اگر چه در تقویم خردادماه روز جهاد کشاورزی خودنمایی می‎کند، اما برای استانی که نیمی از مردمانش از مسیر کشاورزی امرار معاش می‎کنند، هر روز بیانگر روز کشاورزی است.

کشاورزی در گلستان نیازمند عبور از شعار و تمجید

به گزارش گلستان24، در این دیار شمالی، کشاورزی یک حرفه سنتی است که از دیرباز توسط پدران و پسران دست به دست ادامه می‎یابد، هر چند در این بین دیگر شوق چندانی در نسل جدید برای ادامه راه پدران نیست و آنان ترجیح می‎دهند این مسیر را ادامه ندهند.

روستاهای گلستان به عنوان مصدر کشاورزی و منابع تولیدی محسوب می‎شوند که طی سالیان سال در آن کشاورزی به عنوان یک منبع معاش زندگی بسیاری از ساکنانش را تحت تاثیر فرار داده است.

با وجود آن که طی این سال‎ها قیمت محصولات اندکی افزایش یافته اما گرانی و تورم در نهاده‎های کشاورزی و افزایش اندک قیمت تضمینی محصولات به گونه‎ای رخ‎نمایی کرده که برای مالکان زمین‎های زراعی در استان که اکثرا هم خرده‎پا هستند کشاورزی صرف چندانی ندارد و علاوه بر دلالان، آنان اکثرا بدهکار بانک‎هایی هستند که با سودهای بالا استثمارشان می‎کنند.

*بانک‎ها و دلالان کشاورزان را استثمار می‎کنند

این در حالی است که وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‎شود، بهترین منبع اتکای مدیران توسعه به داشته‎هایی است که وجود دارد و آنان با تکیه بر آن می‎توانند برنامه‎ریزی‎هایی مبتنی بر واقعیت طراحی کنند و بی‎شک این موهبت در گلستان صنعت کشاورزی است که بهترین مصدر توسعه این استان شمالی است.

در حالی که گلستان در بحث کشاورزی و در برخی شاخصه‎ها، رتبه اول تا سوم کشوری را به خود اختصاص داده اما عالیترین مقام اجرایی این استان در سخنان خود محور توسعه گلستان را صنعت معرفی می‎کند، آن هم زمانی که گلستان بین تمامی استان‎ها در حوزه صنعت رتبه 29 را دارا است.

یک کشاورز گلستانی با اشاره به شرایط سخت زندگی برای کشاورزان گفت: بیشترین اقشار کشاورز را در روستاها، کشاورزانی تشکیل می‎دهند که از یک تا سه هکتار زمین زراعی دارند و البته تنها می‎توانند با این زمین معیشت خود را تامین کنند.

محمد صلبی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با وجود چنین شرایطی هنوز بسیاری از این جامعه تولیدی همچنان سرزمین‎های زراعی خود به حرفه شریف کشاورزی اشتغال دارند و با نون حلال این حرفه زندگی را سپری می‎کنند.

وی با مقایسه شرایط کشاورزی استان با گذشته اذعان کرد: اگر منصفانه قضاوت کنیم این وضعیت مثلا نسبت به 15 سال گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه با ورود نهاده‎های تقلبی همچون کود و سم‎های چینی و غیراستاندارد اوضاع خوبی را سپری نمی‎کند.

*وضعیت کشاورزی گلستان نسبت به 15 سال گذشته تغییر چندانی نداشته است

صلبی ادامه داد: زمین‎های کشاورزی نیز طی این‎سال‎ها به دلیل تقسیم شدن بین وراث کوچک‎تر شده‎اند و البته این کوچک‎سازی علاوه بر تغییر دادن کشت‎های اصلی، در کاهش بهره‎وری محصولات نیز تاثیر کلانی گذاشته است.

وی یادآور شد: بسیاری از وراث نیز بعد از مدتی زمین‎های زراعی خود را می‎فروشند و در این بین برخی از افراد خریدار نگاهشان به زمین به دلیل نداشتن دغدغه معیشت و درآمد بیشتر از آن به عنوان مکانی برای استراحت و آرامش بهره می‎برند.

یک کشاورز دیگر گلستانی که اهل یکی از روستاهای بندرگز است، با اشاره به درآمد پائین کشاورزان گلستانی بیان کرد: طی سال‎های اخیر که به دلیل تورم و برخی بی‎توجهی‎ها، کشاورزان به لحاظ معیشتی شرایط خوبی ندارند.

محمد بهمنی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: متاسفانه اکنون بسیاری از اهالی روستاهای منطقه طی این سال‎ها عضو کمیته امداد شده‎اند و از خدمات این نهاد بهره‎مند هستند، چراکه توان معیشتی آنان بسیار کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه مسئولان برنامه خاصی برای کشاورزان ندارند و غیر از چند برنامه توجیهی که آن هم اکنون بسیار کاهش یافته قدمی برای توانمندسازی روستائیان بر نمی‎دارند.

*مسؤولان برنامه خاصی برای کشاورزی در گلستان ندارند

بهمنی تصریح کرد: کشاورزان استان چشم امید خود را به دولت دوخته‎اند تا آنان را دریابد، اما به نظر می‎رسد بسته‎های حمایتی خاصی برای این اقشار تولیدی نیست و تنها برخی طرح‎های کلان همچون آبیاری قطره‎ای و یا خرید ماشین‎آلات سنگین کشاورزی آن هم به قیمت بالا در دستور کار این بخش قراردارد

وی یادآور شد: در دولت قبل قرار بود، کمکی تحت عنوان یارانه تولید به کشاورزان داده شود که این موضوع هم به فراموشی سپرده شد و اتفاق خاص دیگری روی نداد، در دولت کنونی هم چشم‎انداز چندان روشنی برای کشاورزان ترسیم نشده است.

استاندار گلستان هم اعتقاد دارد، کشاورزی گلستان دارای رویکردی سنتی است و البته با این روند راه به جایی نخواهد برد و همچنان بازده چندانی نخواهند داشت. 

 «حسن صادقلو» چندی پیش در نشست با چند سرمایه گذار خارجی در گنبدکاووس اظهار کرد: بهترین راه برای تحول در بخش کشاورزی گلستان استفاده از دانش و تکنولوژی جدید است که موجب افزایش چند برابری محصول می‎شود.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بارها در گزارش‎های متعدد به موضوع رویکرد دنیا در بحث افزایش بازده محصول کشاورزی در دنیا اشاره شده بود و از مسئولان استان و حتی کشور خواسته شد تا در این بخش برای تحقق اقتصاد مقاومتی به دنبال استفاده حداکثری از نعمتی باشند که خداوند در اختیار کشور قرار داده است.

تصور کنید در شرایطی که یک کشاورز گلستانی حداکثر برداشت وی از یک هکتار گندم چهار تن است، همین میزان برداشت در برخی کشورهای مدرن 19 تن و در ایالت متحده آمریکا 32 تن است، بازدهی که غیر قابل تصور است.

بیشترین تفاوتی که در کاشت وجود دارد، در نوع بذری است که استفاده می‎شود که متاسفانه با غیرفعال ماندن مراکز تحقیقی در سازمان جهاد کشاورزی همچنان بذرهای الیت محصولات مردمی را برای کاشت مجدد به آنها می‎سپاریم.

صادقلو اضافه کرد: استفاده از بذر مناسب و فضای گلخانه ای سبب افزایش تولید محصول و درآمد بیشتر برای کشاورز می‎شود ضمن اینکه چند برابر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نیز ایجاد می‎کند.

وی ظرفیت‎های بخش کشاورزی گلستان و شرایط اقلیمی آن را بسیار خوب و متنوع می‎داند و خاطرنشان کرد: درحال حاضر افزون بر یک هزار و 600 نوع گونه گیاهان دارویی در این استان با کیفیت بالا تولید می شود.

استاندار گلستان از گندم و زعفران این استان به عنوان دو برند معتبر و با کیفیت جهانی نام برد و گفت: در کنار این دو محصول، محصولات باغی این استان نیز از کیفیت بسیار بالا برخوردار است. 

*زمین‎های زراعی در گلستان سرمایه‎‎ای با ارزش با دستاوردهایی اندک

بیان استاندار گلستان طی این سال‎ها همیشه بیان کننده کیفیت دارایی‎های این استان شمالی در عرصه قابلیت‎ها بوده است اما اگر منصفانه قضاوت کنیم با وجود این اعتقاد طی این سال‎ها در اوضاع کشاورزی گلستان تحول چندانی ایجاد نشده است.

کشاورزی در گلستان همچنان مقهور بلاتکلیفی و مشخص نبودن سیات استان در قابل آن است و کشاورزان همچنان خود را قشر مستضعفی می‎دانند که نیازمند توجه مسئولان است، این در حالی است که چنانچه ساختار کشاورزی در گلستان با این همه اراضی مستعد از شکل سنتی دگرگون شود و با علم و نهاده‎های روز اداره شود، ارزش افزوده این بخش در اوضاع این قشر در گلستان تغییرات مثبت اساسی ایجاد خواهد کرد و کشاورزان به عنوان ثروتمندانی ارزشمند، سرمایه‎های سودمندی را برای استان به همراه خواهند داشت.

این چشم‎انداز روشن نیازمند مدیران متعهد و پیگیری است که بتوانند برای دستیابی روزهای بهتر برای بخش کشاورزی استان و حتی کشور آستین همت بالا بزنند و در سال اقتصاد مقاومتی با اقدام و عملی درخور تحول در این بخش را جایگزین تعریف و تمجید‎های تکراری کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار