مدیرکل بهزیستی استان گلستان گفت: در حال حاضر 57 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان گلستان است و بیش از 4 هزار و 500 زن سرپرست خانوار و همچنین نزدیک به 700 کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست را تحت پوشش سازمان بهزیستی گلستان است.

57 هزار معلول تحت‌پوشش بهزیستی گلستان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ سازمان بهزیستی در گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی فعالیت چشمگیری در سطح کشور داشته است.

یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه معلولان هستند که بی‌شک عمده‌ترین نهاد دولتی برای ساماندهی این طیف سازمان بهزیستی است این سازمان از چندین جهت وظایف و مسولیت‌های سنگینی را بر عهده دارد از سویی مسولیت تامین رفاه بخش عظیمی از معلولان جامعه و از سوی دیگر وظیفه سر و سامان دادن بسیاری از زنان و کودکان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست است.

بهزیستی در صف مقدم برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و در مسائلی نظیر طلاق، اعتیاد و خودکشی اقدامات خوبی را انجام می‌دهد.

با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه خیران می‌توانند برای خدمات‌رسانی بهتر به اقشار آسیب‌پذیر جامعه نقش خوبی را در این زمینه ایفا کنند و مردم می‌توانند با سازو کارهای پیش‌بینی شده و شفافیت ایجاد شده از ثمره‌بخشی کمک خود اطمینان یابند.

این سازمان برای حمایت از افراد و اقشار آسیب‌پذیر برنامه‌هایی را در کشور و استان گلستان دنبال می‌کند که زندگی را برای این قشر آسیب‌پذیر آسان‌تر کند.

در این زمینه گفت و گویی صمیمی با ابراهیم غفاری مدیرکل بهزیستی استان گلستان صورت گرفت.

* 29 هزار معلول مستمری ماهانه از بهزیستی دریافت می‌کنند

 بهزیستی استان گلستان در حال حاضر چند نفر را تحت پوشش خودش قرار داده است؟ چه خدماتی در چه بخش‌هایی به این افراد ارائه می‌کند؟

غفاری: در حال حاضر 57 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان گلستان است و بیش از 4 هزار و 500 زن سرپرست خانوار و همچنین نزدیک به 700 کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست را تحت پوشش سازمان بهزیستی گلستان است.

29 هزار معلول مستمری ماهانه از بهزیستی دریافت می‌کنند و مجموع مستمری که برای 33 هزار و 300 خانوار پرداخت می‌کنیم نزدیک به 5 میلیارد تومان در ماه می‌شود.

سال گذشته در آذر ماه 22 هزار مستمری‌بگیر را به سازمان اضافه کردیم و اکنون نیز تعداد 8 هزار نفر پشت نوبت برای دریافت این خدمات هستند که امیدواریم این افراد را تحت پوشش خدمات خودمان قرار دهیم.

*میانگین معلولان تحت پوشش بهزیستی گلستان نسبت به کشور بیش از یک درصد بالاتر است

تعداد زیادی از افرادی که آسیب‌دیده هستند و یا در معرض آسیب قرار دارند توسط سازمان بهزیستی استان گلستان تحت پوشش خدمات این سازمان خود قرار دادیم.

ارائه خدمات به کسانی که تمایل به ترک اعتیاد دارند تحت پوشش این سازمان قرار می‌گیرند و در مجموع بیش از 180 هزار نفر معتاد تحت پوشش خدمات بهزیستی استان گلستان قرار دارند.

 میانگین معلولان تحت پوشش بهزیستی استان گلستان نسبت به کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

غفاری: میانگین معلولان تحت پوشش بهزیستی استان گلستان نسبت به کشور بیش از یک درصد بالاتر است و استان گلستان در حوزه‌های ناشنوایی، نابینایی، معلولان جسمی و جسمی نسبت به کشور افراد معلول بیشتری را تحت پوشش خود قرار داده است.

سازمان بهزیستی در سال گذشته درخصوص رصد معلولیت‌ها طرحی را در سه استان گشور از جمله گلستان تصویب کرد و این موضوع در حال بررسی علمی است که دلایل معلولیت زیاد در استان بررسی شود.

*تمام مشاوره‌هاو آزمایشات ژنتیکی برای افراد تحت پوشش بهزیستی رایگان پرداخت می‌شود

 آیا برنامه‌های خاصی درخصوص کاهش معلولان در استان گلستان در دستور کار خود دارید؟

غفاری: تلاش داریم که از معلولیت استان کم کنیم سازمان بهزیستی استان گلستان برای معلولانی که تحت پوشش این سازمان هستند تمام مشاوره‌های ژنتیکی و آزمایشات ژنتیکی این افراد به صورت 100 در100 پرداخت می‌کند.

خانواده‌هایی که نیازمند باشد و لی تحت پوشش بهزیستی استان نباشد تا سقف 50 درصد از هزینه‌های ژنیتیک را پرداخت می‌کنیم که در سال گذشته بیش از 600 میلیون اعتبار برای آزمایش‌های ژنتیکی در استان پرداخت کردیم.

*غربالگری بینایی 84 هزار کودک سه تا 6 ساله در گلستان/ 51 نوزاد مشکل شنوایی داشتند

 در سال گذشته چه تعداد از کودکان غربالگری شنوایی شدند؟

غفاری: در سال گذشته 51 نوزاد مشکل شنوایی داشتند که توسط بهزیستی گلستان شناسایی شدند و قطعا اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد در سال تعداد 15 الی 20 کودک را برای کاشت حلزون معرفی می‌کنیم و بعد از آن اقدامات تربیتی شنیداری را انجام می‌دهیم.

در سال گذشته 84 هزار کودک سه تا 6 سال را تحت پوشش غربالگری بینایی این سازمان قرار دادیم که این اقداماتی است که می‌تواند جلوی رشد معلولیت در استان گلستان را بگیرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار