بسیاری از خبرنگاران متانت، بردباری و صبوری را برای تدبیرهای گمشده حوزه رسانه تجویز می‎کند.

مشکلات خبرنگاران گلستانی بدون روتوش

به گزارش گلستان ۲۴؛ شاید منصفانه نباشد که به ازای 360 روز خبر یک روز را تنها به صاحب خبر اختصاص دهند، عظمت کار با قلم را نمی‎توان در جوهره یک روز خلاصه کرد و باید ماه‎ها در وصف قلم و قلمگردانان این روزهای سخت اقتصاد، تحریم، مشکلات زیاد اجتماعی نوشت.

 

۱۷ مرداد هم که می‎رسد به بهانه روز خبرنگار مسئولان و مدیران مختلف با خبرنگاران دیدار می‎کنند و باز هم حرف‎های خودشان را می‎زنند بدون آنکه دغدغه‎های خبرنگاران شنیده شود و یا مشکلاتشان حل شود این روزها و هفته‎ها نیز به  پایان می‎رسد.

 

گویا قسمت خبرنگار بودن همین حل کردن مشکلات دیگر اقشار و مدیران است و بسیاری از خبرنگاران متانت، بردباری و صبوری را برای تدبیرهای گمشده حوزه رسانه تجویز می‎کند.

 

بزرگتر از مشکلات بیمه، مسکن، رفاه و حقوق برای یک خبرنگار بی‎عدالتی، عدم تکریم مناسب و نادیده گرفتن حق مطالبی است که با خون دل  و برای اصلاح جامعه و امور اصحاب رسانه آن را می‎نگارند.

 

 گرچه 17 مرداد را باید روز وعده‎های خبرنگار دانست ولی برای اینکه متوجه شویم فضای رسانه‎ای استان چرا کمیتش لنگ می‎زند به برخی از مشکلات اصحاب قلم و رسانه استان اشاره می‎کنیم.

 

برخلاف تصور مدیران و دستگاه‎هایی اجرایی در حوزه مطبوعات و رسانه آن چیزی که مشکل اساسی برای این قشر محسوب می‎شود اعتبارات نیست بلکه عدم مدیریت‎ درست منابع  و نگاه‎های سلیقه‎ای  در اجرایی قانون و مقرراتی نصف و نیمه خانه مطبوعات است که منجر به آن شده که تبعیض و بی‎عدالتی شکل بگیرد.

 

رسانه قطعا اگر موفق باشد می‎تواند با جذب مخاطب و تبلیغات اعتبارات خود را تامین کند و شرط آن این است که بستر سالم برای رقابت و عرضه رسانه ایجاد شود و متولیان دست به انقلاب در حوزه رسانه بزنند و با متخلفان نیز  برخورد کنند و قطعا این اتفاق منجر به آن می‌شود که سوء استفاده‌های برخی از افراد که تنها به منافع خود می‌اندیشند در حوزه رسانه کمتر شود.

 

برخورد با افرادی که تحت عنوان رسانه بنگاه‌داری می‌کنند

امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از روزنامه‎ها و هفته‎نامه‎ها در استان با تیراژ بسیار پایین و با کیفیت بسیار کم عرضه می‎شوند و این مهم منجر به آن شده که وزن رسانه‎ها در تولید محتوا، جذب مخاطب و ... پایین بیاید و می‎طلبد که با نظارت‎های دقیق در میزان تیراژ و محتوا مجموعه مطبوعات کاغذی استان پالایش شود، چرا باید در استان هفته‎نامه‎ای تنها با 500  برگ چاپی فعالیت کند؟آیا این موضوع تعریف درستی از رسانه است.

 

قطعا برخورد قاطع متولیان امر در حوزه رسانه  منجر به آن می‎شود که افرادی که تحت عنوان رسانه بنگاه‎داری می‎کنند این فضا را دیگر برای خود امن نبینند و  از سویی نظارت درست بر مطبوعات منجر به هدفمند شدن یارانه‎ها و حمایت‎های دولت از مطبوعات خواهد شد.

 

انحراف بیمه خبرنگاران به سمت بازاریابان

بیمه خبرنگاران یکی دیگر از دغدغه‎های حوزه رسانه است که هدفمند در استان اتفاق نیفتاده است، چرا باید در استان از بیمه خبرنگاران افرادی که تحت عنوان بازاریاب فعالیت می‎کنند بهره ببرند؟ و چرا قانون گذار در این خصوص اقدام جدی ندارد.

 

از سویی شرایط بیمه برای اصحاب رسانه در قانون باید به گونه‎ای باشد که اصل استقلال خبرنگار حفظ شود و نباید بیمه برای برخی از رسانه‎ها وسیله‎ای باشد که دروازه بانی خبر از سویی مدیران رسانه به پیگیری‎های اصحاب خبر بچربد.

 

متاسفانه بدتر از این مهم در حوزه بیمه این است که بسیاری از بیمه‎های خبرنگاری در هفته‎نامه‎های استان به شکل خانوادگی شده است و  بسیاری از خبرنگاران محکوم به پرداخت حق بیمه خود در لیست کارفرما هستند.

 

به نظر می‎رسد بهترین شرایط برای بیمه خبرنگاری این است که مجموعه متولی مثل خانه مطبوعات افرادی که می‎خواهند از بیمه خبرنگاری استفاده کنند را با سنجش میزان مهارت، توانایی در انجام فعالیت‎های خبری و ... تایید کند و پس از آن  با معرفی به رسانه‎ها این بیمه‎ها انجام شود.

 

نگاه بخشی به آگهی‌های دولتی در حوزه رسانه

نگاه‎های بخشی به آگهی‎های دولتی یکی دیگر از مشکلات حوزه رسانه است،اگر قانون در این حوزه وجود دارد چرا باید تنها بخشی از آن اجرا شود.

 

برای مثال با پیگیری‎های خانه مطبوعات آگهی‎های دولتی از روزنامه‎های کشوری به هفته‎نامه‎های استانی تغییر مسیر داده و حال این اقدام تا چه میزان درست و هدفمند بوده جای خود دارد ولی چرا در حالی که بخش عمده‎ای از بازخورد رسانه‎ای در حوزه فضای مجازی و خبرگزاری‎ها است این بخش از آگهی‎های دولتی محروم ماندند.

 

از سویی یکی از منابع مهم استان برای رسانه‎ها همین آگهی‎ها و تبلیغاتی است که رسانه‎ها جذب می‎کنند و تنها با نگاه در سامانه جامع رسانه‎ای متوجه می‎شوید که عده‎ای محدودی از شرایط بسیار ویژه برخوردار هستند و از سویی خبرنگاران در پازل بهره‎مندی از اعتبارات آگهی‎ها دولتی سهم بسیار ناچیزی دارند .

 

عدم تکریم  مناسب و در شان اصحاب رسانه گلستان 

تکریم نادرست و غلط اصحاب رسانه در استان، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، متاسفانه تا اسم تکریم از خبرنگار می‎آید تنها دستگاه‎ها به فکر نشست خبری و ارائه کارت‎های هدیه به خبرنگاران هستند و گاهی متاسفانه برخی از پیگیری‎های خبرنگاران در حوزه‎های مطالبه‎گری و مشکلات مردمی با این اقدام دستگاه‎هایی اجرایی از سوی دیگر رسانه‎ها نادیده گرفته می‎شود و همچنین مردمی که مشکلاتشان اینگونه در فضای رسانه‎ای نادیده گرفته می‎شود به حوزه رسانه و به دنبال آن عملکرد مسئولان نظام بد بین می‎شوند.

 

قطعا برای تکریم از اصحاب رسانه و کمک به حل مشکلات خبرنگاران راه‎های بسیار بهتر و زیباتری وجود دارد، مثل برگزاری جشنواره، انتخاب خبرنگاران و رسانه برتر، انعقاد تفاهم‎نامه‎های همکاری و... که این مهم می‎تواند جایگاه خبرنگاران را در استان ارتقاء دهد و از سویی شرایط را برای پیگیری و مطالبه‎گری رسانه‎ها ایجاد کند.

 

قطعا بذل اهتمام مسئولان استان به ویژه استاندار گلستان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به چنین نکاتی در حوزه رسانه  می‎تواند گره‎های کور و مشکلات حوزه رسانه را تا میزان قابل توجهی بکاهد.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار