲۰ درصد باشد به ناچار بار کشاورزان برگشت داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: تاکنون مبلغ ۲۸ میلیارد تومان وجه خرید کلزا به کشاورزان استان گلستان پرداخت شد.

مهاجر در خصوص خرید گندم از گندمکاران استان گفت: ۹۱ هزار تن محصول گندم و  ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن محصول جو از کشاورزان گلستانی خریداری شد.

وی تصریح کرد: مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وجه خرید جو به کشاورزان استان گلستان پرداخت شده است.

مهاجر یادآور شد: عملیات خرید محصولات کشاورزی و پرداخت وجه آن در‌ گلستان همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغالزا در استان گلستان است به طوری که  ۷۰ درصد مردم استان نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم از لحاظ اقتصادی به کشاورزی وابستگی دارند.

وی ادامه داد: 38 درصد از درآمد استان گلستان از طریق کشاورزی کسب می‌شود و به صورت مستقیم ۳۸ درصد افراد در استان از راه کشاورزی معیشت خود را تامین می‌کنند.

گلستان به همراه استان‌های فارس و خوزستان، سه استان اول کشور در تولید گندم هستند.

لازم به ذکر است در راستای توسعه و تقویت مکانیزاسیون کشاورزی و براساس مصوبه ستاد فنی سازمان جهاد کشاورزی با هدف نوسازی ناوگان برداشت حمایت‎های ویژه‎ای برای متقاضیان خرید کمباین لحاظ شده است.

در همین راستا استاندار گلستان دستور به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ۲۰۰ دستگاه کمباین از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به کارگروه اشتغال استان را صادر کرد.

این اقدام بسیار ارزشمند است چرا که از هدررفت محصولات کشاورزی تا مقدار زیادی جلوگیری می‎کند.

بنا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان متقاضیان برای خرید کمباین و افراد دارای کمباین‎های فرسوده برای استفاده از این تسهیلات به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و مدارک لازم را ارائه دهند.

مدت پرداخت تسهیلات پنج ساله است و این تسهیلات برای مناطق مرزی چهار درصد و برای مناطق غیر مرزی پنج درصد است که ۲۰ درصد سهم آورده و ۸۰ درصد تسهیلات خواهد بود.

استان گلستان بعد از فارس دومین استان کشور به لحاظ تعداد کمباین است که ۴۸ درصد از کمباین‎ها بیش از ۲۰ سال عمر دارند در واقع نوسازی ناوگان برداشت امری ضروری است و موجب کاهش ضایعات ریزش محصولات کشاورزی خواهد شد.

در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین در گلستان وجود دارد که یک هزار و ۴۲۰ دستگاه بالای ۲۰ سال عمر دارند.

امسال با توجه به بارندگی‌های خوب و زهکشی زمین‌ها پیش‌بینی یک‌میلیون و 800 هزار تن تولید محصولات کشاورزی را داریم که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

باید به سمتی حرکت کنیم که در محصولاتی نظیر گندم و جو که گلستان تولیدات خوبی دارد با تلاش بیشتر به رتبه اول در سطح کشور برسیم.
رشد تولید محصولات کشاورزی و کسب رتبه نخست در کشور موجب می‌شود که گلستان در سطح ملی برجسته شود و در چنین شرایط دولت نیز توجه جدی به استان خواهد داشت.
گفتنی است امسال ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار سیب‌زمینی در استان کشت شده که پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تن از این محصول تولید شود.
قیمت این محصول در روزهای گذشته تنزل کرده و به ۲۵۰ تومان رسیده و نگرانی‌هایی را در بین کشاورزان ایجاد کرد که با دستور استاندار گلستان و حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خرید تضمینی سیب‌زمینی به قیمت ۴۱۲ تومان اعلام شد.
هم اکنون ۳۰ مرکز تا ۴۰ مرکز خرید سیب زمینی در استان فعال هستند که شامل چهار مرکز یوسفی کردکوی، حسینی گوزان فارس، لطفی‌نیا مرزنکلاته، چهارفصل طاها آق‌قلا از جمله مراکز بزرگ و فعال خرید این محصول در استان هستند.
امسال با توجه به شرایط آب و هوایی کیفیت محصول سیب‌زمینی استان بسیار خوب است و پیش‌بینی می‌شود ۳۰ هزار تن محصول بیشتر نسبت به سال گذشته تولید شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار