استاندار گلستان با بیان اینکه بقای استان گلستان وابسته به احیای خلیج گرگان است، گفت: در صورت تداوم روال کنونی خلیج گرگان تا ۴ سال دیگر خشک می‌شود.

بقای گلستان وابسته به احیای خلیج گرگان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ هادی حق شناس عصر امروز در شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: تاکنون ۷-۸ هکتار از وسعت خلیج گرگان خشک شده و اگر روال به صورت فعلی سپری شود، تمامی وسعت ۴۰ هزار هکتار خلیج گرگان خشک می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خلیج گرگان نیاز به آب دارد، افزود: استان در خطر است. اگر ریزگرد از خلیج گرگان بلند شود دیگر نمی‌توان کاری انجام داد.

حق شناس در ادامه آبگیری سد نرماب را مهمترین اولویت استان در موضوع سیل برشمرد و گفت: ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای سد نرماب اختصاص یافت و با این اعتبار آبگیری سد صورت می گیرد. ایجاد شبکه انتقال و توزیع آب سد نیز نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. این درحالیست که کل بودجه استان در سال جاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

استاندار گلستان بیان کرد: اگر سد نرماب ساخته می‌شد، ۴۰ تا ۵۰ درصد خسارت ناشی از سیل اخیر کاهش می‌یافت.

وی خاطرنشان کرد: رودخانه های اصلی استان گرگانرود، قره سو  و اترک ۴۵۰ کیلومتر طول دارند و پس از سیل ۱۰۰ کیلومتر لایروبی شد.

استاندار گلستان با اشاره به وجود ۸۰ هزار بیکار در استان، گفت: وقتی بیکاری افزایش پیدا می‌کند به دنبال آن بزهکاری، طلاق، اعتیاد و خودکشی افزایش می‌یابد. با رفع مشکل بیکاری می‌توان جلوی بسیاری از این آسیب های اجتماعی را گرفت.

حق شناس بیان کرد: بخش کشاورزی در استان بهره‌ وری لازم را ندارد و نیاز به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان هستیم.

وی با بیان اینکه در سیل اخیر ۹۸ نقطه از جاده های استان شکافته شد، گفت: تاکنون ۷۰ نقطه آسفالت شده است. این کار در حالی انجام گرفت که پولی به راهداری ابلاغ نشد و پیمانکاران طلب کار هستند.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی تعمیر شده است. از مجموع ۷ هزار و ۲۰۰ واحد احداثی نیز تاکنون ۴۰۰۰ واحد پی کنی شد و ۲۵۸۰ واحد در بخش فوندانسیون است و ۳۰۰ واحد نیز به مرحله سقف  رسیده است. تلاش داریم احداثی ها را تا قبل از زمستان به نقطه مطلوب برسانیم.

/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار