پرویز سروری مطرح کرد:

در تهران پروژه‌‌های بزرگی که توانسته برای مردم رفاه و خدمت ایجاد کند و شهرداری هم آن زمان قادر نبود سرمایه‌‌گذاری را برای این موضوع به این صورت جذب کند، ما می‌‌بینیم که سپاه می‌‌آید و این خدمات را عرضه می‌‌کند. در هر عرصه‌‌ای حتی در اشل‌‌های بسیار بزرگ هم می‌‌بینیم که ورود سپاه گره‌گشایی کرده و توانسته تجارب گرانبهای خود را با مدیریت جهادی بر این عرصه‌‌ها وارد کند

سپاه گره‌گشای پروژه‌های بر زمین مانده در تهران بود/ به خاطر ناتوانی در اداره کشور به سپاه می‌تازند/ برخی افراد انقلابی دیروز از ضدانقلاب‌ها ضدانقلابی‌‌تر شده‌اند
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ دوم اردیبهشت سالگرد تاسیس نهاد انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. به همین مناسبت جهت بررسی فعالیت این نهاد انقلابی سراغ سردار پرویز سروری رفتیم. مسئولیت تشکیل سپاه غرب تهران (مقداد) و بعد از آن فرمانده سپاه غرب تهران که مسئول اعزام بزرگ به جبهه‌ها بود، از جمله اعزام سپاه محمد(ص) به وی محول شد. مسئولیت تبلیغات و انتشارات منطقه یک ثارا... و اعزام به سوریه و لبنان به‌عنوان مسئول تبلیغات و انتشارات سپاه و جانشین شهید موسوی (مسئول کمیته تبلیغات، انتشارات و فرهنگی حزب‌ا... لبنان) از دیگر مسئولیت‌های سردار بود. وی در زمان تشکیل نیروی هوایی سپاه به‌عنوان جانشین معاونت فرهنگی و سپس به سمت مسئول فرهنگی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. در ادامه متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با پرویز سروری آمده است.

سپاه با دستور حضرت امام تشکیل شد. چقدر از اهدافی که در روزهای ابتدایی تشکیل سپاه مدنظر بود، امروز محقق و اجرایی شده است؟ آیا تفاوتی بین سپاهی که آن زمان تشکیل شد با سپاه امروز وجود دارد؟

این نکته بسیار مهم و سوال بسیار حساسی است از این نظر که می‌‌شود گفت سپاه در همه موضوعات حساس کشور نقش بسیار تعیین‌‌کننده و مهمی داشته و نمی‌‌شود این نقش را کتمان کرد و قابل‌کتمان هم نیست. به همین دلیل می‌‌شود گفت در طول انقلاب همیشه سپاه در معرض بیشترین تهدیدات از طرف دشمنان انقلاب اسلامی بوده، من فکر می‌‌کنم باید بگوییم فعل توانستن را انقلاب اسلامی با سپاه صرف کرد؛ یعنی هر بن‌‌بستی که به ظاهر انقلاب با آن مواجه می‌‌شد، ورود سپاه در آن عرصه راهگشا بود و بن‌بست‌شکن بود؛ به همین دلیل است که شما می‌‌بینید وقتی تفکر سپاه وارد لبنان می‌‌شود، حزب‌‌ا... شکل می‌‌گیرد. وقتی وارد یمن می‌‌شود، انصارا... شکل می‌‌گیرد. وقتی وارد عراق می‌‌شود، حشدالشعبی شکل می‌‌گیرد. وقتی در سوریه وارد می‌‌شود، دفاع مدنی شکل می‌گیرد؛ یعنی هرجا تفکر سپاه ظهور و ورود پیدا می‌‌کند، در اصل می‌‌شود گفت همان تفکر ناب انقلاب اسلامی، ما شاهد بروز و ظهور فعل توانستن امت اسلامی می‌‌شویم و می‌‌بینیم بن‌‌بست‌‌هایی که در مقابل امت اسلامی توسط نظام سلطه تعریف شده و شکل گرفته، شکسته می‌‌شود و انقلاب می‌‌تواند توانمندی‌‌های خود را به رخ دشمن بکشد.

اگر ما امروز در منطقه شاهد پیروزی نیروی مقاومت بر اراده نظام سلطه هستیم، به اصطلاح بر اراده صهیونیست‌‌ها، تکفیری‌‌ها و تروریست‌‌ها و سعودی‌‌ها هستیم، باز باید این را در جلوه‌‌گری تفکر انقلاب که در ساحت سپاه تجلی پیدا می‌‌کند، تعریف کرده و بازگو کنیم.

من فکر می‌‌کنم این نکته مهمی است که بدانیم یکی از الگوهای پرجاذبه انقلاب اسلامی سپاه پاسداران بوده که توانسته در عرض این 40 سال همیشه توفندگی و بالندگی خودش را حفظ کند. همین سپاهی که می‌تواند با کمک ارتش و مجموعه‌‌های مردمی مهم‌ترین مساله کشور را با پیروزی به سرانجام برساند و دفاع مقدس را پیروز کند، در مقابله با تروریست‌‌ها می‌‌تواند بر آنها فائق شود، در مقابل تفکرات تجزیه‌طلبانه در داخل کشور، در کردستان، خوزستان و در هر نقطه کشور می‌‌بینیم ظهور و بروز سپاه، استقلال و تمامیت انقلاب اسلامی و کشور را به دنبال دارد. اینها همه نشان می‌‌دهد تفکر انقلابی هرجا باشد، مدیریت جهادی هرجا باشد، انقلاب‌‌ گام‌های بلندی را به جلو برمی‌‌دارد و می‌‌تواند جلوه‌‌گری کند و در مقابل نظام سلطه با قدرت و اقتدار بایستد.

فکر می‌‌کنید بین سپاه امروز با سپاهی که آن روز توسط حضرت امام تشکیل شده بود، تفاوت خاصی وجود دارد؟

طبیعی است که شرایط انقلابی شرایط خاص خودش را دارد و طبیعی است در شرایط انقلابی مدیریت و بروز و ظهور نگاه انقلابی خیلی متفاوت است با شرایط 40سال پس از انقلاب اسلامی، اما به ضرس قاطع می‌‌شود گفت تنها مجموعه‌‌ای که هنوز توانسته روی همان ارزش‌ها بایستد و با همان ارزش‌ها حرکت کند و امروز بتواند با همان ارزش‌ها تحولات و تاثیرات را در کشور ایجاد کند، همانا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ یعنی در شکاف نسلی که بعضا در کشور دیده می‌‌شود، ما می‌‌بینیم سپاه هنوز در بین مردم و انقلابیون جایگاه ویژه خود را دارد و هنوز با همان مدل‌‌های ارزشی انقلاب اسلامی به این بالندگی خود ادامه می‌‌دهد، این مهم است.

کسانی هستند که یک روزی شعارهای انقلابی می‌‌دادند. امروز از ضدانقلاب‌ها ضدانقلابی‌‌تر شده‌اند و به ارزش‌ها پشت کرده‌اند و امروز مدینه فاضله‌‌شان از مدینه‌‌النبی به واشنگتن و تل‌‌آویو منتقل شده است، اما سپاه پاسداران توانسته همان ارزش‌ها را حفظ کند و به نسل‌‌های بعدی انقلاب ثابت کند هنوز آن ارزش‌هاست که می‌‌تواند اقتدار و عزت و آقایی انقلاب اسلامی را حفظ کند.

همان ارزش‌هاست که می‌‌تواند همچنان بالندگی برای کشور تولید کند و مدیریت جهادی است که می‌تواند راه‌‌های روشنی را برای اعتلای کشور ایجاد کند؛ این مهم است که ما بتوانیم با آن شاخص‌‌ها و ارزش‌ها و با همان معیارهای انقلابی حرکت جامعه را تنظیم کنیم. سپاه در این عرصه به حول و قوه الهی بسیار موفق بوده و بقیه‌‌السوءهایی که خداوند تبارک و تعالی آنها را از گزند حوادث حفظ کرده است، امروز مانند سلیمانی‌‌ها تلاش می‌‌کنند در مسیر باکری‌‌ها و همتی‌‌ها تلاش کنند و همچنان نقطه جاذبه امت اسلامی باشند.

این افتخار بزرگی است که یکی از نسل جهاد و مبارزه و بعد از 40سال در نظرسنجی‌‌‌‌ها بالاترین درجه مقبولیت را حفظ کند. این نشان می‌‌دهد این ارزش‌ها همچنان در بین مردم مقبولیت و محبوبیت دارد و اگر جاهایی واگرایی دیده می‌‌شود، به علت رفتارهای غلطی است که بعضی مسئولان به نام ارزش‌ها و به گام غربی‌‌ها دارند انجام می‌‌دهند و باعث شده مردم دچار آدرس‌‌های غلط شوند. هرجا ما آدرس‌‌های درستی دادیم، مانند سردار سلیمانی‌‌ها، دیدیم مردم اقبال کردند و توجه نشان دادند.

شما به حزب‌‌ا... لبنان اشاره فرمودید، خودتان زمانی جانشین شهید موسوی بودید، چه زمانی و چگونه سپاه فعالیت‌های خارج از کشورش را آغاز کرد؟ همکاری سپاه با حزب‌‌ا... چگونه شکل گرفت؟

این هم از نکات بسیار تامل‌‌برانگیز است. وقتی سپاه وارد لبنان شد، می‌‌شود گفت نیروهای انقلابی یا نبودند یا اگر هم بودند جایگاهی در سپهر سیاسی لبنان نداشتند، اما وقتی انقلاب اسلامی رفت آنجا و نماینده انقلاب سپاه بود، ما با مدیریت جهادی شاهد بودیم نسل‌‌هایی تربیت شدند که می‌‌شود گفت امروز در دنیا برای مسلمانان انقلابی و حتی غیرانقلابی و غیرمسلمان الگو هستند، انقلابیون غیرمسلمان امروز در دنیا حزب‌‌ا... را و حزب‌‌اللهی‌‌ها را سمبل خودشان می‌‌دانند و این نشان می‌‌دهد سپاه در خارج از کشور هم مخاطب خودش را پیدا کرده است و همان‌طور که امام امت فرمودند، ما باید هسته‌‌های انقلابی و بسیج مستضعفین را در دنیا منتشر کنیم، منظور همان تفکر انقلابی بوده است. امروز می‌‌بینیم که سپاه پاسداران به نمایندگی انقلاب اسلامی این کار بزرگ را انجام داد و ما امروز شاهد عزت و اقتدار لبنان با مجاهدت‌های حزب‌‌ا... هستیم.

درخصوص چگونگی شکل‌‌گیری این همکاری هم اشاره‌‌ای بفرمایید.

البته من اینجا باید نقش سوریه و به‌ویژه مرحوم حافظ اسد را تحسین کنم که به‌اصطلاح پل عبوری سپاه از سوریه به لبنان شدند. می‌‌دانید که بعد از تهاجم صهیونیست‌‌ها به جنوب لبنان و حوادثی که پیش آمد، یک تحلیل شکل گرفت که مبتنی‌بر آن تصمیمی اتخاذ شد و لشکر 27 سپاه برای مقابله با صهیونیست‌‌ها وارد لبنان شد که بعد امام آن تصمیم انقلابی را گرفتند و فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد. اما بعد از اینکه سپاه در لبنان استقرار پیدا کرده بود، دیگر قرار بود لشکر برگردد و نیروی قدس قسمتی از نیروهای خودش را در لبنان برای تربیت نیروهای انقلاب اسلامی و شکل‌‌گیری تفکر انقلابی و مقاومت در آنجا شکل بدهد که به نظر من از آنجا نطفه تعاملات انقلابی بین سپاه و نیروهای انقلابی شکل گرفت که باید از همکاری‌‌های سوریه با سپاه در آن زمان برای اینکه امکان تردد و انجام این ماموریت‌‌ها را فراهم کرد، یاد کرد.

در زمینه‌‌های دیگر مثلا بحث‌‌های اقتصادی و فرهنگی، سپاه ورودهایی داشته و شما این ورود را چقدر به صلاح سپاه می‌‌دانید و چرا برخی به دنبال تضعیف سپاه هستند؟

متاسفانه این هم از آن مواردی است که به نظر من در حق سپاه اجحاف‌‌های زیادی صورت گرفته و می‌گیرد و بعضی‌‌ها برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی‌‌هایشان تلاش می‌‌کنند عامل موفقیت کشور را تضعیف کنند. واقعا سپاه با نگاه درآمدزایی و درآمدآفرینی در عرصه‌‌های اقتصادی حضور پیدا نکرده و از ابتدا هم بنا بر این بود که ظرفیت عظیم سپاه و بسیج در خدمت اقتصاد کشور قرار بگیرد و کشور هر جا با مشکل مواجه شد، سپاه در آن عرصه به‌عنوان کمک به دولت وارد شود. این اقدام واقعا همین‌طور بوده و اگر شما در پروژه‌‌هایی که سپاه ورود پیدا کرده دقت کنید، این پروژه‌‌ها هم در وضعیت سختی صورت گرفته که تقریبا یا همه نگاه‌ها به خارج از کشور بوده یا در جایی بوده که حتی در خارج از کشور هم به علت تحریم‌‌ها در آن حوزه ورود پیدا نمی‌‌کردند و حضور سپاه بوده که برای کشور گره‌‌گشایی کرده و با کمترین هزینه بالاترین برون‌دادهای اقتصادی را توانسته ایجاد کند.

در تهران پروژه‌‌های بزرگی که توانسته برای مردم رفاه و خدمت ایجاد کند و شهرداری هم آن زمان قادر نبود سرمایه‌‌گذاری را برای این موضوع به این صورت جذب کند، ما می‌‌بینیم که سپاه می‌‌آید و این خدمات را عرضه می‌‌کند. در هر عرصه‌‌ای حتی در اشل‌‌های بسیار بزرگ هم می‌‌بینیم که ورود سپاه گره‌گشایی کرده و توانسته تجارب گرانبهای خود را با مدیریت جهادی بر این عرصه‌‌ها وارد کند و به همین دلیل هم است که دشمن تلاش می‌‌کند این حضور را آلوده کند و به مردم آدرس‌‌های غلط بدهد.

ما الان هرجا می‌‌بینیم اقدامات فرهنگی مفید و سازنده‌‌ای صورت گرفته است؛ مانند راهیان نور، همایش شهدا، برای زنده نگاه داشتن راه شهید و شهادت و تفکر انقلابی، سپاه حضوری پررنگ داشته و مردم هم از این حضور حمایت جدی کرده‌اند. اینکه شما می‌‌بینید از کاروان‌‌های راهیان نور در ایام سال حمایت می‌‌شود و به‌ویژه در نوروز استقبال باشکوهی از این عرصه‌‌ها به عمل می‌آید، من فکر می‌‌کنم حضور سپاه در عرصه کتاب دفاع مقدس و موضوعاتی که به نوعی فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس را برای نسل‌‌های بعد از نسل اول زنده نگه می‌‌دارد، حضوری موفق و موثر بوده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار