مدیر کل شیلات گلستان گفت: محدودیت منابع آب شیرین تاثیری در پرورش میگو در استان نداشته و استفاده از آب های نامتعارف و لب شور رویکرد حوزه آبزی پروری است.

 محدودیت منابع آب شیرین تاثیری در پرورش میگو در استان نداشته است

به گزارش گلستان 24؛سید جواد قدس علوی در نشست تخصصی هم اندیشی توسعه میگو گلستان اظهار داشت: گلستان توانمندی فراوانی در آبزی پروری و به خصوص پرورش میگو دارد که تلاش می کنیم با فراهم آوردن زیرساخت های لازم از این فرصت برای تولید بیشتر، فراهم آوردن فرصت اشتغال و کسب درآمد بیشتر فعالان این حوزه استفاده شود.
وی افزود: با توجه به نوپا بودن این صنعت در استان، تکمیل حلقه های قبل و بعد از تولید میگو و فرآوری آن مد نظر است تا آسیب های احتمالی نبود مواد اولیه بخش های گوناگون به حداقل برسد. 
رییس پژوهشکده میگو کشور هم در این نشست گفت: افزایش بهره وری و کاهش هزینه های توسعه میگوی پرورشی برای کمک به تامین امنیت غذایی جامعه و کاهش ریسک سرمایه گذاری ازسیاست های این پژوهشکده است.
بابک قائدنیا اظهار داشت: برای حل مشکلات صنعت پرورش میگو، اصلاح نژاد، پیشگیری از عارضه سرقرمزی، کاهش مخاطرات بیماری لکه سفید و پرورش متراکم و دوبار در سال میگو در آب های نامتعارف در دستور کار پژوهشکده قرار دارد. 
به گزارش ایرنا پرورش میگو یکی از ظرفیت های اشتغالزایی در گلستان است که تکمیل طرح های در دست اقدام شیلات در این حوزه علاوه بر افزایش درآمد اهالی، زمینه ایجاد فرصت های شغلی بیشتر را برای جوانان منطقه فراهم می کند.
گلستان در سال های اخیر با توجه ویژه به توسعه آبزی پروری به یکی از استانهای برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده است که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی، میزان برداشت این آبزی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. 
به گفته دست اندرکاران شیلات، برنامه های جامع استان برای بهره برداری کامل از این ظرفیت، رونق اقتصادی کم نظیری را نصیب گلستان کرده و بر درآمدهای پایدار استان خواهد افزود. 
به گزارش ایرنا سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است. 
به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در این مجتمع از نوع وانامی است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی 120 روز در این منطقه پرورش یافته و به وزن 15 گرم می رسد.
این طرح از سال 90 پس از مدتها مطالعات، در سطح 70 هکتار از اراضی این منطقه عملیاتی شد و در اولین مرحله 140 تن میگو برداشت شد که 102 تن به کشورهای اروپایی و عربی صادر و مابقی به مصرف داخلی رسید.
هم اینک سطح زیرکشت 32 مزرعه پرورش میگوی شهرستان گمیشان افزون بر 650 هکتار است و طبق سند آمایش و چشم انداز امکان توسعه این طرح تا 40 هزار هکتار، تولید 75 هزار تن میگو و 25 هزار تن ماهی قزل آلا وجود دارد.
این ظرفیت در مجموع برای 30 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
براساس آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان سال گذشته بالاترین نرخ بیکاری استان با 19.6 درصد به شهرستان گمیشان اختصاص داشت که اجرای طرح های آبزی پروری در کاهش این آمارها تاثیرگذار خواهد بود.
طبق اطلاعات مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری استان گلستان در پایان بهار امسال 8.8 درصد بوده است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار