مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: سال گذشته یک هزار و ۷۱۱ نفر از افراد ۱۵ تا ۲۵ سال در ۱۰ شهرستان استان غربالگری ژنتیک شدند.

غربالگری ژنتیک بیش از هزار نفر در گلستان

به گزارش گلستان24؛ابراهیم غفاری، مدیرکل بهزیستی گلستان، امروز (21 تیر) به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران گفت: غربالگری ژنتیک برای زوجینی که می خواهد ازدواج کنند اجباری شده است.

 

وی افزود: هزینه غربالگری خانواده های نیازمند در آستانه ازدواج با مراجعه به بهزیستی رایگان است و هیچ نگرانی نداشته باشند.

 

غفاری تصریح کرد: خانواده هایی هم که قصد فرزند دار شدن دارند می توانند با مراجعه به بهزیستی از خدمات رایگان جهت آزمایش های غربالگری ژنتیک بهره مند شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در خصوص ژنتیک سه نوع برنامه داریم که شامل؛ مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک قبل از مشاوره ژنتیک بارداری و مشاوره ژنتیک حین بارداری و تشخیص است.

 

مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان اینکه سال گذشته در 10 شهرستان غربالگری ژنتیک انجام شد، گفت: سال گذشته یک هزار و 711 نفر از افراد 15 تا 25 سال در 10 شهرستان استان غربالگری ژنتیک شدند.

 

وی یادآور شد: سال گذشته 3 هزار و 217 نفر در 5 مرکز مشاوره ژنتیک و دو هزار و 470 نفر غربالگری پیش از ازدواج انجام شد.

 

غفاری با اشاره به فعالیت های حوزه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها، گفت: سال گذشته پیشگیری از معلولیت ها برای 38 هزار و 493 نفر در 10 شهرستان، برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای 93 هزار و 137 نفر، غربالگری شنوایی نوزادان و مداخلات زود هنگام برای 40 هزار و 230 نوزاد و غربالگری شنوایی 650 کودک 3 تا 5 ساله انجام شد.

 

وی در ادامه از افتتاح 5 مرکز مشاوره تخصصی در هفته بهزیستی خبر داد و افزود: با افتتاح این مراکز تعداد مراکز مشاوره تخصصی در استان به 73 مرکز می رسد.

 

مدیرکل بهزیستی گلستان با اشاره به فعالیت 226 مهدکودک در استان، اظهارداشت: از این تعداد 73 مهد روستایی، 37 مهد حاشیه شهری و مابقی شهری هستند.

 

وی اضافه کرد: برای راه اندازی مهدکودک محدودیتی نداریم و برای تاسیس مهد در روستاها و حاشیه شهرها حمایت مالی از سوی دولت هم می شود.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار