همزمان با آغاز برداشت طلای سفید در گلستان هشت کارخانه آمادگی خود را برای خرید پنبه از کشاورزان اعلام کردند.

8 کارخانه آماده خرید طلای سفید از کشاورزان

به گزارش گلستان۲۴؛ در سال جاری بیش از 12 هزار هکتار از مزارع گلستان به کشت پنبه اختصاص داده شد، با سرباز کردن غوزه‎های پنبه در ماه‎های گرم سال؛ کار و تلاش کشاورزان گلستان نیز برای برداشت یکی دیگر از محصولات کشاورزی در استان آغاز شد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با بیان اینکه 3 هزار کشاورز در استان مبادرت به کشت پنبه کردند، گفت: بالغ بر 12 هزار و 700 هکتار پنبه در گلستان کشت شد.

سهراب سهرابی پیش‎بینی کرد از سطح زیرکشت شده پنبه در گلستان چیزی معادل 26 الی 30 هزار تن و توسط کشاورزان برداشت شود.

وی از کاهش برداشت پنبه در استان به دلیل کم‎آبی خبر داد و تصریح کرد: خشکسالی امسال عملکرد برداشت پنبه در استان را حدود 30 درصد کاهش داده است.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد اراضی آبی بیش از سه تن و در اراضی دیم بین یک الی 1.5 تن عملکرد پیش‎بینی می‎شود.

سهرابی بیان داشت: اکثر بذوری که امسال بین کشاورزان توزیع شد از طبقه الیت و سوپر الیت بوده است و بخشی از آن نیز به بذور گواهی شده اختصاص داشت.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه باکیفیت‎ترین پنبه کشور در این استان تولید می‎شود، خاطرنشان کرد: شرایط اقلیمی سبب شده باکیفیت‎ترین پنبه در گلستان کشت و به مرحله تولید برسد.

سهرابی طول و ظرافت الیاف را از خواص کیفی پنبه گلستان برشمرد و گفت: تمام مزارع پنبه گلستان در سال جاری طبق نظارت کارشناسان بوده است.

وی بیان داشت: سمپاشی به موقع، آبیاری به هنگام، مدیریت مزرعه در مرحله داشت برای کنترل خسارت آفات،  بررسی بیماری‎ها و علف‎هرز مزارع پنبه بر اساس نظارت کارشناسان در کلینیک‎های گیاهپزشکی صورت گرفته است.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه قیمت تضمینی پنبه در سال جاری 2 هزار و 200 تومان اعلام شده است، خاطرنشان کرد: قیمت رقابتی پنبه بین 2 هزار و 350 الی 2 هزار و 400 تومان است.

به گفته سهرابی؛ برداشت پنبه از اواخر مرداد در گلستان آغاز شده و تا پایان آبان‎ماه ادامه دارد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار