سازمان فضایی ایران منتشر کرد؛

تصاویر دریافتی از ماهواره های سنجش از دور نشان می دهد که وقوع سیل اخیر در استان گلستان، باعث آبگرفتگی بخشی از دیوار بزرگ گرگان نیز شده است.

آبگرفتگی بخشی از دیوار بزرگ گرگان در تصاویر ماهواره ای + عکس

به گزارش گلستان۲۴،سیل اخیر علاوه بر وارد کردن خسارات مالی و جانی در برخی از استان‌های کشور، شماری از آثار تاریخی را تخریب و به زیر آب برده است. یکی از آثار تاریخی که کمتر شناخته شده، دیوار بزرگ گرگان است که بر اثر سیلاب اخیر بخشی‌هایی از آن به زیر آب رفته است.

این دیوار یکی از طولانی‌ترین دیوارهای آجری جهان است و به علت استفاده از ده‌ها میلیون آجر قرمز رنگ، بنام «دیوار سرخ» یا «مار سرخ» نیز نامیده می‌شود. در مسیر این دیوار شواهدی از تعداد زیادی از کوره‌ها و کارگاه ساخت آجر یافت شده که نشان از برپایی کارگاه‌های صنعتی بزرگ برای ساخت دیوار و تعدادی قلعه بوده است.

طول این دیوار که ۱۷۵ کیلومتر تا ۲۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود از سواحل دریای مازندران واقع در شمال گمیشانشروع تا حوالی شهرستان کلاله ادامه داشته و بقایای آن از کرانه‌های شرقی دریای مازندران تا ارتفاعات و دره‌های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو کوچک، در شمال شرق شهرستان کلاله) مشاهده شده است.

این دیوار هزار سال قبل از دیوار بزرگ چین ساخته شده و بعد از دیوار چین (قرن هفتم پیش از میلاد به طول ۸۸۵۱ کیلومتر و ۸۰۰ متر ساخته شده) و دیوار لمیز (به طول ۵۵۰ کیلومتر) سومین دیوار طویل دنیا محسوب می‌شود.

تصویر ماهواره‌ای از ماهواره سنجش از دور Sentinel-۲، ترکیب باندهای ۸-۴-۳ نشان از آبگرفتگی بخشی از دیوار بزرگ گرگان دارد. در این تصاویر، مسیر دیوار سرخ گرگان دیده می‌شود.

3114373

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که سیل اخیر استان گلستان و گرگان بخش‌هایی از دیوار از گنبد کاووس تا آق قلا را تحت تأثیر قرار داده است و در ناحیه شرقی دیوار و پایین دست تر آن به زیر آب رفته است. به طوری که می‌تواند در بلند مدت اثر تخریبی بر این دیوار تاریخی، قلعه‌ها و خندق‌های آن داشته باشد. همچنین برخی از ساختارهای کارگاه کاوش دیوار گرگان در این مسیر تخریب شده‌اند.

/ مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار