معاون عمرانی فرمانداری شهرستان گرگان گفت: از بین رفتن دیواره رودخانه قره‌سو توسط کشاورزان یکی از عواملی است که باعث طغیان رودخانه قره‌سو در روستای نودیجه شهرستان گرگان شد که متاسفانه در زمان طغیان آب؛ زمان کافی برای ترمیم دیواره رودخانه وجود نداشت.

از بین رفتن دیواره «رودخانه قره‌سو» باعث طغیان رودخانه شد

به گزارش گلستان 24 ؛ به نقل از خبرگزاری فارس با توجه به بارندگی‌هایی که طی چند روز اخیر در سطح استان گلستان و به تبع آن در شهرستان گرگان شاهد بودیم متاسفانه وقوع سیلاب در برخی از مناطق استان گلستان از جمله شهرستان گرگان اتفاق افتاد.

یکی از مشکلاتی که در روستای نودیجه شهرستان گرگان وجود داشت موضوع رودخانه قره‌سو بود که طی بارندگی‌های اخیر شاهد افزایش سطح آب و سررسیز شدن آن به اراضی کشاورزی در این روستا بودیم که باعث خسران شد.

با توجه به وقوع سیل اخیر در روستای نودیجه شهرستان گرگان گفت و گویی صمیمی با حجت یزدویی معاون عمرانی فرمانداری شهرستان گرگان صورت گرفت.

*افزایش سطح آب در رودخانه قره‌سو باعث شد بخشی از اراضی کشاورزی روستای نودیجه به زیر آب برود

*فارس: طی روزهای گذشته شاهد بارش باران و وقوع سیلاب در سطح شهرستان گرگان بودیم و روستای نودیجه یکی از روستاهایی است که بر اثر این واقعه دچار خسران شد برای رفع این مشکل فرمانداری گرگان چه تدابیری اندیشیده است؟

یزدویی: بیش از 80 درصد از بارندگی‌ میانگین سالانه را در منطقه گرگان داشتیم علی‌رغم اینکه بارش باران یکی از موهبت‌های الهی است اما در صورت عدم کنترل آن آسیب‌های را به بار خواهد آورد.

یکی از مشکلاتی که در روستای نودیجه شهرستان گرگان داشتیم موضوع رودخانه قره‌سو بود که افزایش سطح آب باعث شد بخشی از اراضی کشاورزی این روستا به زیر آب برود که سریعا ستاد بحران شهرستان گرگان در این زمینه تشکیل شد و بر اساس مصوباتی که داشتیم نسبت به تهیه ماشین‌آلات مورد نیاز برای کاهش خسارت مجموعه بود اقدام کردیم.

تقریبا یک ماه است که بخش راهداری و بخش آب‌منطقه‌ای شهرستان گرگان در منطقه اعزام شدند و از طریق تمهیداتی که از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت گرفت توانستیم حداقل خسارت را در اراضی کشاورزی روستای نودیجه داشته باشیم.

*از بین رفتن دیواره رودخانه قره‌سو توسط کشاورزان باعث طغیان رودخانه شد

*فارس: میزان خسارت در روستای نودیجه شهرستان گرگان برآورد شده است؟

یزدویی: با توجه به اینکه به طور کامل خسارات ناشی از سیلاب در برخی از اراضی کشاورزی روستای نودیجه شهرستان گرگان مرتفع نشده است ولی قرار است سازمان جهادکشاورزی شهرستان گرگان گزارشی از میزان خسارات در این روستا را برای ما ارسال کند.

*فارس: علت سرریز شدن آب از رودخانه قره‌سو چه بود؟

یزدویی: رودخانه قره‌سو به دلیل شیب کمی که داشت همواره بر اثر وقوع سیلاب مقداری لای‌روبی در این رودخانه برجای می‌ماند و با توجه به اینکه لای‌روبی همیشه توسط آب‌منطقه‌ای این شهرستان در این رودخانه صورت می‌گیرد ولی با توجه به توپوگرافی منطقه هرگاه که با سیلاب مواجه می‌شویم و منجر به طغیان رودخانه می‌شود رسوبات زیادی در این رودخانه جمع شده و باعث می‌شود که بخشی از آب به داخل اراضی کشاورزی نفوذ پیدا کند.

از بین رفتن دیواره رودخانه قره‌سو توسط کشاورزان یکی از عواملی است که باعث طغیان رودخانه شد در زمان طغیان آب زمان کافی برای ترمیم دیواره رودخانه وجود نداشت البته در این راستا اقدامات خوبی از سوی آب‌منطقه‌ای شهرستان گرگان در حال انجام است.

*امکان تردد در روستای زیارت شهرستان گرگان وجود دارد

*فارس: از وضعیت رانش زمین در روستای زیارت شهرستان گرگان بفرمایید که چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفت؟ آیا تردد در این مسیر امکان‌پذیر است؟

یزدویی: تقریبا در دو الی سه مرتبه رانش زمین در مناطق بالادست از جمله روستای زیارت شهرستان گرگان اتفاق افتاد خوشبختانه این مشکل برطرف شد.

بر اساس آخرین گزارشی که در روز گذشته از منابع‌طبیعی و آب‌منطقه‌ای شهرستان گرگان به ما ارائه شد تقریبا تثبیت بستر انجام شده است و به همت راهداری این شهرستان امکان تردد در این مسیر وجود دارد و در حال حاضر مشکلی در این محور وجود ندارد.  

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار