رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان با اشاره به اینکه نماز جمعه متعلق به همه مردم است، گفت: نماز جمعه بستر امیدبخشی و پناهگاه مردم باشد.

ائمه جمعه در جذاب‌سازی خطبه‌ها بکوشند

به گزارش گلستان24؛اهمیت نماز جمعه در نظام اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست و همگان می‌دانند که نماز سیاسی و عبادی جمعه یکی از بزرگترین میعادگاه‌هایی است که اجتماع مسلمانان و مومنان را برای ایجاد هیمنه و اقتدار در برابر دشمنان و مخالفان فراهم کرده و بر وحدت‌بخشی به جامعه اسلامی نیز کمک شایانی می‌کند.

نماز جمعه در نزد بسیاری از شیعیان واجب تخییری است و حضور در آن در زمان غیبت امام واجب نیست و معنای آن این است که مکلَف در ادای فریضه واجب ظهر جمعه بین خواندن نماز جمعه یا نماز ظهر مخیر است و البته این نماز در نزد اهل سنت واجب عینی است و باید حتماً در آن شرکت کنند.

از این رو و نظر به اهمیت والای نماز جمعه امروز جلسه شورای اداری شهرستان گنبدکاووس با محوریت موضوع نماز جمعه و بزرگداشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور با حضور ائمه جمعه شیعه و سنی، مسوولان و مدیران ارشد شهرستانی و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان برگزار شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان در این نشست با اشاره به اینکه دستور امام راحل برای برگزاری نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب بیش از هر چیز بیانگر پیوند عمیق علم، دیانت و سیاست با یکدیگر و عدم جدایی دینداری با فهم دقیق سیاست و حکومت اسلامی است، اظهار کرد: مولفه‌های ساختاری و اساسی نماز جمعه را خود نماز، خطبه‌ها، روز جمعه، امام جمعه، مدیریت نماز جمعه و مردم تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام عامری با بیان اینکه یکی از کاربری‌های نماز جمعه فراهم آوردن زمینه تفاهم، تعامل و همدلی نهادها و ادارات با یکدیگر و با حکومت اسلامی است، افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف ستادهای نماز جمعه در حال حاضر بررسی و ارائه عوامل موثر در نوآوری برنامه‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه نماز جمعه باید محیط امید‌بخش و تزریق‌کننده حیات، نشاط و روحیه کار و جهاد در جامعه باشد، خاطرنشان کرد: نماز جمعه باید به بستری تبدیل شود که فضای مشارکت، همکاری، تفاهم و همبستگی را در سطح شهرستان‌ها ارتقا دهد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان خدمت به مردم را یکی از انتظارات این شورا از ائمه جمعه و همه مجموعه افراد دخیل در نهاد امامت جمعه دانست و گفت: خدمت به مردم باید با دو ویژگی رحمت و برکت باشد.

عامری مقام نماز جمعه را یک مقام پدرانه در سطح شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: نماز جمعه باید ملجا و پناهگاهی برای همه افراد شهرستان باشد و امام جمعه نیز باید در بهره‌گیری و بکارگیری ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان در همه سطوح اهتمام بورزد.

وی با اشاره به اینکه از همه ائمه جمعه شهرستان‌ها خواسته‌ایم در حوزه جذاب کردن نماز جمعه اقدام کنند، اضافه کرد: برای این کار نخستین گامی که ائمه محترم جمعه باید بردارند مخاطب‌شناسی است که باید با تکیه بر کلیدواژه‌های فرمایشات رهبر معظم انقلاب از جمله مهندسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی قابل تحقق است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نماز جمعه محور وحدت و همدلی در شهرستان گنبدگاووس است، تصریح کرد: امام جمعه گنبدکاووس نیز شخصی است که همواره به عنوان یک حامی و راهنمای مطمئن در کنار خدمتگزاران به مردم در دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه مدیران اجرایی شهرستان باید حضور در نماز جمعه و ترویج فرهنگ اقامه این نماز را در دستور کار اصلی خود قرار دهند، اضافه کرد: انتظار ما حضور پرشور مدیران و مسوولان اجرایی شهرستان در نماز سیاسی و عبادی جمعه است.

وی از مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان گنبدکاووس خواست تا از تریبون نماز جمعه برای ارائه گزارش عملکرد خود به مردم استفاده کنند، افزود: مرم باید با تمام وجود احساس کنند که در شرایط اخیر مسوولان و مدیران ادارات و نهادها با تمام همت خود مشغول خدمتگزاری هستند.

امام جمعه شهرستان گنبدکاووس نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه نماز جمعه متعلق به همه مردم و مسوولان است، گفت: هیچ‌گاه اجازه نخواهیم نداد گروه، جناح و عده‌ای افراد این دستاورد بزرگ انقلاب را برای خود به صورت اختصاصی درآورده و دیگران را از بهره‌مندی از آن محروم کنند.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با اشاره به اینکه مردم باید احساس کنند که نماز جمعه به متعلق به آنهاست، تاکید کرد: مردم باید صدای خود و انتقادات و نظراتشان را در تریبون نماز جمعه بشنوند تا با اعتماد به این تریبون خود را در مسیر بزرگتری همراه با نهاد امامت جمعه کنند.

گفتنی است در پایان این جلسه مدیران جدید شهرستان گنبدکاووس ازجمله رئیس اداره ورزش و جوانان و رئیس ستاد نماز جمعه گنبدکاووس که برای نخستین بار در جلسه شورای اداری حاضر شده بودند برای دقایقی به اعلام برنامه‌های خود پرداختند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار