کارخانجات فرآوری گوجه در استان گلستان با قیمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان گوجه را از کشاورزان تحویل می‎گیرند.

کارخانجات فرآوری گوجه در استان گوجه را 800 تومان از کشاورزان می گیرند

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی‎رغم آنکه صدای گرانی در بازار گوش فلک را کر کرده و هیچ کسی نیست که از شرایط بازار و قیمت‎ها بی‎اطلاع باشد اما در سال «رونق  تولید» در بازار قیمت‎ها این تولید کننده است که مغلوب بازار می‎شود.

 

بخشی از این تولید مربوط به بخش کشاورزی است، کشاورزانی که با خون دل و با تمام مشقت مزارع خود را کشت می‎کنند و به امید برداشت محصول با قیمت مناسب در روزهای گرانی بازار هستند ولی به ناگاه در بازار قیمت‎ها تمامی تلاش‎های شبانه‎روزیشان رنگ می‎بازد.

 

گوجه‎کاران گلستانی نیز از این دست تولیدکنندگان هستند که امسال نه تنها قربانی دلالی و واسطه‎گری شدند بلکه طمع کارخانجات رب در استان گلستان باعث شده که حتی زیر قیمت اعلام شده گوجه را از کشاورزان خریداری کنند.

 

حالا بسیاری از گوجه‎کاران استان گلایه دارند که با چنین شرایطی و هزینه‎های گزاف حمل بار و کارگر چیزی از محصول گوجه امسال عایدشان نمی‎شود.

 

از سویی دیگر برخی از کشاورزان بیان می‎کنند که کارخانه‎ها به قیمت 800 یا 900 تومان هر کیلو گوجه فرهنگی را خریداری می‎کنند ولی این در حالی است که قیمت رب در بازار کمتر از 13 هزار تومان نیست.

 

کشاورزان اعتقاد دارند که کارخانجات قیمت نهایی گوجه را مشخص می‎کنند، سال گذشته با وجود افزایش قیمت چند برابری رب گوجه فرنگی کارخانجات استان به ازای هر کیلو گوجه تنها 450 تومان به کشاورزان پرداخت کردند.

 

«علیقلی ایمانی» در این‎باره در گفت‎وگو با خبرنگاران می‎گوید: وزارت جهاد کشاورزی به استان‎ها برشی برای کشت محصولات کشاورزی در نظر می‎گیرد و تقریبا در کشت گوجه در استان برش استان رعایت شده و آنقدر گوجه نداریم که تولید افزایش یافته باشد و منجر به کاهش قیمت‎های گوجه فرنگی شود.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: امسال «سال رونق تولید» نامگذاری شده ولی متاسفانه دستگاه‎های مختلف ضد تولید عمل می‎کنند و به کشاورزی که از دی سال گذشته برای پرورش نهال و  مراحل داشت  گوجه فرنگی زحمات زیادی را متحمل شده و هزینه های سنگین را پرداخته می‎کنند به قیمت مناسب محصولشان را خریداری نمی‎کنند.

 

ایمانی افزود: همیشه شاهد آن هستیم که دلالان به بحث خرید محصولات کشاورزی وارد می‎شوند و چوب حراج به سر تولید می‎زنند و  همچنین با دلالی منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول می‎شوند.

 

وی با بیان اینکه چرا دستگاه‎های نظارتی نسبت به این موضوع و ساماندهی چنین شرایطی اقدام نمی‎کنند، افزود: بر اساس نشست‎هایی که بخش کشاورزی و صنعت داشت این تفاهم ایجاد شد که از کشاورز هر کیلو گوجه فرنگی را یک هزار و 200 تومان کارخانجات استان خریداری کنند و با این قیمت 25 درصد سود به کشاورز تعلق می‎گرفت.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان افزود: دو جلسه در رامیان و علی آبادکتول که قطب تولید گوجه استان به‎شمار می‎روند با حضور مسئولان کارخانجات فرآوری گوجه و مسئولان صنعت و معدن استان و بخش کشاورزی در این راستا برگزار شد ولی امروز شاهد آن هستیم که هر کیلو گوجه فرنگی در کارخانجات از کشاورزان تنها 800 یا 900 تومان خریداری می‎شود.

 

ایمانی افزود: این قیمت درحالی است که بر اساس قیمت کف بازار هر 800 گرم رب گوجه فرنگی حداقل 13 هزار و 800 تومان و حداکثر 22 هزار تومان خرید و فروش می‎شود و قیمت گوجه فرنگی بر اساس حداقل قیمت رب در استان بوده است.

 

«حسین طلوعیان» در این‎باره می‎گوید: هر ساله در هنگام برداشت گوجه چنین مشکلاتی وجود دارد و پیک تولیدی اتفاق می‎افتد و این پیک تولید ممکن است همزمان با شروع کار کارخانجات نباشد.

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در ابتدا کارخانجات فرآوری گوجه با قیمت یک هزار و 200 تومان گوجه را از کشاورزان خریداری می‎کردند ولی به دلیل کاهش کیفیت گوجه این قیمت نیز کاهش یافته است.

 

طلوعیان معتقد است که گوجه ای که کشاورزان تحویل کارخانه می‎دهند گوجه دست دوم و سوم است و گوجه درجه یک به بازار عرضه می‎شود.

 

وی یادآور شد: 9 واحد فرآوری گوجه در سطح استان فعالیت می‎کنند و ظرفیت سالانه این واحدها 500هزار تن است و در حال حاضر 7 تا 10 هزار تن روزانه گوجه تحویل این کارخانجات می‎شود.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار