یک فعال سیاسی با اشاره به گذشت ۲۰ سال از زمان استان شدن گلستان، گفت: سرمایه گذاری‌هایی که می‌توانست با هزینه‌های کمتر، سال های پیش از استانی شدن گلستان شکل گیرد، صورت نگرفت و این گپ بزرگ اقتصادی از زمان‌های قبل بر استان ما سایه افکنده است.

گلستان نیازمند برندسازی در گردشگری

به گزارش گلستان۲۴؛ محمود ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این گپ تاریخی واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. آن زمانی که استان‌های دیگر با دلار ۷ تومانی و چند ده تومانی سرمایه گذاری می‌کردند، ما هیچ سهمی از آن ارزهای ارزان قیمت برای سرمایه گذاری نصیبمان نشد.

وی با بیان اینکه هیچگاه در طول این ۲۰ سال تیم مدیریتی واحد در استان نداشتیم، تصریح کرد: استانداران که عمدتاً غیر بومی نیز بودند تا فرصت به شناخت کافی از گلستان پیدا کنند و تیم خوب تشکیل دهند، استان را ترک می‌کردند و یا اینکه در لابی‌های سیاسی قرار می‌گرفتند و در مدیریتشان با مشکل مواجه می‌شدند.

ربیعی، گلستان را یک ایران کوچک دانست و افزود: نتوانستیم از تنوع قومیتی که در استان داریم به خوبی استفاده کنیم. در این سال‌ها غفلت جدی در استفاده از نیروی انسانی داشتیم.

وی منابع انسانی را محور توسعه هر جامعه‌ای دانست و گفت: در سطح ملی در فقر مدیریتی قرار داریم و متأسفانه تعداد نیروهای گلستانی تأثیرگذار در سطح ملی خیلی کم است. همین تعداد نیروی انسانی هم که داریم نتوانستند زیر یک چتر در توسعه استان گام بردارند.

توسعه استان نامتوازن است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه عمدتاً توسعه ما در استان نامتوازن است، گفت: ما پیشرفت‌های خوبی در این سال‌ها در بخش‌های اقتصادی و اشتغال داشتیم اما توسعه ما نامتوازن بوده است. این توسعه باید با در نظر گرفتن شرایط محیطی و منطقه‌ای و اقلیمی و جغرافیایی استان صورت می‌گرفت.

ربیعی، مبنای اصلی زندگی هر کسی را اقتصاد برشمرد و خاطرنشان کرد: برای فراهم کردن رفاه و درآمد پایدار نیاز داریم که شرایط کسب و کار را برای مردم مهیا کنیم و هزینه‌های عمومی مردم را به حداقل برسانیم. دولت‌ها موظفاند رفاه را برای مردم فراهم کنند و برای تحقق این امر باید دست افراد نامحرم را از اقتصاد جدا کنند و اقتصاد را به مردم تحویل دهند و خودشان نظارت داشته باشند. برخی قوانین نیز نیاز به اصلاح دارد و قوانین جدیدی هم باید برای سرعت بخشیدن به کسب و کار وضع شود.

این فعال سیاسی گلستان تصریح کرد: ما در حوزه نظامی و امنیتی در کشور بسیار موفق بوده‌ایم و با وجود قرار گرفتن در درون بحران‌های منطقه، امن ترین کشور منطقه و خاورمیانه هستیم. از این فرصت نتوانستیم بهره اقتصادی مناسب را ببریم. اگر بخش خصوصی حرفه‌ای تری داشتیم می‌توانستیم حداقل در بازارهای کشورهای همسایه مان نقش پر رنگ تری داشته باشیم.

اعتماد عمومی برای سرمایه گذاری مجدداً جلب شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۹۱ درصد صنایع استان کوچک و کمتر از ۳ درصد صنایع بزرگ هستند. در صنایع کوچک که همراه با اقتصاد مقاومتی است، خوب عمل کردیم اما در مقابل در صنایع بزرگ که ارزش افزوده بالا و اشتغال چند هزار نفره دارد، عقب ماندیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۶ مردم استان شاهد کلنگ زنی مجتمع پتروشیمی بودند و با انگیزه در این پروژه سرمایه گذاری کردند اما با گذشت بیش از ۱۲ سال از کلنگ زنی آن همچنان بی نتیجه مانده است. مردم احساس می‌کردند عقب ماندگی در زمینه پتروشیمی در استان وجود دارد و ظرف یک هفته سرمایه گذاری پیش بینی شده از سوی مردم انجام شد. دولت تعهدات خود در زمینه واگذاری زمین و مجوز خوراک گاز و غیره را انجام داد ولی سیستم مدیریتی این پروژه موفق نبود و با مشکل مواجه شدند و به اعتماد عمومی لطمه زده شد.

وی بیان کرد: برای تحقق صنایع بزرگ در استان مجدداً باید اعتماد عمومی جلب شود. دولت نیز می‌تواند از اعتبارات خاصی که برای استان‌های محروم دارد، در گلستان نیز برای ایجاد صنایع بزرگ کمکی داشته باشد.

گلستان نیازمند برندسازی در گردشگری

ربیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت توجه به گردشگری در استان، تصریح کرد: فرهنگ گردشگری در استان باید افزایش یابد. مردم باید احساس کنند که ورود گردشگر برای آنها اشتغال و رونق اقتصادی به همراه دارد.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مقایسه با سال‌های اولیه شکل گیری سازمان میراث فرهنگی اقدامات خوبی در زمینه ایجاد فضاهای اقامتی و حضور و اسکان مسافرین انجام شد اما باز هم با ایده آل فاصله داریم.

ربیعی با بیان اینکه گلستان تبدیل به برند گردشگری نشده است، گفت: ظرفیت‌هایی از جمله دیوار دفاعی گرگان به عنوان سومین دیوار دفاعی طولانی جهان و جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر را در استان داریم که می‌توانیم آنها را به یک برند در کشور و خارج از کشور کنیم. در حال حاضر برج تاریخی قابوس بن وشمگیر در گنبدکاووس ثبت جهانی شده و به یک برند تبدیل شده و گردشگرانی نیز در طول سال از آن بازدید می‌کنند.

وی به سرمایه گذاری در بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: فراهم کردن زیرساخت وظیفه دولت است. با نگاه اقتصاد مقاومتی، بوم‌گردی می‌تواند یکی از مناسب‌ترین اقدامات در توسعه گردشگری باشد.

ربیعی با بیان اینکه اقتصاد گردشگری زیاد سرمایه بر نیست، اظهار کرد: اگر اقتصاد گردشگری شکل گیرد، بیشترین سود آن نصیب طبقه متوسط جامعه می‌شود. زنان نیز می‌توانند مشارکت بیشتری در این بحث داشته باشند و برابری جنسیتی در اشتغال هم محقق شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار