رئیس‌پلیس راه‌های استان گلستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 27 فقره معادل 25 درصد تصادفات فوتی در استان گلستان رخ داد و تعداد کشته‌شدگان نیز 31 نفر معادل 25 درصد ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش میزان تصادفات در این استان هستیم.

کاهش تصادفات جاده‌ای در استان گلستان

به گزارش گلستان24؛آمارهای ارائه شده در کشور ایران نشان می‌دهد که پس از بیماری‌های قلبی و عروقی؛ حوادث ترافیکی به عنوان دومین علت مرگ و میر در همه گروه‌های سنی است و نخستین عامل مرگ و میر در گروه سنی زیر ۴۰ سال سن است.

در راستای وضعیت راه‌های جاده‌ای استان گلستان و سوانح و تصادفاتی که گاها در جاده‌های استان گلستان رخ می‌دهد با عادل مصدقی معاون راهداری اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان و علی عبدی رئیس‌پلیس راه‌های استان گلستان و گفت و گویی صورت گرفت.

یکی از اهالی روستای مهدی آباد در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: روستای مهدی‌آباد در هنگام شب یک نقطه کوری است و رانندگان وقتی با سرعت رانندگی می‌کنند دید کافی ندارند چند وقت پیش در این روستا شاهد تصادف وحشتناکی ساعت ۱۰ شب بودیم و بچه‌ای که با ماشین تصادف کرد به بیمارستان نرسیده فوت کرد حتی در موقع روز هم کودک هفت ساله‌ای که مهمان این روستا بود با خودرویی تصادف می‌کند و جان می‌دهد.

این مادر ادامه داد: مسوولان درصدد برطرف کردن مشکلات این روستا تلاش کنند و قدری خودشان را جای ما بگذارند و به این جاده رسیدگی کنند.

منوچهر دامن‌گیر عضو شورای روستای مهدی‌آباد شهرستان گرگان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: مشکلات اصلی ما در روستای مهدی‌آباد جاده بین‌المللی است زیرا روستای مهدی‌آباد در حاشیه جاده گرگان و گنبدکاووس قرار دارد که متاسفانه به همین دلیل شاهد تصادفات کثیری در این روستا هستیم؛ این مشکل را رسانه‌ای کردیم ولی متاسفانه هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم عبدی رئیس پلیس راه استان گلستان و میقانی مدیرکل راهداری استان در این راستا کارهایی را انجام دادند و قول‌هایی هم دادند اما کافی نیست.

این عضو شورا ادامه داد: ما انتظارات بیشتری از مسوولان در این زمینه داریم زیرا شیب جاده بسیار زیاد است و راننده هنگام رانندگی از دید کافی برخوردار نیست و منجر به حوادث ناگوار و تصادف می‌شود.

ابوالفضل میر عضو شورای هیئت امنای مسجد حضرت اباالفضل (ع) روستای مهدی‌آباد در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان ابراز کرد: این روستا مشکلات زیادی دارد و یکی از مشکلاتی که با آن دست و پنجه می‌کنیم از شرق جاده ورودی این روستا (بعد از پل سرخ‌محله) ماشین‌ها با سرعت زیاد و با دید کمی که دارند منجر به تصادفات بسیاری در این محل می‌شود.

این عضو شورای هیئت امنای مسجد حضرت اباالفضل (ع) ادامه داد: خودم یکی از افراد آسیب‌دیده هستم و همچنین خواهرم در سن هفت سالگی در سال ۱۳۷۸ در این محل تصادف کرد که متاسفانه فوت شد و مجددا در همین مکان در سال ۱۳۹۲ خودم تصادف کردم و نقص عضو شدم و توانایی انجام دادن کاری را ندارم انتظار دارم مسوولان به داد ما رسیدگی کنند و مشکلات را از سر راه بردارند.

معاون راهداری اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان گفت: قریب به ۵ هزار کیلومتر انواع راه در استان گلستان وجود دارد که قریب به ۲۵۰ کیلومتر از راه‌های استان گلستان شامل بزرگراه است و متاسفانه در سطح استان گلستان هنوز آزادراه نداریم و حدود یک‌هزار و ۲۶۰ کیلومتر از محورهای اصلی و فرعی استان گلستان وجود دارد و قریب به ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی داریم که از این ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی قریب به ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه‌های آسفالته روستایی است و مابقی راه‌های شوسه و خاکی است.

مصدقی اظهار کرد: در استان گلستان شاهد تراکم مناطق جمعیتی شامل روستاها در حاشیه جاده‌ها هستیم و تمایل روستانشینان، دهیاری و اعضای شورای شهر در بحث توسعه روستانشینی در حاشیه جاده‌ها بودند و این اقدام را انجام دادند طوری شده است که روستاها بر جاده قالب شدند.

وی در خصوص روستاهای در حاشیه بزرگراه گرگان و گنبدکاووس اظهار کرد: در طرح‌های هادی روستاهایی که در بنیاد مسکن مصوب می‌شود باید از توسعه طولی روستاها به ویژه در حاشیه جاده‌ها ممانعت شود و همیشه اداره راهداری در راستای توسعه طول روستاها در حاشیه راه‌ها معترض است ولی متاسفانه شورای روستاها با التماس می‌خواهند روند کار خودشان را با وجود مخالفت‌های ما در این زمینه انجام دهند.

معاون راهداری اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان ابراز کرد: اکنون پروژه روشنایی در روستای مهدی‌آباد را آغاز کردیم از سه‌راهی زرین‌گل تا خروجی شهرستان علی‌آبادکتول از گذشته روشنایی وجود داشت و از سه‌راهی زرین‌گل به سمت شهر خان‌به‌بین پروژه روشنایی را آغاز کردیم و پایه‌های تیر برق نصب شده است که قطعا در راستای امنیت بسیار موثر است.

 مصدقی اذعان کرد: پل عابر پیاده در روستای مهدی‌آباد نصب شده است و باید فرهنگ استفاده از پل عابران پیاده توسط شورای این روستا برای مردم اهالی روستای مهدی‌آباد فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: دوربین کنترل سرعت در آن منطقه نصب شد و خط‌کشی و نصب علائم ایجاد شد و همچنین زیر پل عابر پیاده نرده گذاشتیم تا عابران پیاده به وسط جاده حرکت نکنند.

معاون راهداری اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان گفت: در سه ماه نخست سال جاری در سطح استان گلستان ۱۸ درصد آمار جان‌باختگان ما عابران پیاده بودند که باید در این راستا فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

رئیس‌پلیس راه‌های استان گلستان ابراز کرد: براساس آماری که در دست داریم تعداد تصادفاتی که از ابتدای سال تا پایان ۱۳ مردادماه در استان گلستان رخ داد در تصادفات فوتی تعداد ۲۷ فقره معادل ۲۵ درصد و تعداد کشته‌شدگان نیز ۳۱ نفر معادل ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش میزان تصادفات در این استان هستیم.

عبدی اظهار کرد: میزان تصادفات جرحی در استان گلستان سه درصد گزارش شد و تعداد مجروحان هفت درصد را داشتیم که در این زمینه نیز شاهد کاهش میزان تصادفات هستیم که در مجموع قریب به ۲۵ درصد کاهش تصادفات جاده‌ای در سطح استان گلستان را شاهد هستیم.

وی در خصوص میزان تصادفات در روستای مهدی‌آباد خاطرنشان کرد: من به همراه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان در مسجد اباالفضل (ع) روستای مهدی‌آباد حضور داشتیم و به صورت دائمی یک تیم پلیس در آن مکان مستقر کردیم و مشغول به فعالیت است.

رئیس‌پلیس راه‌های استان گلستان اذعان کرد: متاسفانه این منطقه تاریک است و از دید مناسبی برای رانندگان برخوردار نیست و متاسفانه شکل این روستا به گونه‌ای است که دبستان در یک طرف جاده است و مسجد در یک سمت دیگر بزرگراه است و تردد عرضی در این مکان زیاد صورت می‌گیرد که متاسفانه شاهد تصادفات متعددی در این این جاده هستیم.

عبدی اظهار کرد: در این منطقه دوربین کنترل سرعت نصب شده است و تخلف رانندگانی که در هنگام رانندگی سرعت و سبقت غیرمجاز دارند ثبت می‌شود.

وی ابراز کرد: متاسفانه از ابتدای سال تاکنون ۱۷ نفر در روستای مهدی‌آباد، رضاآباد، دارکلاته و غیره که در حاشیه بزرگراه گرگان و گنبدکاووس قرار دارند جان خود را بر اثر تصادف از دست دادند که متاسفانه ۱۸ درصد تصادفات ما مربوط به عابران پیاده است که متاسفانه اکثر این تصادفات در این منطقه رخ داده است.

رئیس‌پلیس راه‌های استان گلستان گفت: معتقدم که در روستای مهدی‌آباد پل زیرگذر ایجاد شود بسیاری از افراد مسن و سالخورده که توانایی بالارفتن از پل‌های روگذر را ندارند با وجود پل زیرگذر از آن استفاده کنند تا شاهد کاهش تصادفات در این روستا باشیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار