خبرنگاران و مسوولان شهرستان گنبدکاووس به شدت از تبعیض‌های به وجود آمده توسط خانه مطبوعات به ستوه آمده و خواستار برخورد با این تبعیض‌ها شده‌اند.

خانه مطبوعات مبالغ دریافتی و هزینه‌های مراسم روز خبرنگار را اعلام کند

به گزارش گلستان24؛خبرنگاری و حضور در این عرصه پر از تلاطم هیچ‌گاه در طول تاریخ بدون فراز و نشیب و بدون دغدغه نبوده و قشر خبرنگار از ابتدای تاریخ مکتوب خبر تا به امروز سنگ زیرین آسیاب بوده و هست. از نگاه‌های بغض‌آلود و بعضا غیرمحترمانه گرفته تا پرخاشگری و تهدید به شکایت همه و همه یک روی سکه بی‌عدالتی در برابر این قشر مظلوم اما موثر در جامعه است.

اما در استان گلستان ماجرا متفاوت است و آن روی سکه بیش از دیگری خود را به نمایش می‌گذارد و آن چیزی نیست جز ظلم و بی‌عدالتی عده‌ای خبرنگار نسبت به عده‌ای دیگر که یا از مراکز قدرت دور هستند و یا کرسی برای اعمال نظر و نفوذ در حلقه‌های قدرت و ثروت در اختیار ندارند.

خبرنگاران گلستانی که سال‌ها بود طعم تلخ بی‌توجهی و بی‌تدبیری را در عرصه فعالیت‌های صنفی خود چشیده بودند کورسوی امید خود را متصل به اهرمی به نام خانه مطبوعات کرده بودند تا افرادی از جنس خودشان در این مسیر آنها را به سر منزل مقصود برسانند، اما گویا این بار نیز قرار نبود این طلسم نامبارک بشکند و خانه مطبوعات نیز به عرصه‌ای برای خودنمایی، خودتبریکی، یارکشی، نگاه‌های ناسیونالیستی و بعضا در راستای سیاست‌های پشت پرده برخی برای حذف جریانات منطقه‌ای که کرسی برخی را لرزانده بود تبدیل شد.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته مراسم تجلیل از خبرنگاران و اهالی رسانه گنبدکاووس در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد اما آنچه بر خبرنگاران گذشت جز ناله، اندوه و تاسف خروجی دیگری نداشت و باز هم شرق استان گلستان همچون فرزند نامشروعی بر دامان خانه مطبوعات در کمال بی‌توجهی‌های تاریخی به فراموشی سپرده شد.

در کنار همه مشکلات ساختاری و محتوایی برنامه تجلیل از خبرنگاران که بیشتر به یک نمایش خیمه شب بازی شبیه شده بود، عدم تجلیل حتی از یک پیشکسوت، خبرنگار، مدیرمسوول و مطبوعاتی شرق گلستان نشان داد این خانه از پای بست ویران است و باید چاره‌ای اساسی برای از نو بنیاد کردن آن اندیشیده شود.

* سیاهی لشکر مراسمات خانه مطبوعات نیستیم

مسوول دفتر نمایندگی روزنامه کیهان در گنبدکاووس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه سال‌های متمادی است فریاد گنبدی‌ها در برگزاری مراسم بزرگداشت روز خبرنگار به گوش هیچ‌کس نرسیده و هرسال اوضاع بدتر از سال گذشته می‌شود، گفت: ما سال‌های سال است که می‌گوئیم در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در مرکز استان سهمی هم برای خبرنگاران شرق استان قائل باشید تا این تلاشگران عرصه قلم نیز دیده شده و صدایشان به گوشی برسد.

کیکاووس خاکیلی با بیان اینکه مسوولان استانی در گرگان نگاهشان به خبرنگاران گنبدی به نوعی سیاهی لشکر برای پر کردن صندلی‌های مراسمات است، گفت: تاسف بار است که در هر ساله در میان تجلیل شوندگان مراسم روز خبرنگار نامی از خبرنگاران و اهالی رسانه و حتی پیشکسوتان شرق استان دیده نمی‌شود.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با تاکید بر اینکه انتظار ما از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران شهرستانی حداقل حضور در دفاتر خبرگزاری و نشریات شهرستان و عرض خداقوت بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه متولی خبرنگاران که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است تاکنون در این سال‌ها حتی یک بار حتی به دفتر خبرگزاری ما که دولتی است هم نیامده است.

* اساسنامه خانه مطبوعات اصلاح شود

علی لگزانوری با اشاره به اینکه بدون شک سالهای بعدی نیز خبرنگاران شرق استان توسط مرکزنشینیان استان گلستان مورد توجه قرار نخواهند گرفت، ادامه داد: باید مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصلاح اساسنامه خانه مطبوعات از این انحصارطلبی در این مجموعه در مرکز استان جلوگیری کنند.

وی بر لزوم رتبه‌بندی خبرنگاران و اهالی رسانه تاکید کرد و گفت: امیدواریم این رتبه‌بندی ضمن تفکیک کردن خبرنگاران از سایر فعالان عرصه رسانه از جمله ویزیتورها، فروشندگان روزنامه و توزیع کنندگان بتواند سطح کیفی تولیدات رسانه‌ای را نیز به مرور بالا ببرد.

خبرنگار خبرگزاری فارس نیز نشست تجلیل از خبرنگاران گنبدی با تقدیر از اقدام تحسین برانگیز استاندار گلستان در انتشار لیست پرداختی‌های تسهیلات در سطح استان، تاکید کرد: انتظار ما این است که در راستای شفاف‌سازی عملکرد تمامی تسهیلات اعطایی شهرستان گنبدکاووس در حوزه‌های مختلف منتشر شود.

* خانه مطبوعات مبالغ دریافتی و هزینه‌های مراسم روز خبرنگار را اعلام کند

مهدی باقریان با بیان اینکه متاسفانه خانه مطبوعات استان گلستان محلی برای جولان تبعیض های مرکزنشینیان شده است، ادامه داد: امیدواریم در کمال شفافیت خانه مطبوعات دریافتی‌ها و پرداختی‌های خود را که به بهانه روز خبرنگار دریافت و هزینه کرده است منتشر کرده و سهم شرق استان را نیز در هزینه‌ها و برنامه‌ها اعلام کند.

خبرنگار خبرگزاری فارس بر برگزاری نمایشگاه مطبوعات در شرق استان تاکید کرد و گفت: از معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز می‌خواهیم که از مدیران کل بخواهند که نشست‌های خبری ویژه‌ای نیز در شرق استان گلستان و با محوریت گنبدکاووس برگزار کنند و خود را محصور در گرگان نبینند.

مدیرمسوول هفته نامه شایان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه ما جز مسوولان ارشاد در استان و شهرستان کسی را برای شنیدن حرفهایمان نداریم، تصریح کرد: انتظار داشتیم حداقل یکی از مدیران شهرستانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاتر نشریات و خبرگزاری حاضر می‌شد و حرف‌های ما را از نزدیک می‌شنید.

* برخی در گرگان آگهی‌ها را فقط برای مرکز استان ساماندهی می‌کنند

شاه‌قربان قاضی با بیان اینکه امروز به دلیل همین عدم ارتباط خوب مدیران با خبرنگاران و عدم اطلاع از مشکلات ما برخی در مرکز استان با سواستفاده از این فضا مشکلاتی را برای ما فراهم کرده‌اند، افزود: امروز آگهی‌های ثبتی و دادگستری عمدتا در مرکز استان توزیع شده و نشریات شهرستانی به ویژه گنبدکاووس هیچ نفعی از این موضوع نمی‌برند.

خبرنگار روزنامه جام جم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی مدیران کل و یا مسوولان استانی وارد شهرستان ما می‌شوند اما هیچ اطلاعی به خبرنگاران داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مسوولان روابط عمومی ادارات کل به جز خبرنگاران مرکز استان باید با خبرنگاران شهرستانی نیز ارتباط داشته و از این گونه جلسات و دیدارها آنها را مطلع کنند.

فاطمه عبدی با تاکید بر اینکه سوال ما این است وقتی برخی مدیران کل برای سرکشی  یا جلسه‌ای به گنبدکاووس می‌آیند چرا در جمع خبرنگاران حاضر نمی‌شوند، گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود که دیگر شاهد این گونه رفتارهای تبعیض‌آمیز نبوده و همه به صورت یکسان دیده شویم.

خبرنگار هفته‌نامه پژواک سخن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه ما خبرنگاران در وهله نخست از زحمات مدیران استانی به ویژه استاندار محترم برای حضور کامل در برنامه تجلیل از خبرنگاران تشکر می‌کنیم، گفت: ای کاش همه مدیران و مجریان برنامه نیز همچون ایشان برای تکریم جایگاه قلم و رسانه کمی تلاش می‌کردند.

* تقدیر هیئت مدیره خانه مطبوعات از خودشان زیبنده عرصه رسانه نبود

فاطمه روزخوش با انتقاد از تجلیل اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات از خود با عنوان‌های مختلف، تاکید کرد: تردیدی نداشته باشید پاسخ رفتارهای نادرست خانه مطبوعات را با تشکیل تشکل صنفی در شرق استان با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرنگاران وزین و شایسته این منطقه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ما هیچگاه توقعی از فرد یا نهادی نداشته‌ایم، اضافه کرد: ما معتقد هستیم همه خبرنگاران استان گلستان به دور از قومیت، جریان‌های سیاسی، پراکندگی جغرافیایی و بسیاری از عوامل دیگر همواره یکسان دیده شده و از تبعیض و بی‌عدالتی پرهیز شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نظرات و انتقادات شما را درباره عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات استان گلستان شنیده‌ام، گفت: قطعا نقدهای شما را به صورت مکتوب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان منتقل کرده و از ایشان می‌خواهم دلایل منطقی و قابل قبولی را برای رفتارهای رخ داده در جریان مراسم تجلیل از خبرنگاران در مرکز استان ارائه کنند.

* اجازه بی‌احترامی به اهالی رسانه را به هیچ‌کس نخواهیم داد

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید تکریم واقعی جایگاه خبرنگاران و احترام به رسالت مقدس این عزیزان است، افزود: اجازه نمی‌دهیم که ظرفیت‌های بسیار خوب و عظیم شهرستان گنبدکاووس در حوزه رسانه به علت کوتاهی و قصور برخی با بی‌احترامی یا غفلت و بی‌توجهی روبه‌رو شوند.

وی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به خبرنگاران شرق استان در مراسم مذکور به هیچ عنوان مورد پذیرش و قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: حتی اگر اجرای برنامه با خانه مطبوعات بوده است نافی مسوولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و بنده شخصا معتقد هستم که مدیرکل محترم حتما در اسرع وقت نسبت به جبران مشکل پیش آمده اقدام کرده و ایشان نیز این اتفاقات نامبارک را نمی‌پذیرند.

/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار