مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان های گرگان، گنبدکاووس و علی آبادکتول راه اندازی شده است.

 سه بازارچه دائمی صنایع دستی در استان وجود دارد

به گزارش گلستان۲۴؛ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در جمع خبرنگاران گفت: صنایع دستی در گذشته در کنج خانه ها قرار داشت و یا اینکه بخشی از اوقات فراغت روستائیان بود اما با تلاش ها و کارهایی که صورت گرفت، صنایع دستی امروز از کنج خانه ها بیرون آمده و موجب اشتغالزایی و درآمدزایی شده است.

 

وی افزود: در استان گلستان حدود 18 هزار هنرمند صنایع دستی داریم که حدود 17 هزار نفر از آنان به صورت انفرادی فعالیت می کنند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان بیان کرد: 469 نفر از این هنرمندان دارای پروانه تولید کارگاهی هستند و 569 نفر نیز کارت شناسایی صنایع دستی دارند. هنرمندان صنایع دستی استان در 62 رشته غیربومی و 28 رشته بومی فعال هستند.

 

وی با اشاره به نقش صنایع دستی در اشتغال و درآمدزایی و وجود ده رشته صادراتی، گفت: سال گذشته دو میلیون دلار صادرات صنایع دستی از گمرک اینچه برون داشتیم. باتوجه به اینکه گلستان پایلوت صنایع دستی است بسیاری از کارگاه ها از سوی سرمایه گذاران دیگر استان ها ایجاد شده و پس از تولید، محصولات را به استانی دیگر می برند و از سایر گمرکات کشور صادر می شود.

 

کریمی خاطرنشان کرد: در این سال ها 45 اثر نشان ملی دریافت کردند و 9 اثر نیز مهر اصالت بین المللی دریافت کردند و 9 مرکز تخصصی صنایع دستی در استان راه اندازی شد.

 

وی با بیان اینکه بسته بندی و فروش آثار صنایع دستی حلقه مفقوده این بخش بود، افزود: به دلیل اینکه در زمینه بسته بندی صنایع دستی ضعف وجود داشت، آثار هنرمندان استان امکان رقابت در نمایشگاه ها و جشنواره ها را نداشت اما امروز این مشکل برطرف شده است. از سویی دیگر بازارچه صنایع دستی هم از دغدغه های هنرمندان بود که علاوه بر ایجاد نمایشگاه های متعدد و بازارچه های موقت، سه بازارچه دائمی نیز در گرگان، علی آبادکتول و گنبدکاووس نیز راه اندازی شده است.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار