معاون بهداشتی علوم‌پزشکی استان گلستان گفت: طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» به صورت غیرفعال در استان گلستان آغاز شده است ولی آغاز این طرح به صورت فعال از 15 خردادماه جاری که تیم پزشکی در مناطق مختلف استان گلستان مستقر شوند، فعال می‌شود.

درمان  فشارخون با رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو به راحتی کنترل می‌شود

به گزارش گلستان۲۴؛فشار خون بالا قاتل بی‌صدا و آرام و یا قاتل خاموش نامیده می‌شود چرا که اغلب در اینگونه بیماری هیچ علامتی وجود ندارد بنابراین روش‌های پیشگیری، کنترل و درمان فشارخون بالا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

عدم فعالیت، فقدان ورزش و همچنین داشتن یک زندگی بی‌حرکت و بی‌تحرک باعث افزایش فشار خون می‌شود طبق گزارشات محققان، مردمی که در غذاهایشان کمتر از نمک استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که از نمک زیادی استفاده می‌کنند کمتر به بیماری فشارخون مبتلا می‌شوند.

در زمینه بیماری فشار خون مصاحبه‌ای با سراج‌الدین عارف‌نیا معاون بهداشتی علوم‌پزشکی استان گلستان و رئیس مرکز بهداشت استان گلستان صورت گرفت.

تمام افراد بالای 30 سال می‌توانند از «طرح بسیج ملی کنترل فشار خون» شرکت کنند

چه کسانی می‌توانند از «طرح بسیج ملی کنترل فشار خون» بهره‌مند شوند؟

عارف‌نیا: ما معتقدیم که همیشه پیشگیری مهمتر از درمان است و فشار خون یکی از عوامل اصلی مرگ و میر محسوب می‌شود و خوشبختانه امسال را تحت عنوان «طرح بسیج ملی کنترل فشار خون» در سراسر کشور انجام خواهد شد و استان گلستان نیز در این راستا اقداماتی را انجام داده است.

تمام افراد بالای 30 سال سن می‌توانند در این طرح شرکت کنند و همچنین مادران باردار بالای 18 سال سن و بیمارانی که دارای نارسایی کلیه هستند و سن آنها بیش از 18 سال است می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

مردم به پایگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌توانند مراجعه کنند و فشار خون خودشان را کنترل کنند و سپس نام این افراد در سامانه فشار خون استان گلستان ثبت خواهد شد و به دو گروه بیمار و غیربیمار تقسیم می‌شوند و گروه بیمار برای شروع درمان‌های لازم مجددا به پزشک معرفی می‌شود.

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به صورت غیرفعال در گلستان آغاز شد

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در گلستان با چه هدفی صورت می‌گیرد و نحوه اطلاع‌رسانی این طرح به چه صورت انجام می‌شود ؟

عارف‌نیا: از طریق نصب بنر و رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود هدف ما این است که حداقل 50 درصد جمعیت را در کمپین بسیج ملی پوشش دهیم.

بر اساس آمار جمعیت بالای 30 سال در استان گلستان حدود 800 هزار نفر است و 50 درصد این جمعیت که حدود 400 هزار نفر می‌شوند را تحت پوشش فشار خون و شناسایی و کنترل قرار خواهند گرفت.

این طرح از چه زمانی آغاز شده است و تا چه مدت زمان در استان گلستان ادامه خواهد داشت؟

عارف‌نیا: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به صورت غیرفعال در استان گلستان آغاز شده است ولی آغاز این طرح از 15 خردادماه جاری که تیم پزشکی به صورت فعال در مناطق مختلف استان گلستان مستقر شوند فعال خواهد شد و این طرح تا 15 تیرماه جاری به مدت یک ماه در سطح استان گلستان اجرایی خواهد شد.

 

40 درصد مردم از بیماری فشارخون رنج می‌برند درحالی که از بیماری‌شان مطلع نیستند

یکی از معضلاتی که در فشارخون وجود دارد این است که این بیماری از نوع بی‌سرو صداست و بسیاری از مردم دچار فشارخون هستند ولی از بیماری‌شان بی‌اطلاع هستند.

ما معتقدیم که 40 درصد مردم از بیماری فشارخون رنج می‌برند در حالی که از بیماری‌شان مطلع نیستند که متاسفانه بیماری فشار خون سبب می‌شود که رگ‌های مغز گشاد شود و در نهایت منجر به درگیری رگ‌های قلب و درگیری رگ‌های کلیه خواهد شدد.

در استان گلستان چه تعداد از افراد به فشار خون مبتلا هستند و علت ابتلا بیماری فشار خون در افراد را بیان کنید؟

عارف‌نیا: متاسفانه در افراد بسیاری شاهد افزایش فشار خون هستیم و معتقدیم که 25 درصد افراد بالای 30 سال جامعه از فشار خون رنج می‌برند.

حدود 90 درصد افراد بدون دلیل به فشارخون مبتلا می‌شوند و 10 درصد دیگر آن به دلیل بیماری های زمینه‌ای که دارند به فشارخون مبتلا می‌شوند به عنوان مثال فردی دچار بیماری غددی است یا از بیماری کلیوی رنج می‌برد ممکن است به فشارخون دچار شوند.

 

عدم رعایت شیوه صحیح زندگی، استرس‌های زیاد، خوردن نمک بیش از حد، کم‌تحرکی و نخوردن میوه و سبزیجات باعث ایجاد فشارخون در افراد می‌شود.

درمان  فشارخون با رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو به راحتی کنترل می‌شود

آیا می‌توان این بیماری را درمان و تحت کنترل در آورد؟

عارف‌نیا: به هر دلیل که فشارخون در افراد ایجاد شود باید آن را کنترل کرد و در حقیقت قابلیت درمان فشارخون با رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو تحت نظر پزشک است که به راحتی این بیماری کنترل می‌شود.

فشار خون نرمال در افراد چند است؟

عارف‌نیا: فشارخون نرمال 12 روی هشت است و زیر 12 نیز نرمال است و فشارخون بین 12 الی 14 مستعد فشارخون است ولی فشارخون بیش از 14 روی 9 نشان‌دهنده این است که فرد دچار فشارخون شده است.

فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار