۳۰ هکتار از وسعت ۳۰ هزار و ۶۷۰ هکتاری منطقه حفاظت شده جهان نما مستثنیات اعلام شده که ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری ها در این مستثنیات بلای جان این منطقه شده است.

ساخت و سازها بلای جان منطقه حفاظت شده جهان نما

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر؛ اداره کل محیط زیست گلستان به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار تور رسانه ای را به منظور آشنایی بیشتر اصحاب رسانه از منطقه حفاظت شده جهان نما و درازنو برگزار کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در حاشیه برگزاری این تور رسانه ای اظهار کرد: براساس ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی، در مناطق تحت مدیریت محیط زیست قائم مقام دستگاه‌های مسئول در اراضی ملی است و باید بر ساخت و سازها نظارت کند.

محمدرضا کنعانی با بیان اینکه بر اساس ماده ۵۶ تفکیک اراضی دولتی و مستثنیات بر عهده منابع طبیعی است چراکه نقشه‌ها در دست آن‌هاست، افزود: با پیگیری‌هایی که در بازرسی کل کشور انجام شد مقرر شد نقشه اراضی ملی و مستثنیات را در اختیار ادارات کل محیط زیست قرار دهند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده نقشه اراضی ملی و مستثنیات جهان نما را از منابع طبیعی سمنان و گلستان تحویل گرفتیم اما هیچ کدام کاداستر (محدوده بندی یا حدنگاری یا کاداستر: فهرست نقشه‌برداری ثبتی است یعنی آن نوع نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد) شده نیست.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان توضیح داد: وقتی نقشه‌ها کاداستر شده نیست این مشکل را ایجاد می‌کند که ما نمی‌توانیم موقعیت را شناسایی کنیم که این تغییر در اراضی ملی است یا مستثنیات؛ در اراضی ملی تکلیف قانونی با محیط زیست است و در اراضی مستثنیات امور اراضی جهادکشاورزی باید ورود کند و جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد.

وی تاکید کرد: ۳۰ هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده جهان نما مستثنیات اعلام شده و هم اکنون منابع طبیعی گلستان اعلام می‌کند همه موارد مربوط به این منطقه به محیط زیست تحویل شده است اما واقعیت این است که فقط نقشه ها تحویل شده و منطقه تحویل میدانی نشده است.

وضعیت ساخت و سازهای موجود در جهان نما باید ثبت شود

کنعانی اضافه کرد: ابتدا باید آخرین وضعیت ساخت و سازها در منطقه را ثبت کنیم بعد تغییر و تحول انجام شود؛ چراکه اگر با عکس هوایی وضعیت موجود ساخت و سازها مشخص نشود ما نمی توانیم اثبات کنیم کدام ساخت و ساز قدیمی و کدام جدید است که جلوگیری کنیم.

وی متذکر شد: تحویل منطقه حفاظت شده جهان نما نیازمند یک فرآیند است، باید بدانیم چند پرونده ساخت و ساز غیرمجاز تشکیل شده است و اینها صورتجلسه شود، تکلیف ذینفعان و امکاناتی که به منظور اطفاء حریق در منطقه جذب شده هم باید مشخص شود.

 

کنعانی گفت: بیکار ننشسته ایم و خودمان را برای تغییر و تحولات در منطقه آماده می کنیم؛ با بهره گیری از ظرفیت تمام نیروها برنامه پایش از منطقه را ترتیب داده ایم تا برای کل ساخت و سازها، تصرفات، راههای ایجاد شده، حضور دامداران و زنبورداران در منطقه و … پیوست توصیفی تهیه کنیم و با سازمان مرکزی هم مکاتبه کرده ایم که الزامات را به ما ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه تا یکماه آینده محیط بانان جهان نما به ردیاب مجهز می‌شوند، گفت: تلاش داریم با استفاده از فناوری روش های سنتی گشت زنی و پایش در منطقه را کنار بگذاریم و سپس پیگیر صدور مجوز از سوی امور اراضی برای تغییر کاربری ها در مستثنیات منطقه می شویم.

تلاش برای جلوگیری از تعرضات و تصرفات در جهان نما

در ادامه یکی از کارشناسان محیط طبیعی اداره کل محیط زیست گلستان در خصوص منطقه حفاظت شده جهان نما گفت: این منطقه به طور مستقیم بر زندگی اهالی گرگان، کردکوی و ترکمن صحرا تاثیر می گذارد چرا که منطقه حفاظت شده جهان نما و شبکه حفاظتی آن یک اکوتون (فصل مشترک دو زون متفاوت) است.

 

سید مجتبی حسینی توضیح داد: منطقه حفاظت شده جهان نما در انتهای زون البرز و زون کپه داغ واقع شده و با تنو زیستی منحصر بفرد انواع اکوسیستم کوهستان، جنگل، دشت و آبی و دریایی را در خود جای داده است و هم اکنون تصرفات و تعرضات مهم ترین تهدید این منطقه است که تلاش داریم جلوی آن را بگیریم تا منطقه مانند گذشته پویایی خود را داشته باشد.

همچنین رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست گلستان اظهار کرد: در این اکوتون (منطقه حفاظت شده جهان نما) جزو ذخایر ژنتیکی است.

محمود شکیبا افزود: این منطقه نه تنها دارای تنوع زیستس منحصربفرد است و محل زندگی کَل، بُز، قوچ، میش، مرال و انواع پستانداران است بلکه در آبان ماه محل استراحت و کریدور اصلی پرندگان مهاجر از جمله شاهین ها، عقاب ها و کرکس ها و … است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار