سایت زباله و بازیافت آن در کلانشهرها و شهرهای بزرگ به عنوان یک فرصت در راستای درآمدزایی و ایجاد اشتغال به حساب می‌آید اما این فرصت در شهرستان آزادشهر تبدیل به تهدیدی برای سلامتی و بهداشت محیط شهروندان شده است.

روزانه حدود 805 تن زباله در گلستان تولید می‌شود

 گزارش گلستان ۲۴؛ در سال 1395 مسوولان وقت اعلام کردند سایت زباله آزادشهر با همه تجهیزات و امکانات به روز در راستای ایجاد درآمد و اشتغال راه‌اندازی می‌شود.
در همان سال وعده راه‌اندازی این سایت عملی شد اما تجهیزات و امکانات به روز آن تا به امروز در حد یک حرف باقی‌مانده و امروز این سایت نه تنها فرصت بوده بلکه تهدیدی در سلامت و بهداشت محیط شهروندان آزادشهری محسوب می‌شود.
* اعتراض به حق مردم را به گوش مسوولان کشوری می‌رسانم
نماینده مردم شهرستان‌های آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی در بازدید چند روز گذشته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان گلستان اظهار کرد: اگر اقدامی در راستای بهبودی سریع سایت زباله آزادشهر صورت نگیرد در تذکری رسمی و علنی اعتراض به حق مردم آزادشهر را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به گوش مسوولان کشوری خواهم رساند.
علیرضا ابراهیمی افزود: در سه سال گذشته بیش از 12 میلیارد تومان برای ساماندهی این سایت هزینه شده است و امروز به نتیجه مطلوب نرسیدیم.
نماینده مردم شهرستان‌های آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار است شرکت دانش‌بنیان ایرانی کار تفکیک زباله، تولید کمپوست و تبدیل شیرابه به بلوک را عهده‌دار شود و امید داریم تا چند ماه آینده این کار صورت گیرد.

* وضعیت سایت زباله آزادشهر با وضعیت مطلوب مورد انتظار مردم فاصله بسیاری دارد
فرماندار شهرستان آزادشهر در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: وضعیت سایت زباله آزادشهر با وضعیت مطلوب مورد انتظار مردم فاصله بسیاری دارد و باید اقدامات مهم زیست محیطی و بهداشت محیط شهروندان رعایت شود تا مردم شهرستان مشکل بهداشتی نداشته باشند.
سیدرسول حسینی تاکید کرد: تبدیل زباله به کود شیمیایی، ساخت فضای سبز، درختکاری و اقدامات موثر در راستای کاهش بوی تعفن حاصل از زباله‌های موجود در این سایت باید هر چه سریع‌تر مرتفع شود.
رئیس شورای شهر آزادشهر عدم رعایت نکات بهداشتی در این سایت را از مشکلات مهم شهری دانست و یادآور شد: متاسفانه مشکلات این سایت به لحاظ زیست محیطی، دادگستری، بهداشتی و غیره با پیگیری‌های زیاد انجام شده هنوز به نتیجه نرسیده است.

* بوی تعفن سایت زباله آزادشهر یک سوم جمعیت شهری و روستاهای اطراف را آزار می‌دهد
رضا هاشم‌زایی تصریح کرد: هیچ مصوبه‌ای برای جایگاه سایت زباله در شورای شهر وجود ندارد و این سایت در حریم قانونی شهر واقع  شده و بوی تعفن آن یک سوم جمعیت شهری و روستاهای اطراف را آزار می‌دهد.
م.قزلجه یکی از شهروندان آزادشهری اظهار کرد: راه‌اندازی سایت زباله سبب مشکلات بهداشتی و محیطی برای مردم شهر و روستاهای اطراف شده است، متاسفانه بوی تعفن آن تا کیلومترها احساس می‌شود و مسؤولان هر سال با وعده و وعید که امسال ساماندهی می‌شود مردم را به آرامش و صبوری دعوت می‌کنند.
خسروی از دیگر شهروندان شهرستان آزادشهر گفت: فرزند خردسال بنده به خاطر قرار گرفتن محل زندگی‌مان در اطراف این سایت و وجود بوی نامطبوع آن به مشکلات تنفسی دچار شده است.
وی ادامه داد: اگر مسوولان در نزدیکی این سایت زندگی می‌کردند حتی نمی‌توانستند یک روز دوام بیاورند، بنابراین تقاضا داریم مشکلات این سایت هر چه زودتر برطرف شود.

* روزانه حدود 805 تن زباله در گلستان تولید می‌شود
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان گلستان اظهار کرد: در حال حاضر دو سایت در شرق و غرب استان و یک کارخانه با ظرفیت 15 تن در مراوه‌تپه به پردازش زباله می‌پردازد، روزانه حدود 805 تن زباله در گلستان تولید می‌شود که 505 تن به سایت آق‌قلا، 300 تن به سایت آزادشهر و 15 تن به کارخانه مراوه‌تپه وارد می‌شود.
محسن سمیعی افزود: در سایت زباله شهرستان آزادشهر با فراخوان بخش خصوصی توسعه قابل ملاحظه‌ای تا پایان سال 1398 خواهیم داشت.
وی ادامه داد: با شرکت دانش‌بنیان ایرانی و شرکت «لیندنر» اتریشی قراردادی مبنی بر تجهیز و بازیافت این سایت پسماند منعقد شده که با اجرایی شدن این طرح، با تولید «آر.دی.اف» می‌توان سوخت مورد نیاز کارخانه سیمان گالیکش را فراهم کرد.

* از اواخر شهریورماه تولید «گرانول پلاستیک» در سایت زباله آزادشهر فعال می‌شود 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان تاکید کرد: در دو، سه ماه آینده در این سایت زباله‌ها تبدیل به کمپوست شده و از اواخر شهریورماه نیز تولید «گرانول پلاستیک» در این سایت فعال می‌شود و ما شاهد وضعیت خوبی در این سایت خواهیم بود.
وی یادآور شد: قرار است شیرابه این زباله‌ها نیز به سازه‌های بتونی تبدیل شود تا مشکل بوی تعفن این سایت نیز برطرف شود.
سمیعی گفت: در خودروهای حمل زباله به روش جدید «سیم تریلر هاپردار» در خودروها به کار رفته که بدون نیاز به سکوموقت می‌توان زباله را تخلیه کرد و با این کار مردم شاهد بوی تعفن و منظر نامناسب نیستند.
وی تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند این خودروها را با 30 درصد نقد و الباقی اقساطی خریداری کنند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار