سیل تمام شد ولی قصه‌های سیل پس از سه ماه در مناطق سیل‌زده گلستان همچنان ادامه دارد.

با گذشت سه ماه از سیلاب همچنان گرفتار مشکلات پساسیل هستند

به گزارش گلستان۲۴؛ پاهایش درد می‎کرد و نزدیک به نیم ساعت بود که در صف ایستاده بود تا نوبتش شود، از روستاهای اطراف آق‎قلا آمده بود و با عصایش تکیه داده بود و وقتی  کارپرداز بنیاد مسکن اسمش را خواند انگار که از زیر خروارها آب بیرون پریده باشد تند به درب جلوی پنچره رفت و پرونده‎اش را گرفت و در حال رفتن کارپرداز به وی می‎گفت باید بانک سپه بروید.

البته این شتاب چند قدمی بیشتر دوام نیاورد که در کنار ستون به دلیل بیماری و خستگی از کهولت سن نشست، جلوتر رفتم تا چند دقیقه‌ای با او صحبت کنم، می‎گفت خانه‎ام تعمیری است و من با این سن نمی‎دانم چطور باید از پس تعمیرات خانه بر بیایم.

سیل خانه‎ام را خراب کرده و تمام زندگی‌ام از طریق حمایت‎‎های کمیته امداد سپری می‎شود، به دلیل خسارت سیل لوله‎کشی منزلم خراب شده و به من گفتن یک میلیون و 600 هزینه دارد،  این مقدار پول را من از کجا باید بیاورم.

 

در حین همین گفت‎وگو بودیم که فردی دیگر از منطقه «کل آباد» متوجه گفت‎وگوی من شد و می‎گفت منزل من در منطقه «کل‎آباد» که 25 روز زیر آب بوده را سالم اعلام کردند و گفتند هیچ هزینه‎ای به شما پرداخت نمی‎کنیم.

در میان جمعیت، یک بازنشسته شهرداری هم وجود داشت که از روستای «محمدآباد» با وی تماس گرفته بودند تا برای ادامه روند صدور پروانه اقدام کند، وی که تقریباً از ساعت هشت صبح دو ساعتی منتظر بود می‎گفت این حق ما نیست و باید شرایط بهتری برای رسیدگی پرونده اتفاق بیفتد.

* تاکنون ریالی برای تعمیر منزل مسکونی‌ام پرداخت نشده است

دو مرتبه است که در سیل گرفتار می‎شوم، در سال 1374 منزلم بر اثر سیلاب  خسارت دیده بود و امسال نیز منزل مسکونی دیگرم بر اثر سیلاب آسیب دیده است، در حالی که کارشناسان بنیاد مسکن منزلم را تعمیری اعلام کردند اما تاکنون ریالی برای تعمیر منزل مسکونی‌ام پرداخت نشده است.

در جمعیت خسارت‌دیدگان سیل هر کسی دردی داشت و وقتی متوجه می‎شدیم خبرنگار هستیم از مسائل مختلف مانند عاقبت فرماندار سابق آق‎قلا چه می‎شود و یا اینکه چرا مسیر راه‎آهن دیر باز شد و ما را دچار این خسارت‎ها کرده سخن می‌گفتند.

حتی موضوع استاندار و زمان برکناری آن نیز مطرح شد، سیل‎زده‎ای که کارگر فصلی بود می‎گفت ما سیل‎زده‎ها از طناب سیاه و سفید هم می‎ترسیم ، چرا مسیرهایی که برای بازگشایی سیل در نظر گرفتند خیلی کم است و با توجه به اینکه تقریباً 20 سال گذشته نیز دچار سیل شدیم و ممکن است در سال‎های آینده نیز این سیل تکرار شود مسؤولان نسبت به باز ماندن مسیرهای خروجی سیلاب مبادرت ندارند.

بانویی که همسرش دیالیزی بود با بغضی فروخفته بیان می‎کرد که پیش از سیل با خیاطی امرار معاش می‎کرده و حالا سیل باعث آسیب به منزل و وسایل منزل شده و انتظار دارد که مسؤولان از او حمایت کنند.

جوانی که از روستای سقر به شهر آمده بود می‎گفت الآن فصل کار است و چرا باید روند رسیدگی به پرونده‎ها و پرداخت خسارت‎ها آنقدر طولانی شود، از مسؤولان درخواست داریم که نزدیک به سه ماه از زمان وقوع سیل گذشته و با توجه به اینکه یک ماه مردم درگیر سیلاب بودند از همه‎چیز خسته شدند دیگر توانی برای دوندگی مسیرهای ادارات و بانک‎ها ندارند و نسبت به تسریع روند پرداخت‎های خسارت اقدام کنند.

البته شاید مسؤولان بنیاد مسکن هم حق داشته باشند آخر تعداد خسارت‎ها یکی دو تا نبود و به‌کارگیری چند کارمند برای رسیدگی به پرونده‌های سیل‌زدگان باوجود اینکه از دل و جان هم کار می‎کردند کافی نبود، البته خیلی‎ها رفته رفته به دلیل گرمای هوا کلافه شده بودند و انتظار داشتند که فضای بهتری برای رسیدگی به پرونده‎ها برایشان در نظر گرفته می‎شد.

 

* در روند بازسازی منازل گلایه‎ای از کمبود مواد اولیه مثل آهن و سیمان یا افزایش قیمت‎ها نبود

ما این انتقادات را به مسؤولان بازسازی مناطق سیل‎زده انتقال دادیم و حتی پیشنهاد شد با توجه به اینکه بنیاد مسکن شعار داده که تا آخرین خانه در کنار سیل‎زدگان خواهد بود شرایط را برای رسیدگی به گونه‎ای رقم بزنند که زیبنده این مردم باشد.

البته از انصاف نگذریم در روند بازسازی منازل گلایه‎ای از کمبود مواد اولیه مثل آهن و سیمان یا افزایش قیمت‎ها نبود و شاید دلیل دپو بالغ بر یک هزار تن میلگرد توسط بنیاد مسکن و عرضه آن با قیمت 4 هزار و 900 تومان و همچنین تامین بتن آمده و ایجاد انبارهای سیمان در بخش‎های مختلف مناطق سیل‎زده باشد.

اما داد سیل‎زدگان از کندی بازسازی مناطق سیل‎زده بود و در این موضوع همه ازجمله بانک‎ها و بنیاد مسکن را مقصر می‎دانستند.

بازدید از منطقه «کل‎آباد» مقصد دیگر ما بود، در این منطقه نیز با چند خانواده‌ دیدار و گفت‎وگو کردیم مردمی که تقریباً یک ماه گرفتار سیلاب بودند و بیان می‎کردند که هنوز پرداخت خسارت‎ها برای تعمیر و بازسازی منازلشان اتفاق نیفتاده است.

برخی خانواده‎ها نیز از ارزیابی صورت گرفته گله‌مند بودند و عنوان می‌کردند کارشناسان بنیاد مسکن اعلام کردند که منزل مسکونی آنها نیاز به مرمت ندارد و به عبارتی به آنها خسارت تعلق نگرفته در حالی که با مشاهده شرایط نامناسب منزل پس از سیلاب مجبور به  بازسازی شدند و می‎گفتند چطور می‌شود منزلی را که 25 روز در آب مانده است خسارت ندیده باشد!

البته این موضوع نیز یک نظر کارشناسی است که آیا مصالح ساختمان بر اثر آب در این مدت خسارت می‎بیند یا خیر اما بسیاری از این خانه‎ها با پرداخت خسارت در ماده 100 به شهرداری مجوز دریافت کردند و از نظر استحکام بنا مورد تأیید بسیاری از کارشناسان نظام مهندسی نیستند.

«تازه آباد» مقصد دیگر ما بود که برای اطلاع از روند بازسازی به این منطقه رفتیم، تقریباً 25 منزل در روستای «تازه‎آباد» توسط بنیاد مسکن در حال ساخت بود و برخی منازل نیز بنا بود توسط بسیج سازندگی ساخت و ساز شود که پی آنها نیز کنده شده بود.

 

به سراغ منزلی رفتیم که دارای یک دختر معلول جسمی حرکتی بود، کسی که از دو دست محروم بود و شدت گرما در روزها و شب‌های ترکمن‌صحرا موجب شده بود تا از  رئیس بسیج مستضعفین درخواست کولر کند که خوشبختانه این وعده سردار محقق شد و اهدای کولر به این خانواده امید را در دل آنها زنده کرد.

وضعیت مردم این روستا از نظر بهداشتی نیز نابه‌سامان بود ولی با کم‎آبی و شوری آب کنار آمده بودند اما در پساسیل دردشان بی‎خانمانی بود و در حالی که در چادرها اسکان داشتند بیان می‎کردند که هرچه زودتر منازل مسکونی به ما تحویل داده شود.

در ادامه به سراغ خانواده عایشه نیز رفتیم که جمعی از خیرین برای درمان دستش که دچار یک بیماری خاص است قول‎های مساعدی داده بودند و بنا است به زودی به تهران برای درمان اعزام شود.

پدر عایشه از اینکه در مدت کمتر از 28 روز منزلش را بنیاد مسکن بازسازی کرده بود ابراز خرسندی می‎کرد و درخواست داشت که پک‎های لوازم خانگی نیز به وی تعلق بگیرد چراکه همه اسباب و اثاثیه‎منزلش تقریباً در سیل از بین رفته بود.

اقدام دیگری که مورد توجه بود وجود بانک‎های عامل برای  تشکیل پرونده در مناطق سیل‎زده بود گرچه گلایه‎هایی زیادی از اینکه بروکراسی بانک‎ها بسیار طولانی است و در وضع قراردادها مشکلاتی وجود دارد از سوی مردم سیل‎زده عنوان شده بود.

* با گذشت سه ماه از سیلاب همچنان گرفتار مشکلات پساسیل هستند

متأسفانه با وجود آنکه مردم سیل‌زده استان گلستان پس از وقوع سیل درد و رنج بسیاری را متحمل شدند و با گذشت سه ماه از سیلاب همچنان گرفتار مشکلات پساسیل هستند کوتاهی بانک‌ها و تعلل در انعقاد قراردادها بر حجم مشکلات سیل‌زدگان گلستانی افزوده است.

در حالی که مقام معظم رهبری بر لزوم رسیدگی به سیل‌زدگان تأکید کردند و فرمودند سیل‌زدگان فراموش نشوند بانک‌ها با خساست در پرداخت تسهیلات و سنگ‌اندازی در بازسازی منازل مسکونی سیل‌زده ضمن آنکه از وظایف خود شانه خالی می‌کنند تأکید امام امت را هم نادیده می‌گیرند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان از روند کند بانک‌ها در انعقاد قراردادها گله‌مند است و در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید؛ ما ضمن قدردانی از همه بانک‎ها از آنها تقاضا داریم انعقاد قراردادها سرعت بگیرد.

محمدتقی زمانی‌نژاد می‌افزاید؛ تاکنون ۱۰ هزار و ۶۸۰ مالک واحد مسکونی سیل‌زده در گلستان در صف انتظار عقد قرارداد با بانک‌ها هستند، که تسریع در ساخت و ساز واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده نیاز به همکاری بانک‌ها دارد.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۸۸۶  مالک خسارت دیده از سیل را به بانک‌های عامل معرفی کردیم، تصریح کرد: متاسفانه بانک‌ها تاکنون تنها با ۲ هزار و ۲۰۶ مالک عقد قرارداد کردند که این امر بزرگترین مانع در تحقق بازسازی واحدهای مسکونی در استان گلستان است.

 

* آغاز بهسازی و تعمیر ۴ هزار و ۲۳۲ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال 1398 عملیات ساخت تمامی واحدهای احداثی سیل‎زده استان گلستان به پایان برسد، افزود: تاکنون بهسازی و تعمیر ۴ هزار و ۲۳۲ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل آغاز و ۷۲ واحد به پایان رسیده است، اگر بانک‌ها در این زمینه همکاری کنند سرعت تکمیل منازل مسکونی در این مناطق سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

سنگ‌اندازی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان و انعقاد قراردادها در حالی است که استاندار گلستان نیز بر ضرورت سرعت‌بخشی بانک‌ها در اعطای تسهیلات و رسیدگی به پرونده‌های سیل‌زدگان تأکید و از قرار گرفتن روند بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی مناطق سیل‎زده در فصل زمستان ابراز نگرانی کرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار