علل بی توجهی کشاورزان به ممنوعیت کشت شالی؛

نبود جایگزینی برا کشت شالی موجب شده است تا کشاورزان علی رغم ممنوعیت کشت برنج همچنان شالی کشت کنند.

عدم وجود جایگزینی مناسب برای این محصول /بی اعتمادی کشاورزان به بخش دولتی

به گزارش گلستان24؛ وسعت کشور ایران به اندازه ای است که در هر نقطه از خاک کشور مردم با تناسب به آب و هوا و جغرافیا آن منطقه مشغول به امرار و معاش و کار روزمره خود هستند.

مردم استان گلستان نیز به علت داشتن آب و هوای مناسب بیشتر به کشاورزی و کاشت انواع محصولات از جمله برنج و گندم مشغول هستند و می شود گفت که حدود 40 تا 50 درصد از مردم اقتصاد خود را از طریق کشاورزی تامین می کنند.

وجود مناطق خشک زیادی از جمله منطقه شمال استان یعنی ترکمن صحرا و نبود آب کافی در استان موجب شده، تا برخی از مردم روستاها برای تامین آب شرب خود دچار مشکل شوند .

حال مسئولین استان تصمیم گرفته اند، برای مدیریت این بی آبی جلوی کاشت برنج که بیشترین مصرف آب را در حوزه ی کشاورزی به خود اختصاص داده است را بگیرند، این  موضوع در حالی اتفاق میافتتد که استان گلستان یکی از قطب های تولید برنج در کشور است.

با این حال مدت ها پیش به علت کمبود آب مسئولین دولتی کاشت برنج را ممنوع کرده بودند؛ ولی مردم برای امرار و معاش و همچنین سود بالای برنج توجه ای به این ممنوعیت نداشته اند و مشغول کاشت این محصول بوده اند.

حال برای بار دوم نیز ساختمان جهاد کشاورزی استان گلستان خبر از ممنوعیت کشت این محصول را داده است و هنوز معلوم نیست که آیا کشاورزان به این دستور عمل توجه می کنند و یا همانند گذشته به کشت برنج مشغول می شوند.

در همین خصوص یکی از کشاورزان گلستانی در گفت وگو با خبرنگار ما گفت:شالی محصولی است که سود زیادی برای کشاورزان دارد و این محصول را هر زمان که بخواهیم می توانیم به فروش برسانیم و هیچ موقع هم فاسد یا خراب نمی شود.

وی ادامه داد:بدون برنامه ریزی کشاورزان نمی توانند  شالی و برنج نکارند؛ چرا که ممکن است متوجه ضرر و زیان شوند ،مسئولین جهاد کشاورزی در استان خود نشسته اند و قوانین تایین می کنند، بدون این که جایگزین مناسبی برای کاشت برنج تعیین کنند.

آقای زرگری ادامه داد:وقتی که ما گندم هم می کاریم دچار مشکل می شویم و باید منتظر باشیم که آیا دولت گندم ما را می خرد؟ اگر می خرد به چه قیمتی خواهد خرید ؟ و یا این که پول خرید گندم های ما را کی خواهند داد؟

این کشاورز گلستانی یاد آور شد:کمبود آب در استان قطعا به خود کشاورزان و خانواده هایشان هم ضرر وارد خواهد کرد؛ ولی زمانی که هیچ راهی جز کشت شالی نباشد و کشاورز سود و اقتصاد خود را در این محصول ببیند آن را کشت خواهد کرد.

 انتهای پیام/پ

 

ارسال نظر

آخرین اخبار