رئیس کل دادگستری گلستان:

رئیس کل دادگستری گلستان از تشکیل واحد کنترل دادخواست در محاکم بدوی سراسر استان خبر داد و گفت: با تشکیل این واحد، فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم گلستان باز هم کوتاه تر می شود.

تشکیل واحد کنترل دادخواست در محاکم بدوی سراسر استان

به گزارش گلستان24؛ به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان در جمع قضات دادگستری شهرستان گرگان گفت: در این طرح، کارشناسان حقوقی کارآزموده، پرونده ها را پیش از ارجاع به دادگاه، بررسی و نقایص موجود در آن رفع می شود.

 

وی افزود: حجم زیاد پرونده های ورودی به محاکم استان، مدت رسیدگی به دعاوی را از روز ثبت پرونده در دادگاه تا روز رسیدگی آن توسط قاضی طولانی می کند و در موارد زیادی مشاهده شده، در روز رسیدگی به علت نقص مدارک و یا اشتباه موضوع دادخواست، پرونده برگشت داده شده است.

 

این مقام ارشد قضایی استان با بیان اینکه برگشت پرونده ها پس از چند ماه انتظار برای روز دادگاه، علاوه بر طولانی کردن فرآیند رسیدگی، سرگردانی و ناراحتی مردم را نیز در پی داشت، افزود: به همین منظور، کمیته کنترل دادخواست را در محاکم بدوی سراسر استان مستقر کرده ایم تا پرونده ها را قبل از نوبت دهی برای رسیدگی، بررسی و نقایص احتمالی را برطرف کنند.

 

هاشمیان افزود: اجرای این طرح از پارسال در محاکم تجدیدنظر استان آغاز شده است که موفقیت آمیز بود و مدت رسیدگی به پرونده ها را نیز کمتر کرد.

 

به گفته هاشمیان، استقرار این کمیته یکی از مهمترین گام های دادگستری استان برای افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ها و کمک به احقاق حق مردم است.

 

رئیس کل دادگستری استان در ادامه سخنان خود به قضات توصیه کرد: در پرونده ها به ویژه دعاوی خانوادگی، برای سازش طرفین بیشتر تلاش کنند.

 

توصیه دیگر رئیس کل دادگستری استان به قضات شهرستان گرگان، استفاده از ظرفیت های قانون برای صدور آرای جایگزین بود.

 

هاشمیان گفت: وقتی شرع و قانون اجازه صدور این آرا را برای ما صادر کرده است، قضات ما نیز باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کنند.

 

رئیس کل دادگستری گلستان و معاونان او، دوره ای به مجتمع های قضایی استان می روند و پس از بررسی پرونده ها، در نشست با قضات، آسیب های موجود را مطرح و برای حل آن چاره اندیشی می کنند.

 

افزایش کیفیت و سرعت رسیدگی مهمترین محور این بازدیدهاست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار