مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه ۴۶.۶ درصد جمعیت استان روستانشین هستند گفت: باید سهم روستاها و دهیاری‌های استان در اعتباراتی که از محل عوارض واریز می‌شود افزایش پیدا کند.

 سهم روستاهای گلستان از اعتبارات افزایش یابد

به گزارش گلستان 24 ؛علی نصیبی عصر امروز در نخستین همایش شوراهای روستایی استان گلستان اظهارداشت: در روستاهایی که با سیل و آب‌گرفتگی مواجه بودند، به همت شوراها و دهیاران و با جلب مشارکت مردم و به میدان آوردن آنان کارهای بزرگی ثبت شد. مردم در کنار دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف خودجوش وارد میدان شدند و با ایجاد سیل‌بندها، کمک به اسکان سیل‌زدگان و غیره به کاهش خسارت‌ها کمک کردند.

وی افزود: همچنین در روستاهایی که  در معرض خطر سیل نبودند حتی در روستاهایی که مردم بضاعت مالی چندانی نداشتند، برای کمک به سیل‌زدگان و پخت و توزیع غذا بین سیل‌زدگان اقدامات بسیار خوبی انجام دادند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری با اشاره به حفظ و تکریم جایگاه شوراها از سوی دستگاه‌های اجرایی بیان داشت: تکریم شوراها نباید منحصر به همین هفته باشد و دستگاه‌های اجرایی نه فقط در سخن بلکه در عمل باید جایگاه آنان را به رسمیت بشناسند.

وی گفت: از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم به اندک اعتبارات دهیاری‌ها برای انجام اقدامات در حوزه روستایی چشم نداشته باشند. دستگاه‌های اجرایی برای خدماتی که در سایر نقاط رایگان ارائه می‎کنند برای انجام آن در روستاها درخواست وجه نکنند و منتظر به میدان آمدن دهیاری‌ها و هزینه کردن اعتبارات اندک آنها نباشند.

نصیبی ادامه داد: در لایحه بودجه سال 97 با قطع اعتباراتی که از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب دهیاران واریز می‌شد، این اعتبارات در استان نصف شد. امسال این اعتبار برخواهد گشت و اعتبارات در حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها دوبرابر می‌شود.

وی اظهار داشت: این اعتبارات در شرایط خاصی که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند با زحمت در اختیار دهیاری‌ها و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد برای همین لازم است شوراها با اولویت‌بندی برنامه‌ها، سلامت مالی و در چارچوب قوانین و مقررات، ایده‌های نو و غیره این اعتبارات را هزینه کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گفت: حداقل 60 درصد اعتبارات در حوزه دهیاری‌ها باید برای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه شود. شوراها و دهیاران باید این نظارت و پیگیری‌های لازم را داشته باشند تا اعتبارات اجرایی و هزینه‌ای آنان از 40 درصد تجاوز نکند.

وی بیان داشت: باید دست دهیاری‌ها برای بیمه اماکن تجاری و مسکونی بیشتر باز باشد. در بحرانی که ابتدای سال گریبان‌گیر استان شد، بسیاری از منازل مسکونی بیمه نبودند و این مسئله مردم را با آسیب‌های بیشتری مواجه کرد. لازم است تا دهیاران بیمه اماکن مسکونی و تجاری در اولویت قرار دهند. برای این کار باید مردم را آگاه کنند و از ظرفیت خیران نیز بهره بگیرند.

نصیبی عنوان کرد: سال گذشته در حوزه روستایی دستورالعملی صادر کردیم و براساس آن دهیاران و شوراها موظف بودند در روستاهای بالای یکهزار و  نفر نفر سالانه 300 اصله نهال و در روستاهایی با کمتر از یکهزار و 500 نفر جمعیت نیز 200 اصله نهال کاشته شود که تاکنون اقدامات خوبی در استان انجام شد و امیدواریم امسال نیز این طرح تداوم داشته باشد.

وی گفت: اعتباراتی که از محل عوارض به استان‌ها داده می‌شود 70 درصد به شهرداری‌ها و 30 درصد به روستاها و دهیاری‌ها اختصاص داده می‌شود. انتظار داریم در استان‌هایی مانند گلستان که 46.6 درصد جمعیت استان روستایی هستند، درصد این اعتبارات بیشتر شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری افزود: باتوجه به برداشت‌های متفاوتی که از قانون مربوط به روستاها بین اداره امور روستایی و شوراها با بنیادمسکن وجود دارد، بهتر است هرچه سریع‌تر در قالب یک تفاهم‌نامه در سطح کشور وظایف دهیاری‌ها و بنیادمسکن به صورت شفاف مشخص شود.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار