محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، روشی نوین را برای کشت، با موفقیت آزمودند که کاهش چشمگیر مصرف آب و افزایش مطلوب تولید در کشاورزی را درپی دارد.

عواقب تغییر اقلیم و  کم آبی برای کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان24؛حسن مختار پور رئیس تحقیقات زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان می گوید: اوایل آبان به سبب اینکه زمین های کشاورزی آبی در گلستان هنوز زیر کشت محصولات تابستانه مانند پنبه، سویا و ذرت است و همچنین در زمین های دیم، هنوز بارندگی های مناسبی رخ نداده، بستر برای کشت پاییزه فراهم نیست.

به گفته آقای مختارپور؛ اما با کشت نشایی می توان این عقب ماندگی حدود 40 روزه را جبران کرد.

وی گفت: در کشت نشایی، بوته یا نهال عمل آمده، پیش از انتقال به زمین اصلی، در سینی های کوچکی در خزانه کاشته و نگهداری می شود و پس از فراهم شدن بستر -  20 تا 40 روز ،  بسته به نوع گیاه – به زمین اصلی انتقال می یابد.

آقای مختارپور افزود: در این روش، بخشی از دوره رشد گیاه، بجای زمین اصلی، در خزانه سپری می شود.

عواقب تغییر اقلیم و  کم آبی برای کشاورزی گلستان

محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز با اشاره به پدیده تغییر اقلیم و معضل کم آبی در گلستان گفت: طبق گزارش آب منطقه ای استان، سالانه حدود 90 درصد آب ذخیره شده این گلستان در بخش کشاورزی مصرف می شود.

آقای عباسی افزود: استان گلستان دارای 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه حدود 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 4 هزار میلیارد تومان در این اراضی تولید می شود، اما در سال‎های اخیر؛ خشکسالی، کاهش 10 تا 15 درصدی تولیدات را سبب شده است.

به گفته وی، اکنون یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی گلستان داریم که این حجم به سبب کاهش نزولات، سال به سال کمتر می شود.

حمایت از کشت محصولات با نیاز آبی کم و روش های نوین آبیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان به اقدامات این سازمان برای بهینه سازی مصرف آب در این حوزه اشاره کرد و گفت: براساس دستورالعمل وزارت جهادکشاورزی؛ کشت شالی در زمین های غیرنَسَق گلستان ممنوع است و حتی از کشت آن در زمین های نسق این استان هم هیچ گونه حمایتی نمی شود.

آقای عباسی همچنین از تدوین بسته های حمایتی با هدف تشویق کشاورزان به روی آوردن به کشت های جایگزین با نیاز آبی کم مانند پنبه، سویا، کنجد و آفتابگردان خبر داد.

وی به سامانه های نوین آبیاری نیز که استفاده آن، دست کم 30 تا 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کند اشاره کرد و گفت: دولت برای راه اندازی سامانه های آبیاری به این روش، 85 تا 100 درصد، تسهیلات بلاعوض پرداخت می کند.

2 دوره آبیاری کم تر با کشت نشایی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در ادامه به کشت نشایی هم اشاره کرد و گفت: در این روش، از آبیاری قطره ای استفاده و در نتیجه، مصرف آب دست کم، 2 دوره آبیاری کمتر می شود.

به گفته آقای عباسی؛ در کشت نشایی، مصرف بذر نیز به یک سوم کاهش می یابد اما محصول تا 25 درصد بیشتر خواهد شد.

وی امکان 2 بار کشت در سال، کشت به موقع، دفع خطر آفات اول فصل، کاهش مصرف نهاده ها و زودرسی محصول - حدود یک ماه - را از مزایای دیگر این روش برشمرد.

توسعه روش کشت نشایی، اولویت وزارت جهادکشاورزی

عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی نیز با بیان اینکه تا اکنون، کشت نشایی در ذرت، پنبه، سویا و کلزا با موفقیت انجام شده است گفت: همه محصولات زراعی - غیر از غلات و سیب زمینی - قابلیت کشت نشایی دارند.

آقای کشاورز افزود: گسترش این روش نوین کشت، در برنامه های اولویت دار وزارتخانه است.

تسهیلات ویژه برای متقاضیان استفاده از کشت نشایی

اما از ملزومات توسعه این روش، ماشین آلات مخصوص کشت نشایی است.

عیدمحمد فاروقی مدیر مکانیزاسیون جهادکشاورزی گلستان در این باره گفت: توانستیم برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید تجهیزات مخصوص کشت نشایی، از منابع استانی اعتباراتی را جذب کنیم.

آقای فاروقی افزود: به منظور تشویق و ترغیب بهره برداران، 4 تا 5 درصد نیز یارانه کاهش کارمزد تسهیلات در نظر گرفته ایم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار