مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از آغاز فعالیت رسمی انجمن های میراث فرهنگی این استان از 25 اردیبهشت ماه جاری همزمان با هفته میراث فرهنگی خبر داد.

انجمن های میراث فرهنگی در سراسر گلستان تشکیل می شود

به گزارش گلستان 24، ابراهیم کریمی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با بخشداران گلستان اظهار کرد: اساسنامه انجمن میراث فرهنگی کشور که در سال 73 به تصویب هیات وزیران رسیده به این استان نیز ابلاغ شده که بر اساس آن ریاست انجمن در مرکز استان به عهده استاندار و در شهرستان ها بر عهده فرمانداران و در بخش ها به عهده بخشداران و دبیری این انجمن بر عهده میراث فرهنگی هر استان است.

وی اضافه کرد: با همکاری بخشداران استان و تدابیر لازم برای تشکیل انجمن ها و مشخص شدن اعضای این انجمن در روستاهای استان، کارت اعضای انجمن صادر و در همایش سراسری به اعضا ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از میراث ارزشمند تاریخی گلستان و اعتقاد بر اینکه مورد تعدی قرار گرفته است، گفت: اگر در حوزه حفاظت از این آثار ورود پیدا نکنیم اثری از آن در شهرستان ها باقی نمی ماند.

وی از اتصال اعضای این انجمن ها به بدنه یگان حفاظت استان که 60 نیرو دارد یاد کرد و گفت: با افزایش تعداد حافظان میراث فرهنگی گلستان و تدبیر مطلوب در اجرای اساسنامه انجمن های میراث فرهنگی و بهره مندی از اعضای این انجمن به عنوان بازوان اجرایی میراث فرهنگی در بخش ها و شهرستان ها، گام های ارزنده ای برای حفاظت از مواریث تاریخی استان برداشته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در ادامه به برنامه های رو به رشد و با جهت گیری خاص در این اداره کل اشاره کرد و افزود: در نظر است تا توازن بخشی و تعادل بخشی در همه شهرستان ها و ظرفیت های غرب و شرق گلستان دیده شود و با نگاه جدی و ویژه در سال 94 حرکت کنیم.

کریمی ابراز امیدواری کرد با ورود بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری و تهیه بسته های سرمایه گذاری استان و جهت گیری اجرای پروژه ها با همت بخش خصوصی شاهد تحول خاص در حوزه گردشگری گلستان باشیم.

کریمی از اشتغال صنایع دستی به عنوان راهکاری برای معضل بیکاری یاد کرد و افزود: با توافق با صندوق مهر امام رضا (ع) در خصوص تسهیلات صنایع دستی استان می توان با تخصیص تسهیلات مطلوب با کمترین بهره در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان گام برداشت و به فراگیر شدن این هنرصنعت اصیل همت گمارد.

وی همچنین به ظرفیت ها و قابلیت های روستاهای گلستان برای ایجاد بوم کلبه ها اشاره داشت و گفت: می توان با حضور جوانان علاقه مند در کلبه های بوم گردی استان به اعتبارات برای ایجاد این کلبه ها جهت داد.

وی در ادامه به آغاز ساخت موزه میراث روستایی در استان گلستان در هفته صنایع دستی (20 خرداد) اشاره و اعلام کرد که این موزه در زمینی به مساحت 700 هکتار در حوزه جنگلی ایجاد و در آن نسبت به حفظ و انتقال خانه های روستایی قدمت دار به موزه اقدام خواهد شد.

وی از این موزه روستایی به عنوان نمایشگاه دائمی اقوام استان یاد کرد و گفت: می توان برای پروژه های علمی و دانشگاهی نیز از این موزه بهره برد. 

کریمی همراهی دهیاران برای شناسایی کلبه ها و فراهم سازی زمینه های لازم برای انتقال آن ها به موزه میراث روستایی را مؤثر دانست و گفت: هنرمندان استان نیز می توانند در این موزه به تولید و ارائه محصولات خود بپردازند.

به گزارش میراث فرهنگی گلستان در حالیکه این استان ظرفیت 2500 اثر باستانی و تاریخی برای ثبت ملی دارد هنوز 848 اثر آن ثبت ملی شده است./ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار