معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 60 هزار هکتار غیر از سیاست‌های دولت کشت برنج را انجام دادند براساس قانون نباید به آنها نهاده بدهیم و از نظر قانونی این کار بر عهده ما نیست.

کشاورزان باید دست از روش‌های سنتی بردارند

به گزارش گلستان24؛با توجه به سیاست‌هایی که در خرید تضمینی کشاورزی وجود دارد خرید محصول برنج در استان گلستان و سایر استان‌های دیگر به غیر از استان گیلان و مازندران جزو حمایت‌های دولت نیست و قانون اجازه خرید هیچ‌گونه خرید تضمینی برنج را نمی‌دهد.

بحران خشکسالی، کاهش مدیرت آب، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی از عمده مشکلاتی است که استان گلستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و همچنین نشست دشت‌ها را در سطح استان گلستان داریم و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند در آینده‌ای نه چندان دور آب سفره‌های زیرزمینی را هم نخواهیم داشت و آب شیرینی در استان گلستان نیز نداریم.

به دلیل اینکه نسل‌های آینده دچار این معضل نشوند دولت تصمیم گرفت که کشت برنج را در نه تنها در استان گلستان بلکه سایر استان‌ها محدود کند تا از نظر زیست‌محیطی دچار مشکل نشویم.

در این راستا گفت و گویی با محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و محمد قلیچلیکارشناس سازمان جهادکشاورزی در گلستان صورت گرفت.

یکی از کشاورزان گلستانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: قریب به 25 سال است که کشاورزی می‌کنم و مزرعه شالی دارم و اکنون در مرحله کودپاشی و سم‌پاشی مزارع شالی هستم.

این کشاورز ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در مزرعه شالی دارم تهیه کود و سم است با توجه به اینکه دولت به ازای هر هکتار یک کیسه کود به ما تخصیص داده است هنوز با کمبود کود و سم در اراضی شالی مواجه هستیم کشاورز با یک کیسه کود چه کاری می‌تواند انجام دهد.

الان رفتم بازار کود بخرم کیسه‌ای 70 هزار تومان شده است از کجا پول بیاورم تا کود برای مزرعه تهیه کنم و خرید سم در سال گذشته 100 هزار تومان بود الان قیمت آن به 160 هزار تومان افزایش پیدا کرده است یعنی 60 هزار تومان برای یک سم شنی اضافه بر سازمان باید هزینه کنم همچنین به شدت از کمبود گازوئیل در رنج هستیم و پیدا کردن گازوئیل برای کشاورزان بسیار سخت شده است.

کشاورز گلستانی در حالی که از عدم خرید تضمینی شالی توسط دولت گلایه می‌کند در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: دلالان برای اینکه شالی را از کشاورزان بخرند به ما روی می‌آورند متاسفانه دولت در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است به فرض مثال دولت اگر از شالیکاران همانند گندم تعهد خرید بگیرد و تضمین بدهد ما با خیال آسوده محصولاتمان را کشت می‌کنیم ولی در زمان برداشت مجبوریم هر دلالی آمد شالی خودمان را به او بفروشیم چون درآمد اغلب کشاورزان از همین راه صرف می‌شود و شغل دیگری نداریم.

* قانون اجازه خرید هیچ‌گونه خرید تضمینی برنج را نمی‌دهد/ حمایت دولت از استان‌های گیلان و مازندران برای خرید تضمینی برنج

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: با توجه به سیاست‌هایی که در خرید تضمینی کشاورزی داریم خرید محصول برنج در استان گلستان و سایر استان‌های دیگر به غیر از استان گیلان و مازندران جزو حمایت‌های دولت نیست و قانون اجازه خرید هیچگونه خرید تضمینی برنج را نمی‌دهد.

عباسی افزود: با توجه به اینکه بحران خشکسالی، کاهش مدیرت آب، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی را داریم همچنین نشست دشت‌ها را داریم و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند در آینده‌ای نه چندان دور آب سفره‌های زیرزمینی را هم نخواهیم داشت و آب شیرینی در استان گلستان نیز نداریم.

وی اذعان کرد: به دلیل اینکه نسل آینده دچار این معضل نشوند دولت تصمیم گرفت که کشت برنج را در نه تنها در استان گلستان بلکه سایر استان‌ها محدود کند تا از نظر زیست‌محیطی دچار مشکل نشویم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان اظهار کرد: سهمیه ماهانه کودها در اراضی کشاورزی را داریم و به دلیل غیرکارشناسی کشت برنج که کشاورزان کشت کردند و ما مجبور هستیم که نیازهایشان را تامین کنیم و کشاورزان از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 60 هزار هکتار غیر از سیاست‌های دولت کشت برنج را انجام دادند براساس قانون نباید به آنها نهاده بدهیم و از نظر قانونی این کار بر عهده ما نیست.

عباسی در خصوص میزان گازوئیل برای کشاورزان گفت: براساس قانون، تعیین اعلام نیاز با مدیریت سازمان جهاد کشاورزی به رئیس شرکت نفت استان گلستان ابلاغ می‌شود و شرکت نفت استان طبق سهمیه ابلاغی‌اش  به شهرستان‌ها اعلام می‌کند که تلاش آنها بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن سوخت «گازوئیل» را در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران اصلی قرار دهند.

وی اذعان کرد: قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و از دست ما خارج است و قیمت‌ها از کشور صادر می‌شود و ما نیز از این افزایش قیمت ناراضی هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان یادآور شد: شعار وزارت‌خانه سازمان جهادکشاورزی با محوریت «امنیت غذایی و سلامت جامعه است» مبارزه بیولوژیک به ویژه در زراعت برنج، گوجه‌فرنگی، انار و پنبه را انجام دادیم و قریب به 60 درصد از هزینه‌های آن را دولت پرداخت می‌کند و 40 درصد مابقی توسط کشاورز پرداخت می‌شود.

وی اذعان کرد: توسعه و ترویج کودهای بیولوژیک که خطراتی را برای محیط زیست و خاک ما ندارد و کودهای بسیار زیادی توسط شرکت‌های بخش خصوصی شناسایی و به تولید انبوه رسیده است مخصوصا برای برنج، گندم و سویا صورت گرفت که در راستای ترویج کودهای بیولوژیک همایش‌ها و کلاس‌های زیادی دایر شد.

عباسی خاطرنشان کرد: 460 کارشناس پهنه در سازمان جهادکشاورزی سطح استان گلستان فعال هستند و هر کارشناسی دو الی سه روستایی را تحت پوشش خود دارد و کشاورزان را راهنمایی می‌کنند و بیش از 70 کلینیک گیاهپزشکی در گلستان وجود دارد که کارشناسان می‌توانند به کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه کنند و زمان مصرف سم، نحوه مصرف سم و دز مصرف سم را بررسی کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: در این راستا بیش از 20 نوع سم کم‌خطر یا بی‌خطر را به ثبت رساندیم که کشاورزان می‌توانند این سموم بی‌خطر را در اراضی خودشان استفاده کنند تا در راستای کاهش خطرات زیست‌محیطی گام موثری برداریم.

* باید از روش‌های نوین کشاورزی برای دفع آفات استفاده کنیم/ کشاورزان باید دست از روش‌های سنتی بردارند

کارشناس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: کشاورزان برای دفع آفات محصولات خود کود در حوزه شالی و برنج و سایر حوزه‌های کشاورزی نیاز به روش‌های مختلف سنتی و روش‌های نوین دارند و متولیان بخش کشاورزی گرچه به فکر هستند ولی توجهشان را باید در این زمینه گسترش دهند.

قلیچلی افزود: برای تامین کود مورد نیاز کشور نیاز به کود از خارج کشور داریم سازمان جهادکشاورزی این کار را انجام می‌دهد باید از روش‌های نوین کشاورزی برای دفع آفات استفاده کنیم تا نیاز ما به خارج از کشور به حداقل برسد تا کشاورز بتواند محصول خودشان را با کیفیت خوب و با حجم مناسب و مقرون به صرفه تولید کند و به بازار عرضه کند.

وی تصریح کرد: کودهای شیمیایی نتیجه و آثار مخرب انسانی و زیست‌محیطی است که این آثار مخربی که امروزه شاهد آن هستیم و احتمالا در آینده شاهد افزایش بیشتری از کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی هستیم که کشاورزان باید دست از روش‌های سنتی بردارند و به سمت روش‌های نوین حرکت کنند.

کارشناس جهادکشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی بیشتر تمرکز خودش را به سمت روش‌های نوین دفع آفات سوق دهد تا این روش‌ها بتواند نیاز کشاورزان را تامین کند و همچنین نیاز ما را به خارج از کشور کاهش دهد و رضایت عمومی را از بخش کشاورزی در جامعه را ارتقا می‌بخشد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار