کشت زعفران به عنوان فعالیتی نو در عرصه کشاورزی این شهرستان در شرق استان گلستان مورد توجه برخی کشاورزان قرار گرفته و بخشی از محصول زعفران امسال یکی از کشاورزان که در سطح محدودی کشت شده، در مرحله عیارسنجی است.

محصول زعفران تولیدی کشاورزان مراوه‌تپه در مرحله عیارسنجی است

به گزارش گلستان24، مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه گفت: کشت زعفران به عنوان فعالیتی نو در عرصه کشاورزی این شهرستان در شرق استان گلستان مورد توجه برخی کشاورزان قرار گرفته و بخشی از محصول زعفران امسال یکی از کشاورزان که در سطح محدودی کشت شده، در مرحله عیارسنجی است.

زعفران

 سلیمان محمدی افزود: اخیرا 6 گرم از پرچم گل زعفران تولید شده در روستای لهندر بخش گلیداغ را برای بررسی و عیارسنجی در اختیار مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان قرار دادیم.

وی افزود: نتایج این آزمایش مشخص می کند که آیا زعفران مراوه تپه از عیار مناسب برای عرضه به بازار برخوردار است و وضعیت مقرون به صرفه بودن ادامه کشت زعفران در منطقه را نیز روشن می کند.

مدیر جهاد کشاورزی مراوه‌تپه ادامه داد: تا اعلام نتایج مرکز تحقیقات و یا بررسی ها و تحقیقات بعدی، به صورت قطعی نمی توان اعلام کرد که کشت زعفران در مراوه تپه دارای چه وضعیتی است و پس از انجام آزمایشات قطعی که در سال سوم بعد از کشت انجام می شود، فاکتورهای لازم برای کشت و یا عدم کشت آن مشخص خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: این شهرستان دارای تنوع خاک، آب و هوا و اقلیم های مختلف است و با محصول زعفرانی که از قطعات کوچک و محدود کشت شده به دست آمده، کسب نتایج مثبت برای ادامه کشت زعفران دوراز انتظار نیست.

مدیر جهاد کشاورزی مراوه‌تپه شرایط مناسب آب و هوایی و تنوع خاک مناطق مختلف این شهرستان برای کشت گونه های مختلف نباتی و تولید انواع محصولات زراعی را از جمله ظرفیت های این شهرستان برشمرد.

محمدی اظهار داشت: بر این اساس یکی از کشاورزان علاقه مند با راهنمایی کارشناسان در روستای لهندر از توابع بخش گلیداغ که در جنوب شهرستان قرار دارد، سال گذشته اقدام به کشت زعفران نمود و امسال نیز کشاورز دیگری از روستای آق تقه در شمال غربی مراوه تپه به صورت آزمایشی اقدام به کشت این محصول نموده است.

اسماعیل مرادی از روستای لهندر گلیداغ که سال گذشته برای نخستین بار به کشت زعفران پرداخته است نیز به خبرنگارایرنا گفت: با توجه علاقه ای که به کشت این محصول داشتم و با تشویق کارشناسان، سال گذشته 500مترمربع از اراضی زراعی خودم را به کشت زعفران اختصاص دادم و امسال در سال دوم 100گرم محصول خالص گل زعفران برداشت کردم.

شهرستان مراوه تپه با افزون بر 60هزارنفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان قرار دارد.

منبع : ترکمن نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار