رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از بهره‌برداری 221 پروژه به مناسبت هفته دولت در این استان خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه‌ها 984 اشتغال جدید در استان گلستان ایجاد می‌شود.

بهره‌برداری از یک‌هزار و 450 شبکه آبیاری و زهکشی اراضی در پایاب سدهای استان گلستان

گزارش گلستان ۲۴؛ مختار مهاجر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: در هفته دولت امسال ۲۲۱ پروژه با اعتباری بالغ بر 138 میلیارد و 377 میلیون تومان و 984 اشتغال جدید و 17 هزار و 633 بهره‌بردار افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های قابل افتتاح روستایی در استان با اعتبار ۴۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد:  برای احداث، مرمت و لایروبی آب‌بندان‌ها یک‌هزار و 500 هکتار قرارداد منعقد کردیم که 22.5 هکتار آن آماده است.

* بهره‌برداری از یک‌هزار و 450 شبکه آبیاری و زهکشی اراضی در پایاب سدهای استان گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از جمله پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت را یک‌هزار و 450 شبکه آبیاری و زهکشی اراضی در پایاب سدهای استان عنوان کرد و افزود: احداث و مرمت جاده‌های بین‌مزارع ۲۱۶ کیلومتر، احداث و بهسازی و لایروبی کانال‌های آبیاری ۶۰ کیلومتر، انتقال آب با لوله ۲۸ کیلومتر، احیا و مرمت قنوات 3 هزار و 400 متر از جمله پروژه‌های هفته دولت در استان است.

مهاجر از احداث سازه‌های سنگی و ملاتی و بندهای خاکی برای تعمیر آب‌ها در قالب ۴۲ هزار و ۶۸۰ متر مکعب خبر داد و گفت: ایجاد زیرساخت شهرک گلخانه‌ای هفت هکتاری «النگ» و ایجاد سایت تولید خوراک دام با رویکرد ترویجی، آموزشی و تحقیقاتی در ایستگاه تحقیقات «چالکی» شروع شده است.

به گفته وی؛ انتقال آب شرکت تعاونی «قازان‌قایه» یک کیلومتر باقی مانده بود که انجام شد.

* 134 پروژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در گلستان به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بیان کرد: 134 پروژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد که مهمترین آنها «آب پنیر شرکت تعاونی لبنی آشوراده» به صورت نوشیدنی است.

مهاجر بیان کرد: پروژه پرورش شتر داشتی، پرورش گوسفند داشتی، پرورش مرغ گوشتی، بسته‌بندی عسل و گلخانه‌های سبزی و صیفی در سطح استان از دیگر پروژه‌های هفته دولت است.

* گلستان در ۱۵ محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی رتبه اول تا ششم را در سطح کشور دارد

وی با بیان اینکه استان گلستان مانند گذشته همچنان در ۱۵ محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی رتبه اول تا ششم را در سطح کشور دارد، ابراز کرد: در تولید سویا، خاویار، کلزا، توتون استان گلستان رتبه اول را داراست، به طوریکه ۶۰ درصد سویا مورد نیاز کشور در استان گلستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه استان در گوشت مرغ رکورددار است و رتبه دوم را دارد، گفت: تولید مرغ استان ۲۲۵ هزار تن است، متوسط روزانه ۵۰۰ تن مرغ از استان صادرات می‌کنیم.

* روز گذشته ۱۰۵ تن مرغ در بازار گلستان توزیع شد در حالی که میزان مصرف استان ۸۵ تن است

مهاجر با اشاره به اینکه قیمت مرغ در مغازه 12 هزار و 900 تومان توزیع می‌شود، افزود: روز گذشته ۱۰۵ تن مرغ در بازار گلستان توزیع شد در حالی که میزان مصرف استان ۸۵ تن است.

 وی با بیان اینکه استان گلستان مقام دوم را در تولید پیله تر دارد، گفت: این محصول در دو شهرستان گنبدکاووس و گالیکش تولید که کمک به اشتغال روستایی می‌کند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: در زمینه برنج در سنوات گذشته رتبه چهارم را داشتیم با توجه به اینکه امسال منابع آبی زیاد شده بود تولید تاثیرگذاری در این محصول استان خواهیم داشت.

به گفته مهاجر؛ تغییر روش کشت برنج به خشکه کاری در استان گلستان به 2 هزار هکتار رسید، رقم مصرفی آب بین 6 هزار و 500 متر مکعب الی 9 هزار مترمکعب متغیر است.

وی بیان کرد: سال گذشته تعهد کردیم 2 هزار و 500  اشتغال ثبتی بیمه‌ای ایجاد کنیم که بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی «روستایی و رونق تولید» داشتیم، حدود 3 هزار و 454 اشتغال ایجاد کردیم که بالاتر از تعهدمان بود و در این زمینه رکورد زدیم.

* قول تسهیلات یک‌هزار میلیارد تومانی برای زهکشی گلستان از صندوق ذخیره ارزی گرفته شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در سال گذشته 98 میلیارد و ۹۰۰ میلیون اعتبار مصوب داشتیم که ۵۶ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و از سهم ملی تاکنون ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم که ۳۰۰ میلیارد تومان تملکی و عمرانی در سطح استان اتفاق افتاده است.

مهاجر با بیان اینکه برای زهکشی در آینده‌ای نزدیک خبر خوشی داریم، افزود: دو شبکه مویرگی انتقال آب در استان انجام خواهد گرفت، همچنین قول تسهیلات یک‌هزار میلیارد تومانی برای زهکشی استان از صندوق ذخیره ارزی گرفته شده است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار