سه ماه از سیلاب ویرانگر استان گلستان می‌گذرد و هنوز هم آثار این حادثه تلخ را می‌توان در گوشه و کنار شهر‌ها و روستا‌های متاثر از آن دید.

روند تامین وترمیم خسارات مدارس گلستان چگونه است؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ صبح روز ۲۷ اسفند بود که آسمان چشمان اشکبارش را به روی گلستان گرفت و آنقدر گریست که دیگر سد‌ها را توان حفظ این حجم آب نبود، آب از سد گلستان به کوچه‌ها و خیابان‌های گنبدکاووس سراریز شد و از آنجا آهنگ سفر به سوی شهرستان های آق قلا و گمیشان کرد و پس از رسیدن به این دو شهر، ماند آن هم نه یک روز و دو روز بلکه بیش از یک ماه!

سیلاب اسفند ۹۷ و آغازین روز‌های نوروز ۹۸ بی رحمانه زندگی‌های بسیاری را مختل کرد و علاوه بر اینکه از نظر روحی و روانی آسیب‌های جدی وارد کرد، به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، مسکن، صنعتی و حتی آموزشی نیز آسیب زیادی زد.

 

بر اساس اعلام استانداری گلستان سیلاب در مجموع ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف وارد کرد که در بخش‌های مختلف قابل بررسی است.

خسارت سیلاب به بخش کشاورزی گلستان

سیلاب در مسیر آمدنش از گنبدکاووس به آق قلا و گمیشان و در گذر از این مسیر به اولین چیزی که خسارت زد زمین‌های زراعی مردم بود، زمین‌هایی که سرمست از بارش‌های پاییزی و زمستانی خوب گلستان، سبز سبز روییده بودند و ساقه هایشان پر از خوشه بود و منتظر طلایی شدن.. سیلاب در این مسیر ۵۴۰ هزار هکتار زراعت گلستان را تحت تاثیر قرار داد که خسارتی بالغ بر ۱۹۲۰ میلیارد تومان بر جای گذاشت.

به گفته مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، از این سطح ۱۰۰ هزار هکتار زمین و محصول شامل ۴۷ هزار هکتار جو، ۴۰ هزار هکتار گندم و ۱۳ هزار هکتار دانه روغنی کلزا کاملا از بین رفت.

 

برای آگاهی از جبران خسارت‌ها به سازمان جهاد کشاورزی گلستان رفتیم، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این باره و در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران ،گفت: در مجموع پس از وقوع سیلاب ۲۰ هزار پرونده برای دریافت غرامت بلاعوض تشکیل شد که از این تعداد تا کنون صاحبان ۱۶ هزار و ۳۰۰ پرونده غرامت بلاعوض دریافت کرده اند.

 

کمک بلاعوض ۵ میلیون تومانی بابت هر هکتار زمین آبی و ۲ میلیون تومانی بابت هر هکتار زمین دیم از جمله این تسهیلات است.

جمشیدی افزود: ارزش غرامت بلاعوض پرداخت شده ۹۲ میلیارد تومان است و تلاش می کنیم ۴ هزار نفر دیگر نیز غرامت شان را هر چه سریع‌تر دریافت کنند.

 

او همچنین درباره پرداخت تسهیلات به کشاورزان گفت: در مجموع صاحبان ۳۸۰ پرونده به ارزش ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند و از کشاورزان متقاضی می‌خواهیم در روز‌هایی که کار کمتری در حوزه کشاورزی دارند به شعبات بانک مراجعه کنند.

 

اما خسارت دیگر سیلاب علاوه بر از بین بردن محصولات کشاورزی، خسارت به ساختار خاک به خصوص در آق قلا بود چرا که مقدار زیادی شن از دهانه رودخانه‌ها وارد مزارع شده و ساختار خاک را تحت تاثیر قرار داده است.

محمود بشگرد از جمله کشاورزانی است که زمینش دچار تجمع ماسه بادی شده است، او در این باره گفت: با وجود این حجم از ماسه بادی زمین فعلا قابل کشت نیست و باید تمهیدی اساسی اندیشیده شود.

به جهاد کشاورزی آق قلا رفتیم و  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران ،در این باره گفت: به علت ورود شن به زمین‌های زراعی ساختار خاک زمین‌های کشاورزی منطقه آسیب دیده که برای رفع این مشکل توزیع دستگاه‌های بی خاک ورزی، کم خاک ورزی و تراکتور را بین کشاورزان آغاز کرده ایم.

عرب احمدی افزود: تا کنون ۲۰ دستگاه تراکتور و ۲۵ دستگاه کم خاک ورزی و بی خاک ورزی را بین کشاورزان سیل زده آق قلایی توزیع کرده ایم و برای مزارعی هم که هنوز دچار آب ماندگی هستند در تلاش برای زهکشی هستیم.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آق قلا اضافه کرد: با اقدام برای رفع آب ماندگی این زمین‌ها ،سعی می‌کنیم شرایط را برای کشت محصولات پاییزه کشاورزان فراهم کنیم.

عرب احمدی گفت: تا کنون در ۶ هزار هکتار از زمین‌هایی که محصول گندم یا کلزایشان بر اثیر سیلاب از بین رفته بود پنبه و کنجد کشت شده است.

 

وی همچنین درباره میزان تسهیلات و کمک‌های پرداختی به کشاورزان آق قلایی گفت: در مجموع تاکنون ۱۹ میلیارد تومان اعتبار شامل تسهیلات برای کشت محصول جدید و همچنین کمک بلاعوض به کشاورزان سیل زده پرداخت شده است.

وی پیش بینی کرد: ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات دیگر نیز به سیل زدگان آق قلایی پرداخت شود.


خسارت سیلاب به ۱۸ هزار منزل مسکونی در گلستان

جاری شدن حجم عظیم آب  در آق‌قلا و گمیشان که در بعضی مناطق با ارتفاع  بیش از دو متر گزارش داده شده بود، منجر به شناور شدن خودروها و المان های شهری و لوازم منازل مسکونی شد که بخش دیگری از خسارت ها را در این دو شهرستان پس از سیلاب رقم زد، که در نتیجه آن منازل مسکونی شهروندان، در استان گلستان و بر اثر سیلاب بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی آسیب دید که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیراتی و ۷ هزار و ۳۰۰ واحد احداثی بود.

 

زمانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در این باره گفت: از این تعداد پرونده ۱۴ هزار پرونده ثبت سامانه سجاد شده است و ۵ هزار و ۲۷۵ واحد قرارداد بسته شده و به بانک‌ها معرفی شده اند.

 

او افزود: به دلیل آنکه هیات وزیران مصوبه وام با کارمزد کم را لغو و مصوبه تسهیلات قرض الحسنه را جایگزین کرد روند پرداخت با کندی مواجه بود، اما هم اکنون این کار با روند سریع تری در حال انجام است.

وی گفت: درباره واحد‌های تعمیراتی برنامه ریزی آن است که تا پایان مرداد همه واحد‌های مسکونی بهسازی شوند و درمورد واحد‌های احداثی نیز بنا داریم تا پایان امسال این واحد‌ها تحویل مردم مناطق سیل زده گردد.

 

حق بین رییس ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان هم در این باره گفت: مردم برای تکمیل پرونده‌ها و انجام اقدامات اداری تسریع کنند تا بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم.

 

باقریان دبیر ستاد بانک‌های گلستان هم در گفتگویی اختصاصی به خبرنگار  باشگاه خبرنگاران، گفت: برای بهسازی و نوسازی این واحد‌های خسارت دیده هیات وزیران ۴۶۲ میلیارد تومان از منابع بانک‌ها را برای این کار تخصیص داد که در بخش مسکن و معیشت قابل پرداخت است.

او افزود: اگر روند انجام اقدامات اداری از سوی مردم با سرعت انجام شود مشکلی در پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

 

روند تامین وترمیم خسارات مدارس گلستان چگونه است؟


در سیلاب ویرانگر اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ علاوه بر مزارع و خانه‌های مردم بخش‌های زیرساختی نیز متحمل خسارت‌هایی شد که از مهمترین آن می‌توان به خسارت مدارس گلستان اشاره کرد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در این باره و در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، گفت: ماندن آب در طول بیش از یک ماه در مدارس گلستان موجب شد ۳۲۴ مدرسه دچار خسارت شوند که از این تعداد ۳۰۰ مدرسه تعمیراتی و ۲۴ مدرسه تخریبی است.

 

گوهری راد ارزش خسارت وارده به مدارس گلستان را ۸۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: از این مبلغ ۸۵ میلیارد تومان خسارت به ساختمان مدارس وارد شد و یک و نیم میلیارد تومان خسارت مربوط به تجهیزات مدارس بود.

برای آگاهی از میزان تامین خسارت‌ها و روند جبران آن به سراغ مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس گلستان رفتم، او در این باره در گفتگویی اختصاصی گفت: در حال حاضر کار تخریب و بازسازی ۴ مدرسه تخریبی آغاز شده و پیمانکار مشغول کار است.

یاسر لیوانی درباره تامین اعتبار مورد نیاز هم افزود: ۳۰ میلیارد تومان از خسارات را خیران تعهد کرده اند و ۱۵ میلیارد تومان هم از اعتبارات دولتی سال ۹۷ برای مدارس تخریبی اختصاص یافته است.

او گفت: در بخش جبران خسارت وارده به تجهیزات مانند میز، نیمکت، دستگاه‌های اداری و اقلامی این چنینی ۳ میلیارد تومان اعتبار دولتی تامین شده و ۱۵۰ میلیون تومان هم خیران تعهد کرده اند.

وی درباره زمان بهره برداری از مدارس تخریبی گفت: اگر مدارس در حد سه کلاسه باشند تا پایان امسال بهره برداری می‌شوند و بقیه مدارس تا مهر ۹۹ بهره برداری خواهند شد.

 بیکاری بیش از ۹ هزارنفر در حادثه سیل اخیر / برای جبران خسارات صنعت هیچ مصوبه‌ای نداشتیم!


بخش زیرساختی و مهم دیگری که در سیلاب امسال گلستان دچار خسارت شد بخش صنعت بود، آب با ورود به شهرک‌های صنعتی خصوصا در آق قلا ۲۴۴ میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت و موجب شد ۹ هزار و ۳۰۰ کارگربیکار شوند.

 

قوانلو رییس سازمان صمت استان گلستان در این باره گفت: خسارت سیل به واحد‌های صنعتی و تولیدی و بیکاری این تعداد باعث افزایش نرخ بیکاری استان شد و در حالی که سال گذشته نرخ بیکاری استان ۹ و هفت دهم درصد بود اکنون این رقم به ۱۲.۲ درصد افزایش یافت.

وی در خصوص افراد بیکار شده گفت: هم اکنون حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از این افراد، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، اما وضعیت واحد‌های تعطیلی مطلوب نیست.

قوانلو در خصوص تعطیلی واحد‌های صنعتی و دریافت تسهیلات خسارت دیدگان در سیل گفت: متاسفانه هیچ مصوبه‌ای در این باره نداشتیم و هم اکنون ۵ یا ۶ واحد صنعتی همچنان غیر فعال هستند.

او گفت: اگر حمایت‌های دولتی برای واحد‌های صنعتی و تولیدی که تازه فعال شدند، نباشد ممکن است بعد از دوره‌ای کوتاه، شاهد تعطیلی دوباره واحد‌های صنعتی باشیم.

در همین حال در سیزدهمین جلسه کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده در تاریخ اول مرداد حق شناس استاندار گلستان اعلام کرد: برای بخش صنعت، معدن و تجارت مبلغ ۱۰۳ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره مصوب شده که واحد‌های خسارت دیده از سیل در شهرک‌های صنعتی می توانند جهت دریافت تسهیلات مراجعه نمایند.

 

سفر مقامات ارشد دولتی و نظامی به گلستان

تخریب گسترده زیرساخت های گلستان و تلفات و آسیب های وارده به مردم در آغازین روزهای سال نو باعث شد مقامات مختلف کشوری و لشگری با سفر به استان از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار گیرند.

رییس جمهور در ابتدا معاون اول خود را به گلستان فرستاد و اسحاق جهانگیری روز سوم فروردین  با تنی چند از مقامات دولت از جمله وزیران راه و شهرسازی، بهداشت، جهاد کشاورزی و نیرو به میان سیل زدگان رفتند.

جهانگیری در این سفر و در نشست شورای مدیریت بحران گلستان؛ مناف هاشمی استاندار را به دلیل غیبت در حوزه ماموریت هنگام حادثه برکنار کرد و از عزم جزم دولت برای رسیدگی فوری به مشکلات و مهار بحران سخن گفت.

دکتر روحانی رییس جمهوری هم روز هفتم فروردین در مناطق سیل زده گلستان حضور یافت.

وزیر کشور؛ تعدادی از مقامات دولت و وزرا از جمله نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، علوی وزیر اطلاعات، واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری، اردکانیان وزیر نیرو، حجتی وزیر جهاد، نمکی وزیر بهداشت و درمان، اسلامی وزیر راه و شهرسازی و تابش رییس بنیاد مسکن، رییس جمهوری را همراهی می کردند.

 روحانی به مردم وعده داد که تا آخر حادثه در کنار سیل زدگان خواهند ماند.

همچنین علی لاریجانی رییس قوه مقننه با سفر به استان گلستان به سیل زدگان اطمینان داد دولت و مجلس مشکلات آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن رسیدگی می کنند.

در پی سفر مقامات دولت مقرر شد عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور تا پایان بحران گلستان در استان بماند و شخصا مسائل را هماهنگی و مدیریت کند.

در این بین سفر رییس سازمان بازرسی کل کشور به گلستان که از طرف رییس قوه قضائیه ماموریت ویژه داشت متفاوت از سایر مقامات بود چراکه قاضی سراج از چیستی و چرایی حادثه نیز سخن گفت و برخی مسوولان استان را دارای تقصیر و قصور عنوان و البته تاکید کرد باید بررسی بیشتری صورت گیرد.

این موضوع باعث شد به فاصله کوتاهی دادستان گرگان نیز از احضار برخی مسوولان استان گلستان به دادگاه برای پاسخگویی درباره علل سیل و تبعات آن سخن به میان آورد.

حالا که سه ماه از سیلاب ویرانگر گلستان می‌گذرد و حجم خسارات بسیار بالاست تنها راه چاره تسریع در انجام امور است تا هم رونق اقتصادی و رونق اجتماعی به این استان سیل زده بازگردد.

در این میان همت بیش از پیش مسئولان قطعا یکی از موثرترین اقدامات در این باره خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار