در سال‎های اخیر یکی از دلایلی که موجب افزایش رشد مهاجرت روستاییان به شهرها شده است نبود اشتغال و نامناسب بودن تسهیلات اشتغالزایی برای جوانان ساکن در روستا بوده است، یکی از روستاهای گلستان که این روزها با مشکل جدی اشتغال و افزایش مهاجرت مواجه شده روستای لیوان غربی، یکی از روستاهای توابع شهرستان بندرگز می‎باشد.

«اشتغال» مطالبه اصلی جوانان روستای «لیوان‌غربی» بندرگز از مسوولان/ افزایش سیر مهاجرت جوانان از روستای «لیوان‌غربی»
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ نیمی از جمعیت استان گلستان را روستاییان تشکیل داده‎اند از این رو توجه و تلاش برای رفع مشکلات این قشر از اولویت‎های مهم مسوولان محسوب می‎شود چرا که در صورت عدم توجه به مشکلات روستاییان شاهد سیر صعودی مهاجرت آنها به شهرها خواهیم شد که این امر نیز تبعات منفی خاص خود را به همراه خواهد داشت.

در سال‎های اخیر یکی از دلایلی که موجب افزایش رشد مهاجرت روستاییان به شهرها شده است نبود اشتغال و نامناسب بودن تسهیلات اشتغالزایی برای جوانان ساکن در روستا بوده است، یکی از روستاهای گلستان که این روزها با مشکل جدی اشتغال و افزایش مهاجرت مواجه شده روستای لیوان‌غربی، یکی از روستاهای توابع شهرستان بندرگز است، این روستا در 45 کیلومتری غرب گرگان واقع شده است.

در همین رابطه دهیار لیوان‌غربی، اشتغال جوانان این روستا را مهمترین مطالبه از مسوولان عنوان کرد و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: با توجه با اینکه در راستای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و اشتغالزایی تاکنون اقدامی در این روستا صورت نگرفته است شاهد آن هستیم که جوانان روستای لیوان‌غربی به محض پا گذاشتن به عرصه از این روستا مهاجرت می‎کنند.

عزیزالله عسگری تصریح کرد: در یک بازه 30 ساله، تنها به دلیل آنکه در روستای لیوان‌غربی شغل مناسبی وجود ندارد 700 نفر از جمعیت این روستا کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از مسوولان درخواست می‎کنیم در راستای بحث اشتغالزایی تسهیلات ارزان قیمت به جوانان پرداخت شود تا از مهاجرت جوانان به شهرها جلوگیری شود.

دهیار لیوان‌غربی، یکی دیگر از مشکلات این روستا را دوربرگردانی که حدود سه کیلومتر از ایستگاه فاصله دارد عنوان کرد و افزود: با توجه به آنکه شغل بیشتر مردم روستای لیوان‌غربی کشاورزی و دامداری است دوربرگردانی که در جاده بین‎المللی واقع شده برای تردد وسایل نقلیه کشاورزی، دسترسی به مزارع پایین‌دست و همچنین عبور دام از خیابان مشکل ایجاد کرده است.

*حمایت از طرح‎های اشتغالزا در روستاهای گلستان

 فرماندار بندرگز یکی از دغدغه‎های مهم نظام جمهوری اسلامی ایران را اشتغال جوانان بر شمرد و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: یکی از دغدغه‎های اصلی دولت تدبیر و امید بحث اشتغال است، سال گذشته سهمیه اشتغال در سطح استان گلستان 21 هزار شغل بود که در سامانه نیز به ثبت رسید با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که در حوزه اشتغال در استان وجود دارد پیش‎بینی می‎شود در سال جاری 50 درصد سهمیه اشتغال استان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

حسین احمدی تصریح کرد: در بحث اشتغال فراگیر، اشتغال روستایی و عشایری طرح‎های خوبی در استان وجود دارد درخواست ما از روستاییان این است که طرح‎های اشتغالزای خود را ارائه دهند، بدون تردید این طرح‎ها حمایت خواهند شد و مشکل اعتبار در این خصوص وجود ندارد.

وی گفت: یکی از مشکلات در ساختار تسهیلات اشتغالزا، ضمانت برای تسهیلات است که  سعی می‎شود با هماهنگی‎های لازم بین دستگاههای اجرایی مربوط و سیستم بانکی مشکلی که در رابطه با تأمین تضامین بانکی وجود دارد، رفع شود.

فرماندار بندرگز در خصوص تسهیلات اختصاص یافته در حوزه مشاغل روستایی گفت: سال گذشته در حوزه مشاغل روستایی 8 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار با اشتغالزایی 175 نفر به روستاهای استان اختصاص یافت در بخش تسهیلات روستایی برای سال جاری 20 میلیارد تومان با اشتغالزایی 250 نفر مصوب شده است.

احمدی بیان کرد: برای هر شهرستان تا سقف 250 میلیون تومان اعتبار در راستای اجرای طرح‎های اشتغالزای روستایی مصوب می‎شود که بعد از بررسی طرح‎ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه تسهیلات خوبی برای اشتغال روستاییان در نظر گرفته شده است، افزود: جوانان روستایی باید از این فرصت در جهت ایجاد اشتغال استفاده کنند از طرفی از دهیاران و بخشداری‎ها درخواست می‎کنیم تا اطلاع رسانی خوبی برای طرح‎های اشتغالزا در روستاها به مردم ارائه دهند تا جوانان فارغ‎التحصیل در رشته‎های مختلف دانشگاهی از این ظرفیت بهره‎مند شوند.

فرماندار بندرگز در ادامه به مشکل دوربرگردان روستای لیوان‌غربی اشاره کرد و گفت: این دوربرگردان براساس اقدامات کارشناسی شده در گذشته انجام شده است در حال حاضر این دوربرگردان نیاز به بازبینی مجدد کارشناسان در حوزه اداره راه  دارد.

احمدی اذعان کرد: تعبیه زیرگذر و کوتاه کردن مسیر دوربرگردان می‎تواند بخش عمده‎ای از مشکلات را رفع کند، طی چند روز اخیر با کارشناسان در حوزه راهداری نشستی در خصوص بررسی و رفع این مشکلات برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار