سیب زمینی کاران خراسان شمالی در حالی به زمان برداشت کشت های بهاره رسیده اند که قیمت پایین این محصول و بالا بودن هزینه ها آنان را در جمع آوری مردد کرده است.

تردید سیب زمینی کاران خراسان شمالی در برداشت محصول

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ یک کشاورز در این باره اظهار داشت: اکنون هر کیلوگرم سیب زمینی کمتر از 6 هزار ریال خریداری می شود و این مبلغ پایین سبب شده که کشاورز هیچ رغبتی برای برداشت و فروش محصول نداشته باشد.

علی روحانی گفت: هزینه های زیادی برای کاشت و داشت محصول صرف کرده ام اما اکنون قیمت ها آنقدر پایین است که جبران هزینه ها را نمی کند.

وی گفت: برای برداشت هر روز باید دست کم 15 نفر کارگر مشغول به کار باشند و هر نفر به طور میانگین 300 هزار ریال دستمزد دریافت می کنند، بر این هزینه ها پول خرید جعبه نیز افزوده می شود و در این شرایط چیزی برای تولیدکننده باقی نمی ماند.

یک کشاورز دیگر گفت: کشاورزان بخش زیادی از سرمایه خودشان را صرف هزینه های کاشت و داشت سیب زمینی کرده اند، هم اکنون نقدیندگی ندارند تا محصول را برداشت کرده و مدتی نگهداری کنند.

علی مظفری افزود: کشاورز به امید افزایش قیمت محصول در آینده بناچار سیب زمینی را برداشت نمی کند.

این کشاورز گفت: اگر برداشت سیب زمینی مدت زمان زیادی به تاخیر بیفتد بطور قطع محصول از بین خواهد رفت و کشاورز را بیش از هر زمان دیگر متضرر خواهد کرد.

* قیمت ها پایین است

رئیس میدان تره بار بجنورد نیز گفت: از آنجایی که سیب زمینی گرگان زودتر از خراسان شمالی برداشت و اکنون روزانه 80 تن از این محصول وارد بازار بجنورد می شود به همین علت تاثیر زیادی بر محصول کشاورزان استان گذاشته است.

اسماعیل وحدانی اظهار داشت: با پایان یافتن فصل برداشت سیب زمینی بهاره در گرگان و کاهش میزان عرضه، قیمت این محصول در بازار بجنورد افزایش می یابد از این رو به نظر می رسد تا 10 روز دیگر قیمت سیب زمین در بازار بجنورد اندکی افزایش یابد.

* مشکل صادرات

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی شیروان نیز در این باره با اشاره به اینکه قیمت خرید سیب زمینی در بازار پایین است و پاسخگوی هزینه های صرف شده برای تولید نیست اظهار داشت: متاسفانه قیمتی که برای خرید تضمینی این محصول تعیین شده، پایین تر از قیمت بازار است.

اسماعیل سیاح با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی سیب زمینی امسال چهار هزار و 120 ریال تعیین شده است اظهار داشت: اکنون سیب زمینی به ازای هر کیلوگرم، کمتر از 6 هزار ریال از کشاورز خریداری می شود و قیمت خرید تضمینی بسیار پایین تر از این است.

وی گفت: بدین ترتیب درآمدها با هزینه ها همخوانی ندارد و ادامه تولید برای کشاورز به صرفه نیست.

وی افزود: قیمت محصول در بازار را میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند و اکنون میزان تقاضای سیب زمینی در بازار کم شده است.

سیاح درباره تاثیر صادرات سیب زمینی در مناسب شدن قیمت این محصول در بازار گفت: کشورهای خارجی برای واردات محصولات به کشور خود، شرایطی تعیین کرده اند که رعایت آن برای کشاورزان ما به آسانی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه سمومی که در تولید کشاورزی ما استفاده می شود ماندگاری بالایی دارد و این امر سبب شده تا بازار محصولات ما را پس بزند تصریح کرد: استفاد از سموم با کیفیت بالا که ماندگاری کمی در محصول داشته باشد برای کشاورز گران تمام می شود و هزینه تولید را افزایش می دهد از این رو کشاورز تمایل برای استفاده از این نوع سموم ندارد، البته داستان برای مصرف کودهای شیمایی نیز همین است.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی شیروان هزینه های بالای کارگری را از دیگر گلایه های سیب زمینی کاران عنوان کرد و گفت: کشاورز در مراحل کاشت تا برداشت هزینه های زیادی متحمل شده است و اکنون در برداشت تمایلی برای جمع آوری محصول ندارد زیرا قیمت ها آنقدر پایین است که به سختی هزینه های کارگری را جبران می کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی بویژه سیب زمینی بهاره در این استان 850 هکتار است.

محمدنقی کاظمیان اظهار داشت: سهم ابلاغی سطح کشت سیب زمینی استان امسال یکهزار و 50 هکتار بود و پیش بینی می شود امسال 32 هزار و 500 تن محصول تولید شود.

وی افزود: سطح زیر کشت سیب زمینی در این استان در مقایسه با سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است، پارسال یکهزار و 30 هکتار از این محصول در خراسان شمالی کشت شد که از این سطح 31 هزار و 500 تن سب زمینی تولید شده بود.

کاظمیان با اشاره به اینکه بیشترین تولید سیب زمینی در فاروج است افزود: 70 درصد این محصول خردادماه در شیروان و فاروج به عنوان بذری و خوراکی کشت و در پاییز برداشت می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: میانگین برداشت سیب زمینی در خراسان شمالی 30 تن در هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز درباره گلایه سیب زمینی کاران از قیمت پایین خرید این محصول گفت: رویکرد ما افزایش بهره وری و میزان تولید در واحد سطح است.

محمد جواد تشکری اظهار داشت: اکنون متوسط میزان تولید در واحد سطح 30 تا 35 تن است که این میزان تولید برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد اما اگر این میزان به 50 تن برسد، سود بیشتری حاصل می شود.

وی افزود: سیب زمینی به عنوان ماده غذایی پر مصرف در جامعه است و رویکرد ما توجه به شرایط مصرف کننده است از این رو به جای افزایش قیمت تلاش داریم تا میزان بهره وری ارتقا یابد و از این طریق سود اقتصادی کشاورز بالا رود.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار