طعم خوش خدمت با اردوهای جهادی

اردوی جهادی جهادگران شهید قاسم غریب اقدام ماندگار در یک منطقه جنگلی-کوهستانی رقم زده است، بانوانی که منطقه کم‌برخوردار روستایی «شیرین‌آباد» را به عرصه جهاد تبدیل کرده‌اند.

 تامین آب شرب سالم اصلی‌ترین نیاز مردم شیرین‌آباد گلستان

به گزارش گلستان24؛جهادگرانی که در روستای «شیرین‌آباد» علی‌آبادکتول خادم مردم شدند از جنس بانوان تحصیل‌کرده‌ای هستند که 13 روز از خانه و خانواده دل کنده و در دل محرومیت‌ها چندروزی با مردم زندگی می‌کنند و حالا پس از فعالیت‌های جهادی و احصاء مشکلات مردم روستا؛ نوبت «اقدام و عمل» مسوولان است که برای رفع دغدغه‌های مردم وارد میدان شوند.

 

فاطمه گرائیلی که خودش را سرگروه بانوان جهادگر از گروه جهادی شهید قاسم غریب معرفی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: برای دومین بار به اردوی جهادی آمدم، به واسطه دوستانم با فعالیت در این اردوها آشنا شدم و از کمک به مردم و بچه‌هایی که عاشق آموزش و یادگیری هستند لذت می‌برم.

این بانوی جهادگر که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مدیریت در دانشگاه پیام نور علی‌آبادکتول است حالا دیگر خانم معلم روستاست، پسربچه‌ها و دختربچه‌هایی که در این چند روز اردوی جهادی چنان دلبسته او شدند که دورش حلقه می‌زنند و در حین مصاحبه از خانم گرائیلی می‌خواهند که بیاید و آموزش به آنها را ادامه دهد.

مردم و اهالی روستا که به صورت چهره به چهره با فعالیت‌های اردوی جهادی در این منطقه آشنا شدند علاقه خود را نسبت به اثربخشی این اقدامات نشان می‌دهند و حضور پررنگ آنها در برنامه‌های مختلف حکایت از همین مسئله دارد.

 

کودکان و نوجوانان «پسر و دختر» همچنین زنان روستا جامعه مخاطب این فعالیت‌های جهادی هستند که در دوره‌های احکام، مداحی، حفظ قرآن، نقاشی، کاردستی، کار روی بنر، چرم‌دوزی، خیاطی، نمددوزی، نقاشی روی چوب و طراحی روی شیشه حضور دارند.

گرائیلی به افتتاح فعالیت اردوهای جهادی در شیرین‌آباد اشاره می‌کند که همزمان با سالروز ولادت امام رضا علیه‌السلام بوده و تا امروز هم ادامه دارد از اینکه برای خانواده‌ها دوره‌های مشاوره گذاشتند و روزهای آینده نیز اکران فیلم دارند و برای نخستین بار است که یادواره شهدا برای مردم این روستا برگزار می‌شود آن هم توسط جهادگران بسیجی.

 

این بانوی جهادگر به اصلی‌ترین مشکل مردم روستای شیرین‌آباد می‌پردازد که تامین آب شرب است و مدت‌هاست که مردم با این مسئله کنار آمدند، موضوعی که با سلامت اهالی روستا سر و کار دارد.

گرائیلی ادامه می‌دهد که آب روستای شیرین‌آباد از رودخانه تامین می‌شود و اگر 48 ساعت شیر آب بسته باشد پس از آن آب گل‌آلود نصیبت می‌شود و یا آنقدر کلرزده است که قابل خوردن نیست.

 

هر گوشه مسجد را که نگاه می‌کنیم یک دورهمی علمی-آموزشی است، حواس هیچکدامشان هم با آمدنمان پرت نمی‌شود، ابوالفضل 10 ساله مشغول مداحی است، زهرا چرم‌دوزی می‌کند و معلمان دیگر آموزش مهرسازی روی سیب‌زمینی به بچه‌ها یاد می‌دهند.

 

نرگس رنجبر که 12 سال دارد و با دستان کوچکش یک طوطی و قورباغه با نمد درست کرده خیلی خوشحال است که توانسته برای خودش و برادر کوچکترش عروسک بدوزد و به نشانه ابراز علاقه دستهایش را دور گردن خانم معلم گره می‌زند و بوسه بر گونه‌های مربی می‌زند.

حس قشنگی در کلاس‌های جهادی وجود دارد، سفیران کار و جهاد به زیبایی طعم خوش خدمت را به مردم هدیه کردند واقعا خدمت بی‌منت به اهالی روستا، مردم را دلگرم کرده است.

نرگس کوچولوی کلاس نمددوزی دوست دارد وقتی بزرگ شد معلم شود و او هم روزی در اردوهای جهادی به دیگران آموزش دهد، نرگس هر روز دو بار برای شرکت در کلاس‌های نمددوزی، بافتنی و احکام از ساعت 9 تا 12 و عصرها 15 تا 19 با بانوان جهادگر بسیجی است.

 

محمدمهدی برزگر پسربچه 13 ساله‌ای که در این کلاس‌ها نقاشی روی چوب را می‌آموزد و در کلاس مداحی هم خوش‌صداست، دوست دارد یک روز مکانیک‌کار شود و در اردوهای جهادی به روستائیان آموزش دهد.

محمدمهدی با خواهرش در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند و صوت مداحی نام‌آشنا و دلنشین «منم باید برم» را برایمان می‌خواند که برای لحظاتی دل‌هایمان را کربلایی می‌کند، او می‌گوید کسی که خانواده و نزدیکانش مداح نیست ولی خودش دوست دارد که مداح شود و با شعرهایش برای مردم صحبت کند.

زندگی در شیرین‌آباد جریان دارد، صمیمت و یکدلی در روستا زبانزد است، دوست داشتن آدم‌ها معنای دیگری دارد، اینجا کمک به همنوع حس قشنگی است که مردم از یکدیگر دریغ نمی‌کنند.

 

گروه تلویزیونی سپاه نینوا گلستان که برای به تصویر کشیدن فعالیت جهادگران به این روستای دورافتاده آمده؛ برای دقایقی با آنها همراهی می‌کند و در کلاس‌های مختلف که با فاصله کمی در زینبیه و مسجد روستا در حال برگزاری است حضور پیدا می‌کند.

فرصت را مغتنم شمرده و با علیرضا طاهری‌زاده مسوول ناحیه بسیج دانشجویی استان گلستان به گفت‌وگو پرداختیم؛ این مقام مسوول از اعزام 400 دانشجو در قالب 23 گروه جهادی در 25 روستای محروم پس از پایان یافتن امتحانات پایان ترم دانشجویان به اردوهای جهادی خبر می‌دهد و می‌گوید تا پایان تابستان امسال یک‌هزار دانشجو در قالب 60 الی 70 گروه عمرانی و فرهنگی به اردوهای جهادی اعزام می‌شوند.

طاهری‌زاده به فعالیت جهادگران در عرصه‌های هفت‌گانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: جهادگران بسیجی در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، علمی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی، عمرانی و مطالبه‌گری فعالیت دارند که نتایج مثبت و شیرینی برای مردم داشتند.

وی با اشاره به مهمترین رسالت جهادگران در زمینه مطالبه‌گری ادامه می‌دهد: مشکلات موجود در روستا توسط جهادگران بسیجی احصاء می‌شود و موارد با بزرگان منطقه و روستا به جمع‌بندی می‌رسد و از طریق مسوولان پیگیری می‌شود، بسیاری از مشکلات مردم با مطالبه‌گری برطرف شده که جای خرسندی است.

طاهری‌زاده هدف از اجرای اردوهای جهادی را عمل به فرامین امام خامنه‌ای و آشنا شدن دانشجویان با محرومیت‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: در اردوهای جهادی به مردم می‌گوییم که تنها نیستند و جهادگران بسیجی زبان گویای آنها برای پیگیری مسائل هستند.

به دل روستا می‌آئیم تا در مجلس روضه‌خوانی که هر روز در منزل یکی از اهالی روستا برگزار می‌شود شرکت کنیم در میانه راه به خانمی که از اهالی روستاست و پا به سن گذاشته و عصا به دست است روبرو می‌شویم از او درباره حضور بانوان جهادگری که چندروزی مهمان روستایشان شدند می‌پرسیم که با این سوال خنده روی لبانش جای می‌گیرد و ابراز خوشحالی می‌کند، با اینکه خودش توانایی شرکت در این کلاس‌ها را ندارد اما نوه‌هایش برای بیشتر دانستن و یادگرفتن در دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

رقیه خانم اردوهای جهادی در این روستا را مایه خیر و برکت برای مردم می‌داند و تنها یک خواهش دارد که مسوولان برای آب شرب سالم در روستا همت کنند.

با رقیه خانم خداحافظی می‌کنیم و به سمت خانه‌ای که مراسم احکام و روضه‌خوانی در آنجا برپا شده حرکت می‌کنیم، درب خانه باز است، وارد آنجا می‌شویم همه به احترام مهمانان اهل‌بیت علیه السلام قیام می‌کنند، برای دقایقی آنجا حضور داریم، بانوان روستایی به بستری که توسط جهادگران بسیجی فراهم شده علاقه زیادی نشان می‌دهند.

با یکی از بانوان وارد بحث می‌شویم به مشکلاتی که گریبانگیر عروس و دامادش شده اشاره می‌کند و از اینکه مشاوره‌های جهادگران برای آنها نتیجه‌بخش بوده ابراز رضایت دارد و می‌گوید کاش حضور جهادگران در روستایمان بیشتر بود.

آثار و برکات خوب حضور جهادگران نسیم امید را در این روستای کوهستانی به جریان انداخته و از کوچک و بزرگ به این نکته مهم تاکید دارند.

به زینبیه روستا برمی‌گردیم همان جا که کلاس‌های آموزشی در حال برگزاری است، این بار از ورودی دیگری وارد کلاس می‌شویم، روی پله‌ها بر حسد و غیبت و تهمت پا می‌گذاریم و به نکات اخلاقی که بر در و دیوار حک شده دقیق می‌شویم؛ در گوشه‌ای از این مکان «کوی آشتی‌کنان با شهدا» نظرم را جلب می‌کند، کسانی که برای رهایی از دنیا و فرار از مشکلات با شهدا همصحبت می‌شوند.

سفرنامه‌ نیم‌روزه‌ جهادی به شیرین‌آباد رو به اتمام است این مهم را وقتی بانگ اذان به گوش می‌رسد متوجه می‌شویم، پس از اقامه نماز جماعت؛ مهمان غذایی می‌شویم که «کوزت‌های جهادی» برایمان تدارک دیده‌اند، خنده‌مان می‌گیرد وقتی لیست غذا روی دیوار را می‌بینیم و اینکه اسامی آشپزهای آن با عنوان «کوزت‌های جهادی» بر روی دیوار نقش بسته است.

/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار