رانندگان تاکسی در سطح گرگان بیان می‎کنند که ارزش تاکسی نسبت به دیگر شهرها به مراتب پایین‎تر است و علت آن وجود مسافربران شخصی است که تاکسی گرگان را بی‎ارزش کرده است.

گرگان تنها شهری است که از سایر استان‎ها مسافربرشخصی دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ خیابان شهر برای این قشر خانه دوم محسوب می‎شود، رانندگان تاکسی را می‌گویم، مردم شهر نیز به‌عنوان اعضای این خانواده مثل برادر و خواهر آنها می‎مانند گاهی می‎بینند مادری که با خود پولی به همراه ندارد را به مقصد می‎رسانند و گاهی نصیحت‎های پدرگونه رانندگان باعث تغییر در یک تصمیم تلخ و نسنجیده می‎شود.

برخی رانندگان تاکسی اعتقاد و قواعد خاص خود را دارند، برای سلامتی خانواده باوجود همه مشکلات معیشتی و اقتصادی از گرانی روغن تا لاستیک و سوخت با مسافربری صلواتی، نذر می‎کنند.

برخی نیز به خواندن نماز اول وقت حتی در کنار کوچه و خیابان شهر اهتمام دارند و در باد و باران و گرمان و سرما این فریضه را ترک نمی‎کنند.

 

امروز بخشی از رانندگان تاکسی شهر گرگان مهمان دفتر خبرگزاری فارس استان گلستان بودند و می‎خواهند از دغدغه‎های و شرایط خود بگویند.

علی‎اصغر نفیسی، یکی از رانندگان تاکسی است که سال‎ها پشت فرمان تاکسی خاک گرگان را خورده و دلسوز مسائل صنف خود است.

وی که از بی‎سروسامانی در برخورد با مسافربران شخصی در گرگان گلایه دارد در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان می‎گوید، اگر کرایه بشود 500 تومان اما امنیت شغلی ما تأمین شود ما هیچ مشکلی با این کاهش کرایه‎ها نخواهیم داشت، مشکلی که ما تاکسیرانان با آن مبتلا هستیم کاملاً روشن و واضح است و نیاز به اثبات ندارد و آن حضور مسافربران شخصی در سطح شهر است.

 

این راننده تاکسی یادآور  می‎شود که  سال‎های سال است که پیگیر هستیم و این مسأله برای یک ماه، دو ماه یا 6 ماه نیست، وقتی در یک جمع چند نفره تصمیم گرفتیم پیگیر مطالبات باشیم ظرف یک الی دو روز حدود 700 امضاء جمع‎آوری کردیم و برای این نامه پیگیری زیادی داشتیم اما بی‎اعتنایی و کم‎لطفی‎هایی زیادی را به عینه دیدیم البته همه نگاه کردند اما کاملاً می‎دانستند که در عمل قرار نیست هیچ گامی بردارند.

13980429000674_Test_NewPhotoFree

نفیسی می‎افزاید: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، نماینده ولی فقیه در گلستان، معاون پیشگیری از وقوع جرم، مدیرعامل تاکسیرانی، نمایندگان مجلس آقایان هزارجریبی و تربتی‎نژاد از این نامه مطلع هستند و ما  بیش از حق خود انتظاری نداریم و اعتقاد داریم که امنیت شغلی یکی از حق و حقوق تاکسیرانان است که باید محترم شمرده شود.

وی با بیان اینکه هیچ جای کشور مانند گلستان نمی‎توان تاکسی را پیدا کرد که از ماشین هم مدل خود ده‎ها میلیون ارزان‎تر باشد و علت آن وجود مسافربران بی‎شمار شخصی است که تاکسی را در گرگان بی‎ارزش کرده است، افزود: از نظر عقلی، عرفاً، اخلاقاً و از لحاظ قانونی مشخص است که ظلمی به ناحق علیه تاکسیرانی اتفاق می‎افتد.

*گرگان تنها شهری است که از سایر استان‎ها مسافربرشخصی دارد

این نماینده رانندگان تاکسی بیان می‎کند که استفاده از مسافربرهای شخصی برخلاف نص صریح قانون اساسی است و تصریح می‌کند؛ گفته‎های ما سیاه‎نمایی نیست، گرگان تنها شهری است که نه تنها از روستاها و شهرهای اطراف استان که از سایر استان‎ها نیز مسافربرشخصی دارد.

نفیسی با بیان اینکه این افراد علاوه‎بر مسافربرهای شخصی، دست به اقدامات دیگر می‎زنند و برخی اوقات اقدامات خلاف اخلاق انجام می‎دهند، خاطرنشان می‌کند؛ تاکسی در گرگان نه تنها امنیت شغلی ندارد امنیت جانی هم ندارد گاهی اوقات با اسپری، قمه، چاقو و ... از سوی مسافربران شخصی تهدید می‌شویم.

وی با بیان اینکه نزدیک به 3 هزار تاکسی در گرگان اعم از خطی و گردشی وجود دارد، افزود: گرگان شهری با ظرفیت محدود است و گنجایش این مسأله را ندارد که افراد از سایر استان‎ها در قالب مسافربر شخصی وارد این شهر شوند.

نماینده رانندگان تاکسی در گرگان به طرح برخورد با مسافربران شخصی غیر پلاک 59 در گرگان اشاره کرد و گفت: بعد از پیگیری‎های بسیار از سوی ما که بی‎نتیجه بوده است این مصوبه اتفاق افتاده اما هنوز اقدام عملی برای این مصوبه انجام نشده است.

13980429000669_Test_NewPhotoFree

نفیسی خاطرنشان کرد: هرگاه که مراجعه می‎کنیم آماری از خودروهای توقیفی می‎دهند اما اگر این آمارها درست هم باشد وقتی اثر بازدارندگی ندارد چه فایده‎ای دارد؟

*برخی افراد تنها برای استفاده از مزایای تاکسی وارد تاکسیرانی شدند

حمید خاندوزی، یکی دیگر از رانندگان تاکسی در گرگان می‎گوید: در شهر گرگان و در سال‎های 1386 و 1387 بیش از یک هزار مسافربر شخصی را که واقعاً نیاز به معیشت داشتند سازماندهی کردند و وارد تاکسیرانی شدند  اما امروز این افراد کجا هستند؟ در واقع برخی از این افراد تنها برای استفاده از مزایا و سهمیه سوخت دست به این اقدام زدند.

وی با بیان اینکه ساماندهی این افراد کم‎کاری از سوی مسوولان امر است، افزود: برای برخی از این مسوولان انگار تاکسی به چشم‎ نمی‎آید و تصور نمی‌کنند که رانندگان تاکسی خانواده و حق و حقوق دارند.

این راننده تاکسی در گرگان تاکید کرد: راننده تاکسی که مالک یک تاکسی است هشت ساعت قانونی باید کار کند اما برخی از رانندگان  10 تا 14 ساعت کار می‎کنند تا بتوانند از پس هزینه‎های زندگی خود بر بیایند و مشکل ما این است که مسؤول دلسوز نداریم.

محمد خبیری نیا یکی دیگر از رانندگان تاکسی بیان می‎کند؛ اگر تاکسی‎هایی هستند که کار نمی‎کنند چه کسی باید شناسایی کند و اگر آژانس‎هایی که تنها با یک تابلو فعالیت دارند و موقع برگشت مسافرهای ما را برخلاف قانون سوار می‌کند چه کسی باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: برخی سرویس‎های مدارس، اسنپ و ماکسیم نیز زمانی که مسافر ندارند در سطح شهر مسافرکشی می‎کنند و مانع کسب و کار تاکسیرانان می‎شوند.

این راننده تاکسی افزود: در سطح شهر مشاهده شده که در برخی ساعات از روز  مسافربرشخصی برای ما تاکسیرانان چاقو می‌کشد تا مسافر ما را بگیرد آیا اندک کرایه تاکسی ارزش این را دارد که از جان خود بگذریم؟!

خبیری‎نیا با بیان اینکه بعد از سند زدن تاکسی هیچ کسی با ما کار ندارد، افزود:  تاکسی‎های شخصی بیرون شهر و درون شهر مسافربری می‎کنند.

وی همچنین به طرح ترافیکی و ایجاد مسیر ویژه برای تاکسی‎ها و اتوبوس در گرگان تاکید کرد و افزود: مسؤولان برای بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی شهر باید تدبیر کنند.

*رانندگان تاکسی به یک فرد ماشینی تبدیل شدند

بهمن اسدی، از دیگر رانندگان تاکسی در سطح شهر گرگان اذعان می‌کند؛  به خاطر اینکه زندگی را بگذرانیم از خیلی از کیفیت‎های زندگی زدیم و به یک فرد ماشینی تمام تبدیل شدیم و مجبور هستیم 12 ساعت کار کنیم تا زندگی خود را با حداقل‎ها تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: رانندگان تاکسی به یک انسان بدون روح تبدیل شدند که هیچ برنامه تفریحی و فرهنگی برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته نشده و سال‎ها است که از این حداقل‎ها محروم مانده‎ایم.

اسدی تاکید کرد: مسأله را با مسؤولان سال‎ها است که مطرح می‎کنم اما با بی‎مهری مواجه شدیم و کوچکترین قدمی برای ما بر نداشتند.

 

*حقوق رانندگان تاکسی محترم شمرده شود

این راننده تاکسی افزود: وقتی زیر نظر سازمان تاکسیرانی بودیم لطف شامل حال ما نشد در حال حاضر هم که حمل و نقل بار مسؤولیت ما را برعهده دارد مشکل ما بیشتر شده است.

اسدی افزود: برخی مسیرها مثل میدان مدرس به گلشهر، میدان کاخ ایستگاه کاشانی و بیمارستان صیاد شیرازی در گرگان در اختیار مسافربران شخصی قرار گرفته است و کسی با آنها برخورد نمی‎کند.

سیدجلال ابراهیمی، یکی دیگر از رانندگان سطح شهر گرگان می‌گوید؛ خودروهای شخصی در بی‎قانونی هر کار می‎توانند در شهر انجام می‌دهند اما تاکسیرانان حتی اجازه یک تبلیغ را در شیشه ماشین خود ندارند.

وی بیان می‌کند؛ رانندگان تاکسی درخواست دارند که حق و حقوشان محترم شمرده شود و مسؤولان برای ساماندهیمسافربران شخصی تدبیر کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار