فرماندار کردکوی گفت که سیل گلستان بخش های زیادی از این استان را درگیر کرد اما چون در آق قلا و گمیشان مردم تا مدتها با مشکل آبگرفتگی مواجه بودند، مشکلات سایر مناطق از جمله کردکوی کمتر به چشم آمده و اطلاع رسانی و بازتاب یافت.

روایت فرماندار کردکوی از سیل گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابراهیم قدمنان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با سرازیر شدن سیل از آق قلا و گمیشان به طرف شمال کردکوی؛ در مناطق روستایی جنوب شهرستان شامل درازنو و جهان نما ریزش برف به ارتفاع بیش از ۲ متر را شاهد بودیم که بر اثر آن راههای ارتباطی تا مدتها بسته شد و برای مردم مشکلات زیادی ایجاد شد.

 

فرماندار گفت: باوجود تلاش های صورت گرفته در مناطق روستایی جنوب کردکوی امکان بازگشایی راهها میسر نشد بطوریکه مردم مجبور به احداث تونل در دل برف شدند و همزمان اهالی شمال شهرستان نیز با سیل و طغیان رودخانه قره سو مبارزه می کردند.

قدمنان با بیان اینکه در شروع بهار امسال اهالی کردکوی از شمال و جنوب در محاصره سیل و برف بودند، افزود: اهالی روستاهای حاجی آباد و نیاز آباد این شهرستان با پشتیبانی دستگاههای اجرایی نسبت به ایجاد دیواره در اطراف مزارع کشاورزی و خانه های مسکونی خود اقدام کردند که این همت مثال زدنی منطقه را از فاجعه بزرگی نجات داد.

وی اضافه کرد: دیوارهای چند کیلومتری با سنگ، پلاستیک، گونی های خاک و دیگر ابزار و تجهیزات باعث شد سیلاب در همان ورودی شمال کردکوی مهار شود و از سرازیر شدن آن به دیگر مناطق شهری و روستایی جلوگیری به عمل آید اما در عین حال بازهم حجم خسارت ها زیاد بود.

وی با بیان اینکه ۲۰۳ خانه روستایی در کردکوی بر اثر سیل تخریب و به دهها مورد دیگر آسیب وارد شد، گفت: اکنون و در مرحله بازسازی و مرمت این خانه ها ۱۵ واحد به مرحله پی کنی رسیده و ۹۵ واحد در مرحله آرماتوربندی و ۳۰ خانه در حال بتن ریزی و پنج واحد دیگر هم در مرحله نازک کاری است.

 

قدمنان با بیان اینکه تاکنون ۹۲ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به آسیب دیدگان سیل کردکوی پرداخت شده و این روند ادامه دارد، افزود: با همراهی و همکاری دستگاههای اجرایی شهرستان در کوتاه ترین زمان ممکن خسارت وارده به سیل زدگان منطقه جبران یا تعیین تکلیف شد و از این حیث جزو شهرستانهای پیشرو کشور هستیم.

وی اظهار داشت: ۳۷۸ میلیارد ریال در بخش مسکن روستایی به آسیب دیدگان سیل کردکوی کمک شد و مالکان ۳۰۷ خانه آسیب دیده هم تسهیلات بلاعوض برای تعمیر و بهسازی محل سکونت خود دریافت کردند.

فرماندار کردکوی گفت ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان نیز بر اثر سیل آسیب جدی دید. 

کردکوی در حدفاصل شهرستانهای گرگان و ساری قطب کشاورزی محسوب می شود و با بهره مندی از طبیعت بکر مخصوصا ارتفاعات و جنگل های جنوب آن مزیت بالایی در حوزه گردشگری نیز دارد. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار