دبیر خانه کشاورز گلستان:

ایمانی گفت: دولت متقاعد شد بر اساس هزینه‌های تولید کشاورزی و شرایط تورمی که ایجاد شده قیمت تصمینی خرید گندم را یک هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کند.

۱۶۰۰ تومان نرخ خرید تضمینی گندم قیمت مناسبی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی‌قلی ایمانی در گفتگویی اظهار کرد: سیاست وزارت خانه بر این است که سالانه با توجه به افزایش عملکرد گندم بر میزان سطح زیر کشت کلزا افزوده شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: سال به سال عملکرد گندم در حال افزایش است و از این روز میزان سطح زیر کشت گندم کم و به کشت محصولات دیگر در استان پرداخته شود.

وی با بیان اینکه جایگزینی کلزا به جای گندم یکی از این سایست‌های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: از این رو شاهد افزایش میزان سطح زیر کشت گندم هستیم و سطح زیر کشت کلزا از ۶۰ هزار هکتار  امسال به بیش از ۸۰ هزار هکتار در استان افزایش یافته است.

دبیر خانه کشاورز گلستان یادآور شد: در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی میزان تولید گندم در سال آینده را داشت و باید شرایط سطح سبز گندم، شرایط جوی و اقلیمی را در نظر گرفته شود‌.

ایمانی گفت: اگر شرایط حادی در استان مانند خشکسالی نداشته باشیم تولید ما در استان بیش از یک میلیون تن گندم قطعا خواهد بود.

وی افزود: افزایش قیمت تضمینی گندم را از مرداد ماه دنبال کردیم و مکاتباتی نیز در این بخش داشتیم و پیگیری از قبیل حضور در جلسات کمیسیون کشاورزی و مدیریت برنامه‌ریزی انجام شد و دولت متقاعد شد بر اساس هزینه‌های تولید کشاورزی و شرایط تورمی که ایجاد شده قیمت تصمینی خرید گندم را یک هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کند.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان افزود: قیمت خرید تضمینی خوبی در نظر گرفته شده و این در حالی است که سال‌های گذشته قیمت خرید تضمیمی گندم افزایش نداشته است.

ایمانی گفت: امیدواریم علاوه بر این قیمت کشاورزان به موضوع افزایش میزان تولید در سطح زیرکشت توجه شود و نکاتی مانند کاهش ضایعات،افزایش عملکرد و بهره‌وری را در نظر بگیرند.

وی افزود: بذرهایی که در استان تولید می‌شود و بذرهای وارداتی که وارد کشور می‌شود قابلیت و پتانسیل خوبی دارد و تنها بذر نمی‌توان دلیل به افزایش عملکرد برسیم و تمام فاکتورها در کنار یکدیگر قرار دهیم.

دبیر خانه کشاوزی گلستان ادامه داد: با توجه به تحقیقات در استان و بذرهایی وارداتی این بذور قابلیت تولید بیش از ۷ تن در هکتار را دارد و کشاورزان از همان ابتدا در آماده سازی بستر و استفاده از نهاده‌های تولید به ویژه کود، بذر، مبارزه با علف هرز و آفات و بیماری اقدام کند قطعا می‌توانند به بهره‌وری بیتشری دست پیدا کنند.

ایمانی به ارتباط تنگاتنگی با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد و افزود: ۴ تن در هکتار عملکرد تولید گندم استان گلستان است و در کشور نیز به همین میزان است و این مقدار با در نظر گرفتن بخش کشت دیم و آبی است.

وی گفت: این میزان کشت قابل قبول نیست ولی کشاورازان باید توجه بیشتری داشته باشند و کشاورز پیشرو بیش از ۷ تن عملکرد دارند و  کشاورزان میتوانیم با تلاش به عملکرد مطلوب برسند.

پایان پیام/ شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار