مدیرکل بهزیستی استان گلستان گفت: در حال حاضر ۲۰۰ کودک اوتیسم با اختلال شدید مانند عقب‌ماندگی ذهنی و دیگر بیماری‌های دیگر در این راستا در استان گلستان شناسایی شده است.

۲۰۰ کودک اوتیسم با اختلال شدید در گلستان شناسایی شد

به گزارش گلستان24؛  ابراهیم غفاری ظهر امروز در همایش علمی بیماری "اوتیسم" در دانشگاه آزاد واحد آزادشهر اظهار داشت: در استان گلستان, 250 مهدکودک به صورت پایگاه غیردائم و 2 مرکز یکی در گرگان و دیگری در گنبدکاووس به صورت پایگاه دائم فعال است.

وی افزود: از 200 کودک دارای اوتیسم, 80 کودک در این 2 مرکز خدمات درمانی مانند موسیقی‌درمانی, گفتار‌درمانی و غیره را دریافت می‌کنند. برای هر بیمار در این 2 مرکز, مبلغ 380 هزار تومان به صورت یارانه در نظر گرفته شده تا بتوانند در کاهش بیماری خدماتی دریافت کنند.

غفاری تاکید کرد: متاسفانه برای این بیماری تاکنون درمان خاصی مشخص نشده و بهترین راه برای کنترل این بیماری تشخیص به موقع این بیماری است که قبل از 3 سالگی است. برای خانواده‌هایی که دارای فرزند اوتیسم با اختلال شدید دارند, بسته‌های خدماتی خانواده در نظر گرفته شده تا قبل از اینکه در مراکز بستری تا درمان شوند, توسط خانواده این بسته‌ها برای فرزند اجرا شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در این همایش اظهار داشت: شناسایی زودهنگام و به‌موقع این بیماری می‌تواند در درمان و کاهش پیامدهای آن کمک شایانی کند. 2 عامل مهم در پیامد و پیش‌آگاهی تشخیص این بیماری, هوش و کلام است که می تواند در تشخیص به موقع توسط والدین بسیار تاثیرگذار باشد.

فیروزه درخشان‌پور تصریح کرد: آزمایش یا روش تشخیص خاصی در این بیماری وجود ندارد و پرسشنامه‌ای به صورت 10 سئوال تنظیم شده که اگر کودک به 3 سئوال پاسخگو نباشد, مشکوک به بیماری اوتیسم است.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار