خبرنگاری که سال‎ها در حوزه تخصصی قلم‎فرسایی کرده و از ریزترین تا بزرگترین مشکلات مربوط به یک حوزه آگاهی دارد می‎تواند به عنوان یک مشاور راهکار مناسبی برای معضلات در بخش‎های مختلف ارائه دهد.

نقش مهم رسانه‎ها در توسعه و پیشرفت جامعه

به گزارش گلستان ۲۴؛ در عصر حاضر تعریف جامعه توسعه‌یافته تنها به بهبود شاخص‎های اقتصادی خلاصه نمی‎شود بلکه این جوامع باید تأکید ویژه‎ای برای آموزش اطلاعات و عنصر دانایی اجتماعی داشته باشند، در این میان  رسانه‎ها با تولید و توزیع اطلاعات نقش مهمی در افزایش آگاهی‎های مردم در حوزه‎های مختلف خواهند داشت و نقش خبرنگاران نیز در این موارد غیرقابل انکار است.

خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسوولان محسوب می‎شوند که می‎توانند و باید با بررسی مشکلات جامعه آن را به مسوولان امر منعکس کرده و از آنها مطالبه‎گری داشته باشند در حالیکه خبر و خبرنگار در اکثر کشورهای توسعه‌یافته از جایگاه و شأن ویژه‎ای در میان مردم و صاحبان قدرت برخوردار هستند و خبرنگاران در برخی موارد آنقدر آزادی عمل دارند که می‎توانند بالاترین مقام اجرایی یک کشور را مؤاخذه و گاه زمینه برکناری برخی مدیران به دلیل فساد و عدم تعهد به وظایف خود در قبال مردم را فراهم کنند.

اما در کشور ما آنچنان که باید و لازم است مدیران و مسوولان ارتباط دو سویه مناسبی با خبرنگاران ندارند و نگاه تیزبین خبرنگار به مشکلات موجود و درخواست پاسخ شفاف و واضح به مردم برای آنان چندان خوشایند نیست. این موضوع در گلستان بحرانی‎تر به نظر می‎رسد چرا که هنوز بسیاری از مدیران تمایل به برگزاری یک نشست خبری با دعوت از چند خبرنگار که تنها در طول سال به ارائه عملکرد آن اداره متبوع می‎پردازد، دارند و همواره جای همان چند خبرنگار مطالبه‎گر و دغدغه‎مند یا در این جلسات خالی است یا به هر طریقی از ارائه پاسخ شفاف سر باز می‎زنند.

به گفته کارشناسان، رسانه‎ها در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی جامعه می‎توانند تأثیرگذار باشند در واقع با استفاده از ظرفیت رسانه می‎توان در جامعه انگیزه حرکت را ایجاد کرد و حتی یک فرهنگ عمومی را پایه‎‎ریزی و گسترش داد از سوی دیگر می‎توان افکار عمومی را به سمت و سوی خاص هدایت کرد.

*نقش مهم رسانه‎ها در توسعه و پیشرفت جامعه

یک کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه رسانه و خبرنگار می‎تواند در توسعه و پیشرفت یا جامعه تأثیرگذار باشد در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: یکی از رسالت‎های خبرنگاران مطالبه‎گری است در واقع آنها پلی میان مردم ومسوولان هستند که مشکلات، کمبودها و معضلات را به مسوولان منتقل و از آنها پاسخ شفاف و صریح می‎خواهند دانستن حق مردم است و مسوولان موظف به پاسخگویی هستند.

فرزانه فلاح تأثیرگذاری رسانه‎ها در ابعاد مختلف را مهم برشمرد و گفت: به عنوان مثال در مباحث اقتصادی خبرنگاران می‎توانند کمک شایانی به مصرف‌کننده و تولیدکننده داشته باشند در حالیکه کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است رسانه‎ها با در اختیار قرار دادن اطلاعات درست و به هنگام از وضعیت بازار می‎توانند تأثیر مهمی بر کیفیت و قیمت کالاها داشته باشند در واقع اطلاعات برای تولیدکننده و مصرف‌کننده حائز اهمیت است و از آنجایی که یکی از رسالت‎های مهم رسانه تولید و گردش اطلاعات می‎باشد از اهمیت مهمی در بازارهای اقتصادی برخوردار است.

*عدم روحیه انتقادپذیری در برخی مدیران گلستانی

وی با اشاره به ظرفیت‎های مناسب برای رشد گلستان افزود: با وجود اینکه گلستان از ظرفیت‎ مناسبی برای رشد برخوردار است اما همچنان در زمره استان‎های محروم محسوب می‎شود و در استفاده مناسب از ظرفیت‎ها در جهت رشد و توسعه استان دچار مشکل و ضعف هستیم در حالیکه رسانه آگاه و دانا می‎تواند با تعامل سازنده با مسوولان مرتبط حتی نقشه راه مناسبی به آنها ارائه دهد، بدون تردید خبرنگاری که سال‎ها در حوزه تخصصی قلم‎فرسایی کرده و از ریزترین تا بزرگترین مشکلات مربوط به یک حوزه آگاهی دارد می‎تواند به عنوان یک مشاور راهکار مناسبی برای معضلات در بخش‎های مختلف ارائه دهد.

کارشناس علوم ارتباطات اضافه کرد: متأسفانه هنوز مدیران زیادی وجود دارند که فاقد روحیه انتقادپذیری، مشارکت و مشورت هستند و شاید یکی از دلایل اینکه توسعه‌یافتگی با سرعت کندی رو به پیشرفت است، همین مورد می‎باشد.

فلاح بیان کرد: سال‎هاست پتروشیمی گلستان، منطقه آزاد تجاری، آشوراده و ده‌ها مورد دیگر جزو مطالبات بر روی زمین مانده مردم گلستان محسوب می‌شود شاید با یک همت و روحیه دسته‌جمعی بین خبرنگاران استان طی این سال‎ها می‎توانستیم حداقل بخشی از این مطالبات پیگیری و به نتیجه برسد البته این امر مشروط به تعامل و همراهی مدیران مسوول نیز بود.

*رتبه‎بندی خبرنگاران گلستانی تا شهریور ماه سال جاری

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز با اشاره به وضعیت خبرنگاران استان گفت: از آنجایی که مباحث فضای مجازی زیاد شده است وضعیت خبرنگاران و مطبوعات رو به رونق نیست.

عادله کشمیری با اشاره به تعداد رسانه‎های موجود در استان تصریح کرد: 136 رسانه در استان داریم که شامل 89 نشریه چاپی، 40 نشریه الکترونیکی و هفت پایگاه خبری الکترونیکی یا آنلاین و نشریات الکترونیکی غیر بر خط هستند.

وی اضافه کرد: 140 خبرنگار نیز در خانه مطبوعات استان عضو و رسمأ مشغول خبرنگاری هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با بیان اینکه از عناصر توسعه و فرهنگ هر کشور مطالعه نشریه است، افزود: مطالعه نشریه تأثیر زیادی بر افکار یک ملت خواهد داشت در واقع مطبوعات در نقش‌آفرینی و مشارکت توسعه از اهمیت خاصی برخوردار هستند بنابراین معتقد هستیم باید از خبرنگاران تجلیل ویژه شود.

کشمیری ادامه داد: در رابطه با توانمندسازی خبرنگاران برنامه‎های مختلفی داریم از جمله توانمندسازی خبرنگاران، تشکیلکارگروه‌های مطبوعات و کارگاه‌های آموزشی که سال گذشته در قالب فن بیان، گفتگو و خبرنویسی برگزار شد و معتقد هستیم امسال باید تخصصی‌تر به این مقوله نگاه کنیم.

* پیگیر رتبه‌بندی خبرنگاران استان هستیم

وی با بیان اینکه پیگیر رتبه‌بندی خبرنگاران استان هستیم، خاطرنشان کرد: تا شهریور ماه رتبه‌بندی و صدور کارت خبرنگاران به اتمام می‎رسد رتبه‌بندی خبرنگاران براساس سابقه کار، تعداد خبر، تخصص در خبرنویسی و تولید خبرهای خاص انجام می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، مشکلات اقتصادی نشریه‎ها و بیمه خبرنگاران را از جمله مطالبات مهم این قشر برشمرد و گفت: برای حمایت از نشریه‎های محلی سعی کردیم آگهی‎های ثبتی را بیشتر به نشریات استانی اختصاص دهیم از این رو آگهی‎های دولتی را بین نشریات استانی توزیع کردیم در سال‎های گذشته 70 درصد آگهی‎های ثبتی به نشریات سراسری اختصاص می‎یافت اما در حال حاضر این موضوع کاملأ برعکس شده است.

کشمیری در خصوص بیمه خبرنگاران گفت: غیر از اینکه مسوولان دفاتر نشریات می‎توانند خبرنگاران را بیمه کنند خود خبرنگاران نیز می‎توانند از طریق ثبت‌نام در «سایت بیمه حمایت از صندوق اعتباری هنر» از خدمات بیمه برخوردار شوند.

به گزارش فارس در حالیکه هر ساله و با نزدیک شدن به بزرگداشت روز خبرنگار شاهد تعریف و تمجیدهای فراوان و برگزاری نشست‎هایی برای تجلیل از مقام و روز خبرنگار از سوی برخی مدیران هستیم اما چه بهتر بود که این جلسات تنها به چند روز در سال ختم نشود و این موضوع بین مسوولان نهادینه شود که باید همواره پاسخگوی خبرنگاران که نماینده افکار عمومی هستند، باشند و سعی کنند از مطرح شدن یک مشکل یا معضل توسط خبرنگاران استقبال و زودتر درصدد رفع آن مشکل برآیند نه اینکه همواره در مقابل پرسش‎های چالشی خبرنگاران موضع گرفته و این قشر را به چشم برهم زنندگان آرامش خود ببینند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار