رئیس انجمن سرخدار جهان گفت: وضعیت توده های سرخدار جنگل های هیرکانی مانند کاروانسرای مخروبه است چراکه بهره برداری درست و اصولی از آن انجام نمی شود.

وضعیت سرخدارهای جنگل های هیرکانی مانند کاروانسرای مخروبه است

به گزارش گلستان 24 ؛ صبح چهارشنبه همایش بین المللی راهبردهای حفاظت و توسعه گونه های در معرض خطر با محوریت سرخدار با حضور محققانی از کشور آلمان، اعضای هیات علمی و دانشجویان برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این همایش یکروزه گفت: در استان گلستان توده های جنگلی منحصر به فرد و ویژه ای از درختان سرخدار وجود دارد که امیدواریم با حفظ و احیای آن، میراث طبیعی خوبی برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

محمدهادی معیری اظهار کرد: در رویشگاه های سرخدار، با مشکلاتی مانند تغییر اقلیم، بیابان زایی، فرسایش خاک و جنگل زدایی مواجه هستیم که باید در این زمینه ها، تدبیری بیاندیشیم.

وی به هدف از برگزاری این همایش اشاره و بیان کرد: دیدار محققان با یکدیگر و ارائه آخرین دستاوردها و یافته های علمی درمورد تشخیص، حفاظت، احیا و توسعه درختان سرخدار و توده های جنگلی این گونه گیاهی از اهداف برگزاری این همایش است.

وی تصریح کرد: امیدوارم این کنفرانس برای پیدا کردن راه حل مفید در مورد چالش هایی که در مورد سرخدار وجود دارد، مثمر ثمر واقع شود.

ارسال ۳۲ مقاله داخلی و خارجی به همایش

در ادامه دبیر علمی این همایش گفت: موضوع اصلی این همایش گونه های در معرض خطر است و اینکه چگونه از زیستگاه های طبیعی آن حفاطت شود.

رامین رحمانی افزود: ارایه راهبردهای جدید و موثر برای مدیریت گونه های در معرض خطر به عنوان میراث زمین و ایجاد پایداری و برگشت پذیری زیستگاه ها از دیگر اهداف این همایش است.

 

 

وی تاکید کرد: این همایش در محورهای پتانسیل ذخیره گاهی گونه های در معرض خطر، اصلاح نژاد و تولیدات غیرچوبی سرخدار، چالش های مدیریتی در ذخیره گاه های سرخدار، روش های تولید نهال و احیای سرخدار و ... برگزار شد.

وی بیان کرد: ۳۲ مقاله از محققان داخلی و خارجی به این همایش ارسال شد که هشت مقاله به طور شفاهی و مابقی به طور پوستری ارائه می شوند.

حفاظت از سرخدارها با الگوبرداری از طبیعت

رئیس انجمن سرخدار جهان گفت: استفاده از سوزنی برگان (گونه های سرخدار) در تجارت چوب  در یونان و سایر کشورهای اروپایی از ۱۵۰ هزار سال قبل وجود داشته است.

توماس شیدر با اشاره به اینکه استفاده از چوب ارزشمند سرخدار انحصاری بود، افزود: حفاظت از سرخدارها از اوایل قرن ۲۰ شروع شد.

وی در مورد راهکارهای حفاظتی سرخدار بیان کرد: در آلمان حفاظت از سرخدارها پایه محور است چراکه سرخدارها توده آنچنانی در آلمان ندارند.

رئیس انجمن سرخدار جهان ادامه داد: در آمریکا ۱۰ درصد از منطقه ای که سرخدار در آن وجود دارد را حفاظتی در نظر می گیرند و در ۹۰ درصد دیگر فعالیت های عادی جنگلداری انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه در حفاظت از سرخدارها باید از خود طبیعت الگو برداری شود، تصریح کرد: جای تعجب است در شمال ایران و جنگل های هیرکانی نیمی از وسعت جنگل ها فاقد جمعیت سرخداری است و توده سرخدارها محدود شده و زیاد نیست.

شیدر با تاکید بر حفاظت و بهره برداری اصولی از توده های سرخداری است، خاطرنشان کرد: در بازدید از جنگل های شمال ایران با کاروانسرای مخروبه ای مواجه شدم، وضعیت توده های سرخداری هم مانند آن کارونسرای مخروبه است چرا که بهره برداری درست از آن ها انجام نمی شود.

همچنین رئیس دانشکده مهندسی چوب و جنگل و علوم جنگل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حاشیه این همایش با اشاره به اینکه استان گلستان بهترین توده های سرخدار جهان و ایران را در اختیار دارد، بیان کرد: منطقه زرین گل علی آبادکتول با ۴۰۰ هکتار زیربنای سرخدار، بزرگ ترین توده سرخدار استان گلستان را به خود اختصاص داده است.

داود آزادفر افزود: براین اساس تصمیم گرفتیم این همایش را با حضور اعضای انجمن دوستداران سرخدار آلمان که نماینده جهانی هستند در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار کنیم تا با انجام بحث ها و بازدیدها، بتوانیم نتایج خوبی در زمینه حفاظت از سرخدار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: درخت سرخدار هم به لحاظ اکولوژیک، هم به لحاظ اقتصادی و هم تهیه داروی ضد سرطان بسیار مورد توجه قرار دارند که می توان با رعایت ملاحظات علمی، از آن بهره برداری کنیم.

به گفته وی در پایان این همایش، قطعنامه ای صادر می شود و در اختیار محققان دانشگاهی، مراکز علمی و مجریان ادارات مختلف قرار می گیرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

آخرین اخبار