کارشناس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که کار مبارزه علیه آفت شب پَره شمشاد نسل اول و دوم در ۱۰۰ هکتار از جنگل های این استان شمالی انجام شد.

مبارزه علیه آفت شب پره شمشاد در جنگل های استان

به گزارش گلستان۲۴؛ فریدون فریدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: لارو (نوزاد کرمی شکل حیواناتی) این آفت از طریق تغذیه برگ، پوست و سرشاخه‌های درخت طی چهار نسل در هر سال موجب خزان و سرخشکیدگی و در برخی موارد موجب مرگ کامل درختان جوان شمشاد می‌شود.

وی گفت: نسل اول آفت شب پَره شمشاد در فروردین، نسل دوم در خرداد، نسل سوم در تیرماه و نسل چهارم متناسب با شرایط جوی در ماه های بعد آشکار می شود.

 

به گفته وی امسال سطح گسترش آفت شب پَره شمشاد در جنگل های استان به ویژه در غرب بیش از سال قبل بوده که شرایط خاص آب و هوایی و بارندگی در منطقه از مهمترین دلایل شیوع آن است.

بیشتر معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این پیوند گفته بود: گونه شمشاد هیرکانی در سال‌های اخیر مورد حمله آفت بسیار خطرناک شب‌پره شمشاد قرار گرفته که موجب خسارت این گونه با ارزش جنگل‌های شمال از جمله استان گلستان شده است.

حمید مصطفی لو افزود: این اداره کل از طریق محلول پاشی کانون‌های آلوده شمشاد از سال ۹۶ تاکنون توانسته خسارت آفت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همچنین طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال ۹۶ در ۲۰ هکتار از عرصه‌های درختان شمشاد استان در بندرگر و قرن آباد گرگان با آفت شب پَره به روش بیولوژیکی مبارزه و جمعیت آفت کنترل شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در خصوص آفت شب پَره شمشاد گفت: چند نسلی بودن و انتشار سریع آفت در مدت زمان کوتاه از خصوصیات بیولوژی منحصر به فرد شب‌پره شمشاد نسبت به سایر آفات برگ خوار جنگلی بوده و به همین دلیل مبارزه به موقع می‌تواند مانع از افزایش سریع جمعیت آن شود.
ابوطالب قزل سفلو خسارت اصلی آفت شب پره شمشاد را در مرحله لارو بودن آن عنوان کرد و افزود: در ردیابی و مبارزه با این آفت می‌توان از روش مختلف از جمله کنترل فرمونی با استفاده از تله‌های قیفی و همچنین کنترل برنامه ریزی برای محلول پاشی با استفاده از یک نوع محلول بیولوژیکی در سنین ۱ تا ۳ لاروی استفاده کرد.

لارو به نوزاد کرمی شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند (مانند حشرات و دوزیستان) اطلاق می شود
شب‌پَره شمشاد یک آفت جدید است که خرداد سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار در ایران در توده‌های شمشاد شهرستان چالوس مشاهده شد و برای سومین سال در استان گلستان علیه این آفت در بخشی محدود از جنگل های منطقه مبارزه می شود.
شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت قرار دارد.
این گونه درختی به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل‌های شمال ایران قلمداد شده و بهترین رویشگاه آن ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ متری از سطح دریا است ولی تا ارتفاع حدود یکهزار و ۲۰۰ متری در مناطق مختلف جنگلی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز می روید.
گونه شمشاد که بومی ایران بوده و به نام بُوکسوس هیرکانا معروف است، خواص دارویی داشته و اکنون از آن داروی ایدز و ضد سرطان تولید می‌شود.
جنگل‌های استان گلستان شامل درختان پهن برگ و سوزنی برگ به طول ۲۸۰ کیلومتر با عرض‌های ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر از نوکنده در غرب استان تا گلیداغ در شرق گلستان امتداد دارد.
عرصه‌های جنگلی گلستان به وسعت ۴۵۲ هزار هکتار مانند جنگل‌های شمال در گیلان و مازندران دارای تنوع ۸۰ گونه درختی و ۵۰ گونه درختچه ای است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار