شهرستان سیل زده آق قلا با ۳۰ هزار دانش آموز و داشتن سومین جمعیت دانش آموزی استان گلستان بعد از گرگان و گنبدکاووس، از کمترین امکانات آموزشی هم بی بهره است.

سومین جمعیت دانش آموزی استان از امکانات اموزشی محروم است

به گزارش گلستان ۲۴؛ مدیر آموزش و پرورش آق قلا امروز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان از حداقل امکانات و زیرساخت‌های آموزشی نظیر کتابخانه، کانون پرورش فکری، فضای ورزش و بازی، مدرسه تیزهوشان، مدرسه نمونه و مدرسه شاهد بی بهره است.

محمود نسرکانی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید نیز سه هزار نوآموز دیگر به جمعیت دانش آموزی آق قلا اضافه می‌شود، اظهار داشت: ۷۰ درصد دانش آموزان و مدارس این شهرستان در روستا واقع بوده؛ ضمن اینکه پراکندگی روستاهای آق قلا به هزار و ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد و فاصله دورترین روستا با مرکز شهرستان حدود ۴۰ کیلومتر است که مجموعه این شرایط کار آموزش را در سطح منطقه سخت کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان آق قلا در حالی این محدودیت‌ها را تحمل می‌کنند که سیل اخیر هم خسارات و آسیب‌های زیادی به مدارس شهرستان وارد کرد و اگر بخواهیم به حداقل استاندارد فضای آموزشی در سطح منطقه برسیم نیاز به ساخت ۵۰ مدرسه جدید داریم.

وی اضافه کرد: سیل گلستان به ۴۲ مدرسه آق قلا آسیب جدی وارد کرد که ۱۷ مورد آن با مشارکت خیرین در حال بازسازی است و ۲۵ مدرسه هم نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

نسرکانی گفت: سیل گلستان باعث توجه بیشتر نیکوکاران و مسؤولان به آق قلا شد و این فرصت جدید، امیدواری برای رفع مشکلات و کمبودهای آموزشی شهرستان را افزایش داده است.

 

وی به برخی موانع در احداث و بازسازی مدارس جدید آق قلا اشاره کرد و افزود: برای بازسازی هر مدرسه نیاز به ۲۵ استعلام داریم که متأسفانه دستگاه‌های متولی همکاری لازم را ندارند.

مدیر آموزش و پرورش آق قلا ادامه داد: کم توجهی به توسعه و عدالت آموزشی در ادوار گذشته باعث شده شهرستان‌های کم برخورداری همچون آق قلا از زیرساخت‌های مناسب محروم شوند و تغییر این شرایط برای رسیدن به نقطه استاندارد کاری سخت و زمان بر است.

نسرکانی گفت: طی سالهای اخیر بویژه پس از وقوع سیل گلستان توجه مدیران اداره کل آموزش و پرورش گلستان و وزارتخانه متبوع به حوزه آموزش آق قلا بیشتر شده و از آنجا که دانش آموزان این شهرستان از داشتن حداقل فضای مورد نیاز برای اوقات فراغت بی بهره هستند مقرر شد تا افتتاحیه طرح اوقات فراغت با حضور سرپرست وزارتخانه در آق قلا برگزار شود که تصمیم مناسب و اثرگذاری بود.

مدیر آموزش و پرورش آق قلا افزود: استمرار رویکردهای اینچنینی در ارتقای استانداردهای آموزشی شهرستان مؤثر است چرا که دانش آموزان منطقه علاوه بر بی بهره بودن از مدارس استاندارد؛ از داشتن دیگر فرصت‌ها همچون کتابخانه، فضای ورزشی و تفریحی نیز محرومند.

 

 

نسرکانی همچنین گفت: مشکلات روحی و روانی پدید آمده در بین برخی خانواده‌ها پس از سیل گلستان تأثیر مستقیمی بر کیفیت درس و روحیه دانش آموزان گذاشت به عنوان مثال فقط در یک حوزه امتحان نهایی ۱۶ دانش آموز غیبت داشتند که می‌طلبد از منظر جامعه شناختی و روانشناسی این موضوع مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: هزار و ۷۰۰ معلم و کارمند در ۱۸۵ مدرسه آق قلا کار آموزش حدود ۳۰ هزار دانش آموز را بر عهده دارند و البته کمبودهایی در این حوزه هم وجود دارد که نیاز به ۱۵۰ معلم در مقطع ابتدایی شهرستان یکی از این نمونه‌ها است.

وی اظهار داشت: نزدیکی آق قلا به گرگان (حدود ۱۵ کیلومتر) باعث شده درخواست جابجایی و انتقال نیروهای محلی به مرکز استان (گرگان) زیاد باشد ضمن اینکه ۷۰ درصد مدارس شهرستان در روستاها قرار دارد و ۴۹ درصد همکاران غیربومی یا فارس (غیر ترکمن) هستند که مجموعه این عوامل باعث شده همواره بحث تأمین نیروی انسانی یک دغدغه جدی در آموزش و پرورش آق قلا باشد.

وی جمعیت شهرستان آق قلا را حدود ۱۴۹ هزار نفر اعلام کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار