مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان با بیان اینکه طرح جامع نجات خلیج گرگان در دست تدوین است، گفت: ۲۲ کیلومتر از بستر رودخانه‌ها برای نجات خلیج گرگان لایروبی شد.

لایروبی بستر رودخانه‌ها برای نجات خلیج گرگان

به گزارش گلستان24؛علی نظری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان به هفته صرفه‌جویی مصرف آب اشاره کرد و اظهار داشت:‌ باید مدیریت عرضه و تقاضای آب را در استان ایجاد کنیم. برای شیرین‌سازی آب‌های کم‌ عمق مجوزهایی را دریافت کردیم و این مهم سبب کاهش هزینه‌ها و کاهش فشار بر منابع آبی در دهنه‌های جنوب استان می‌شود.

نظری گفت:‌ با مدیریت همگانی و درست مصرف کردن می‌توانیم مشکل کمبود آب را در استان حل کنیم و‌ امروز باید آبیاری سنتی در کشاورزی کنار گذاشته شود و از آبیاری نوین در استان استفاده کنیم.

وی به کاهش پرت انتقال آب به نقطه مصرف اشاره کرد و افرود:‌ باید اقدامی انجام دهیم تا راندمان آب را در محصولات کشاورزی افزایش دهیم و از محصولات مقاوم به خشکی استفاده کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان با بیان اینکه اجرای شبکه‌های مدرن زهکشی و آبیاری در استان گلستان دنبال می‌شود،‌ گفت:‌ تعدیل فشار آب را باید در شهرها دنبال کنیم و همچنین باید به کاهش تلفات شبکه آبرسانی توجه کنیم.

نظری گفت: نصب کنتور بر تاسیسات آبی مدنظر ما است تا بتوانیم برای حال و آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم. ‌براساس پروانه‌های بهره‌برداری، مجوز برداشت از آب‌های زیرزمینی صادر می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: ‌با ساخت سد به دنبال جلوگیری از وجود سیلاب هستیم و از سویی آب را در پشت سد برای مصارف شرب و کشاورزی در استان ذخیره می‌کنیم.

نظری یادآور شد: مشکلی که با آن روبه‌ور هستیم استفاده بیش از حد از آب‌‌‌های زیر زمینی است و بیش از 95 درصد از این آب‌ها مصرف می‌شود.

وی گفت: ‌استفاده بیش از 60 درصد از آب‌های زیرزمینی شرایط استان را بحرانی می‌کند و مصرف بالای 80 درصد را باید به 60 درصد بازگردانیم و اگر این کار را نکنیم ذخایر آب‌های زیرزمینی را از دست می‌دهیم و با فرونشست در استان روبه‌رو می‌شویم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان با بیان اینکه ‌اگر به مصرف بهینه روی نیاوریم با مشکلات بیابانی شدن در استان روبه‌رو می‌شویم،‌ ادامه داد: کمیته ‌سازش با کم‌آبی شکل گرفته و امید داریم راهکاری پیدا کنیم که بتوانیم در برداشت‌های بی‌رویه توقف ایجاد کنیم.

نظری با بیان اینکه 600 لیتر در ثانیه می‌توانیم در مصرف آب شهر گرگان صرفه‌جویی کنیم،‌ افزود: این میزان کاهش مصرف برابر با چاه‌های برداشت آب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان همچنین با بیان اینکه طرح جامع نجات خلیج گرگان در دست تدوین است، گفت: 22 کیلومتر از بستر رودخانه‌ها برای نجات خلیج گرگان لایروبی شد.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار