مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از افزایش 18 درصدی بارش های بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: اما آورد رودخانه های استان کاهش 20تا 43درصدی دارد.

افزایش 18 درصدی بارش های استان گلستان

به گزارش گلستان24؛براساس اعلام روز یکشنبه آب منطقه ای، علی نظری اظهار کرد: بارندگی های سال جاری نسبت به دوره درازمدت 2 درصد کاهش و آورد رودخانه ها نیز در این مقایسه 75تا 78 درصد کمتر شده است.
وی افزود: اجرای طرح احیا و تعادل بخشی طی سال های اخیر در استان توانسته به تعادل بخشی آبهای زیرزمینی کمک کند، همچنین کارگروه سازگاری با کم آبی اقدامی در راستای بهینه سازی مصرف آب بوده و در گلستان فعال شده است.
به گفته وی؛ خشکسالی سال های گذشته به همراه تغییر اقلیم و افزایش دما اثرات خود را بر استان گذاشته و این مساله همچنین باعث شده که خاک فرصت جذب آب را نداشته باشد تا آبخوان ها توان خود را تجدید کنند.
مهندس نظری بیان کرد: به ازای هر درجه افزایش دما 10 درصد افزایش مصرف ایجاد می شود، در دنیا طی 10 سال اخیر افزایش دما 2 دهم درجه بر سانتیگراد بوده، ولی در کشور ما بین 25 تا 38 صدم سانتیگراد افزایش دما داشتیم که گلستان نیز بالاترین افزایش را داشته است.
وی با بیان اینکه امروز باید تغییر اقلیم، افزایش دما و افزایش مصرف را باور کنیم و با چگونگی برخورد با این شرایط آشنا شویم، اظهار کرد: در استان 2 میلیارد و 485 میلیون مترمکعب آب تجدید پذیر داریم که تاکنون 87 درصد این آب به کشاورزی، 10 درصد به شرب و بقیه به صنعت اختصاص یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه آب به حد کافی داریم، اما مدیریت عرضه و مصرف باید توامان باشد، افزود: وجود آب تجدید پذیر، دریای خزر، زه آب ها و آبهای نامتعارف که می تواند در بخش صنعت و کشاورزی استفاده شود از جمله داشته های استان بوده که با مدیریت صحیح می توانیم شرایط را از بحران به سمت تنش سوق داده و آسیب های آن را کاهش دهیم.
وی بیان کرد: صرفه جویی درهمه بخش ها از جمله شرب، صنعت و به ویژه کشاورزی می‌تواند پتانسیل آبی زیادی را آزاد کند.
به گفته وی؛ اجرای شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی، سیستم های نوین آبیاری، استفاده از لوله جهت انتقال آب به جای انهار سنتی، پوشش بتنی کف انهار، جایگزینی کشت محصولات کم آب طلب، توسعه کشت گلخانه ای، نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت مصرف و کنترل بهره برداری از چاه ها از راهکارهای مد نظر بهره برداران برای صرفه جویی در مصرف آب باشد.
وی همچنین مدیریت چاه های آب کشاورزی مجاز و خارج کردن چاه های غیرمجاز از مدار تولید را از دیگر راهکارها در این بخش بیان کرد.
به گفته وی؛ آموزش و ارتقاء فرهنگ عمومی، مشارکت مردم در مدیریت آب، بازخوانی و احیای فرهنگ اقوام در مصرف آب، اطلاع رسانی در خصوص اقلیم کشور و استانداردسازی تجهیزات توزیع و بهره برداری از دیگر توصیه ها در بخش صرفه جویی در مصرف است.
به گزارش ایرنا کاهش نزولات جوی به همراه با افزایش دما و کم توجهی به مصرف بهینه آب بویژه در بخش کشاورزی باعث بروز خشکسالی طی سال های گذشته در استان گلستان شده که چالش هایی در حوزه زراعت در 650 هزار هکتار اراضی زیر کشت و تامین آب شرب شهروندان ایجاد کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار