رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان از وجود 54 هزار رقبه اعم از متصرفی و غیرمتصرفی در شهرستان گرگان خبر داد و گفت: بیش از 3 هزار موقوفه نیز در گرگان وجود دارد.

وجود بیش از 3 هزار موقوفه در گرگان/ امسال 21 وقف جدید در گرگان به ثبت رسید

به گزارش گلستان 24 ؛ حجت‌الاسلام عباسعلی مهدوی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: اصحاب رسانه در راستای فرهنگ‌سازی فرهنگ غنی وقف وارد شوند.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد موقوفات گرگان برای امام حسین(ع) است که این مهم نشانه ولایی و معتقد بودن مردم گرگان است اما این مساله نشان می‌دهد بیشتر موقوفات گرگان مربوط به عزدارای امام حسین (ع) است و جای وقف در امور قرآنی و سایر بخش‌ها خالی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان با بیان اینکه در وقف حوزه سلامت، رسانه و ... با مشکل مواجه هستیم، بیان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ‎سازی و ترویج سایر وقف‎ها اقداماتی صورت گرفته است.

مهدوی، گلستان را جزو استان‎های برتر در حوزه وقف دانست و افزود: خانواده شهید مدافع حرم ترحمی یک باب منزل مسکونی را وقف امور قرآنی و فرهنگی کرده که اقدام نیکویی است.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز پنج نفر از بازاریان گرگان در یکی از پاساژها به صورت مشترک ملک خود را به نیت عام‌المنفعه وقف کردند که این نشان می‌دهد وقف مشارکتی و شعار «همه واقف باشیم» اوقاف در حال تحقق است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان از وجود 54 هزار رقبه اعم از متصرفی و غیرمتصرفی در شهرستان گرگان خبر داد و گفت: بیش از 3 هزار موقوفه نیز در گرگان وجود دارد و استان گلستان در بحث موقوفات جزو چهار استان برتر کشور است.

مهدوی تصریح کرد: در هشت ماه اخیر 21 مورد وقف جدید در گرگان به ثبت رسیده، این در حالی است که سهمیه ما تا پایان سال 14 وقف بوده و بیش از 50 درصد آن براساس موضوعات روز بوده است.

وی اضافه کرد: سردرب امامزاده عبدالله (ع) گرگان در حال تکمیل است و تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان به فعالیت‌های قرآنی حوزه وقف اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 200 سهمیه حافظ قرآن در اداره اوقاف داشتیم که براساس بقاع متبرکه این میزان سهمیه‎بندی شده است.

مهدوی با اشاره به اینکه دومین رسالت ما امامزادگان و بقاع متبرکه است، اذعان کرد: در گرگان 42 امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد که نیاز به کار دارد و باید اقداماتی صورت بگیرد، از این رو امامزادگان را طبقه‌بندی کردیم و در راستای مرمت و بازسازی آن اقدام شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، یادآور شد: با توجه به تأکید معظم‎له در این راستا اقدامات مناسبی صورت گرفته و برنامه های مختلفی در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان‌شمالی سبک زندگی اسلامی و ساده را مطرح کردند که در راستای عمل به فرامین معظم‎له مربیان طلبه باتجربه و آموزش‎دیده دوره‎های سبک زندگی اسلامی را در برخی بقاع متبرکه برای خدام و زائران برگزار می‎کنند.

مهدوی از وجود بیش از 140 موقوفه در بافت قدیم گرگان خبر داد و ابراز کرد: بسیاری از موقوفات در سراسر کشور قابل سرمایه‎گذاری است که می‎تواند اشتغالزایی را به همراه داشته باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان اذعان کرد: موقوفات طی تاریخ به ویژه دوره پهلوی مورد ظلم قرار گرفتند و بسیاری از موقوفات نامشخص هستند لذا شناسایی موقوفات مجهول را در دستور کار قرار دادیم.

وی به ویژه برنامه‎های هفته وقف در گرگان اشاره کرد و افزود: در هفته وقف امسال در پنج مدارس گرگان زنگ وقف نواخته شد و مبلغین دانش‎آموزان را با فرهنگ وقف آشنا کردند.

مهدوی ادامه داد: برگزاری سه محفل انس با قرآن کریم، غبارروبی امامزادگان و بقاع متبرکه و افتتاح نمایشگاه وقف در امامزاده عبدالله(ع) گرگان از جمله دیگر برنامه‎های هفته وقف در گرگان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان ادامه داد: پنج خانواده شهید در گرگان علاوه‌بر آنکه فرزند خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند منزل مسکونی خود را نیز وقف کرده‎اند.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار