مسئول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: در سال زراعی جاری نوغانداران استان به طور میانگین هر کیلوگرم پیله تر تولیدی را در بازار توافقی به قیمت 325 هزار ریال به فروش رساندند.

پایان خوش برای نوغانداران استان گلستان

به گزارش گلستان24؛ این درحالی بوده که شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را برای سال زراعی 96-95 به میزان 181هزار و 49 ریال تعیین کرد و امسال هم این رقم مبنای خرید اعلام شده بود.
حسین عطارچی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: هر کیلوگرم پیله تر امسال از نوغانداران استان تا سقف 350 هزار ریال نیز در بازارهای گلستان معامله شد.
وی؛ میزان تولید پیله تر ابریشم از سوی نوغانداران استان را 171 هزار تن اعلام کرد و گفت: برداشت این مقدار پیله تر از پرورش حدود چهار هزار و 700 جعبه تخم نوغان به دست آمد و حدود 10 هزارتن افزایش تولید نسبت به سال زراغی قبل داشت.
به گفته وی؛ اکنون 90 درصد از پیله تر تولیدی در استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی به استان های خراسان رضوی و گیلان برای فرآوری حمل و بقیه به صورت سنتی فرآوری می شود.
گلستان واقع در شمال ایران از قطب های پرورش پیله تر ابریشم در کشور به شمار می رود، در این استان یکهزار و 500 هکتار توتستان از سوی چهارهزار و 200 بهره بردار ایجاد شده است که هر ساله در فصل بهار اقدام به پرورش پیله تر می کنند.
شهرستان های مینودشت، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد از مناطق مستعد پرورش پیله تر ابریشم به شمار می رود، اما قطب اصلی پرورش آن در استان؛ مینودشت با دو هزار و 200 بهره بردار است.
نوغانداری هر ساله از اوایل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه پرورش آن ادامه دارد که مدت زمان نگهداری هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول 45 روز است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار