استاندار گلستان به ثبت جهانی دیوار گرگان به طول 200 کیلومتر اشاره کرد و گفت: این دیوار بزرگترین دیوار بعد از چین است که ثبت جهانی می‌شود.

ثبت جهانی دومین دیوار بزرگ جهان در گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ هادی حق‌شناس استاندار گلستان در نشست خبری  ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو اظهار داشت:این سومین اثر استان گلستان است که ثبت جهانی شده است و بیش از این کمانچه ترکمان، برج قابوس که قدمت بیش از هزار ساله دارد و امروز نیز جنگل‌های هیرکانی جزو ثبت جهانی شده‌اند.

وی بیان داشت: نام قدیمی گرگان، هیرکان بوده که بعدا به این نام تغییر می‌کند و اگر این نام مجددا مطرح شود آثار قدیمی بودن این استان بیشتر در ذهن متواتر می‌شود.

استاندار گلستان گفت:‌ما به دنبال آن هستیم که یک اثر دیگر را ثبت جهانی کنیم که آن نیز دیوار گرگان است که طول آن 200 کیلومتر است و بعد از دیوار چین بزرگترین دیوار محسوب می‌شود.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 درصد از جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان واقع شده است و متنوع‌ترین گونه‌های جهانی گیاهی در این جنگل است.

وی بیان داشت:‌در پارک ملی گلستان نیز که طول آن 87 هزار هکتار است هزار و 302 نوع گیاه و 302 گونه جانوری حفاظت شده است.

استاندار گلستان بیان داشت: اثر تاریخی و گردشگری دیگر به نام جهان نما نیز 38 هزار هکتار است که در ارتفاع 3 هزار و 20 متر قرار دارد و مناظر بی‌نظیر استان گلستان را می‌توانید در این مرکز گردشگری مشاهده کنید.

حق‌شناس  گفت: با توجه به اینکه ما در ایام عید سه شهرستان ما درگیر سیل بودند و 20 روز مردم از خانه‌هایشان دور بودند طبیعی است که جشن مراسم ثبت جهانی هیرکان در استان گلستان برگزار شود.

در ادامه ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان گفت: استان گلستان بستر خوبی برای جذب گردشگر دارد و این استان نگارستان اقوام است و در 21 آبان  نیز جشنواره اقوام در این استان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در استان گلستان 28 اثر ملی وجود دارد که سه اثر آن ثبت جهانی شده است و میراث غنی چند هزار ساله را در خود جای داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان بیان داشت: دیوار دفاعی گرگان، برج جهانی قابوس از  آثار تاریخی و مهم گردشگری این استان به شمار می‌رود و می‌توانیم بگوییم که در این استان هیچ مشکل میراثی وجود ندارد.

کریمی افزود: در بافت تاریخی گرگان مسیر خوبی را پیش گرفته‌ایم و دیوار دفاعی گرگان نیز قابلیت ثبت جهانی را دارد که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید مسیرهای جدیدی را برای گردشگری ایجاد کنیم چرا که این استان ظرفیت‌های زیادی را دارد که نسبت به افزایش گردشگر اقدام کنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار