فرمانده قرارگاه خاتم‎الانبیاء(ص) گفت: سال‎ها است که احداث سد نرماب و چهل‎چای به دلیل عدم تخصیص اعتبار نیمه‎تمام مانده و اگر این سدها تکمیل می‎شد امروز شاهد آبگرفتگی و سیلاب نبودیم.

تکمیل سد «نرماب» و «چهل‎چای» مانع وقوع سیل اخیر می‎شد/ سرعت تخلیه آب با ایجاد شکاف و لایروبی افزایش یافته است

به گزارش گلستان 24 ؛ سعید محمد شامگاه شنبه در بازدید از مناطق سیل‎زده گلستان اظهار کرد: با اقدامات انجام‎شده سطح آب در آق‎قلا فروکش کرده اما با توجه به اینکه ظرفیت سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر تکمیل است در صورت بارش مجدد باران، احتمال خطر برای آبگرفتگی در آق‎قلا وجود دارد.

وی تصریح کرد: تا حدودی مسیرها در آق‎قلا تسهیل شده و با باز شدن کانال‎ها سرعت تخلیه آب بهتر شده است اما این سرعت تخلیه آب موجب می‎شود شهرهای پایین‎تر مانند گمیشان با مشکل آبگرفتگی مواجه شوند.

فرمانده قرارگاه خاتم‎الانبیاء (ص) ادامه داد: به‎دنبال راهکار هستیم تا این مسأله را مدیریت کنیم و باید مجموعه‎ای از فعالیت‎ها با یکدیگر برای مدیریت سیلاب و آبگرفتگی در نظر گرفته می‎شد.

محمد بیان کرد: سال‎ها است که احداث «سد نرماب» و «چهل‎چای» به دلیل عدم تخصیص اعتبار نیمه‎تمام مانده است و اگر این سدها تکمیل می‎شد امروز شاهد آبگرفتگی و سیلاب نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: آورد «گرگانرود» در نهایت برای دبی 120 الی 150 مترمکعب در ثانیه ظرفیت دارد اما در حال حاضر شاهد دبی 750 مترمکعب در ثانیه هستیم که چندین برابر ظرفیت گرگانرود است و در تمامی دشت‎ها پخش شده و در حال حرکت است.

فرمانده قرارگاه خاتم‎الانبیاء (ص)  با بیان اینکه مشکل دیگر ما شیب است، افزود: شیب دریای خزر نسبت به شیب منطقه بسیار کم است که موجب می‎شود آب حالت ساکن و راکد داشته باشد و سرعت تخلیه آب کم باشد.

محمد یادآور شد: برای رهاسازی آب از مناطق سیل‎زده مسیرهایی را پیدا و شکافته شده که این مسأله روند تخلیه آب را تسریع کرد، همچنین مسیرهای منتهی به دریا توسط مجموعه‎های مختلف لایروبی شده که با اقدامات انجام شده سرعت تخلیه آب در مناطق پایین‎دست بهتر شده است.

وی متذکر شد: در حال حاضر درصدد هستیم آب را به کانال‎هایی که از قبل در «گمیش‎تپه» وجود داشت هدایت کنیم تا آب کمتری وارد شهر گمیشان شود.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار