مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری گنبدکاووس گفت: طرح «بانو یار» با هدف توانمندسازی بانوان روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها به منظور اشتغال در 6 روستای گنبدکاووس افتتاح شد.

طرح «بانو یار» در 6 روستای گنبدکاووس افتتاح شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ فاطمه اسدالله‎پور امروز در مراسم افتتاح طرح «بانو یار» در روستای «گوزنی‎تپه» گنبدکاووس اظهار کرد: این طرح در راستا مشاغل خانگی و صنایع دستی بانوان روستایی در راستا توانمندسازی آنها و عدم مهاجرت روستائیان به شهر است.

وی افزود: در این طرح روحیه خودباوری بانوان ارتقایافته و آنها با شناخت مسائل خود پیگیر مطالبات از طریق ادارات مرتبط هستند.

مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری گنبدکاووس تصریح کرد: در این طرح با توجه به قابلیت موجود روستاها و استعداد بانوان دوره‎های آموزشی برگزار و تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال پرداخت می‎شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: روستای «گوزنی‎تپه» دارای 465 نفر جنعیت است که از این تعداد 236 نفر بانو هستند و 153 نفر در گروه جامعه هدف ما یعنی بین 10 تا 49 سال سن دارند و خدمات بهداشت و درمان را دریافت می‎کنند.

فرهاد بدیعی افزود: مبارزه و پیشگیری با بیماری‎هایی مانند «هپاتیت»، «تالاسمی»، «سالک» و غیره در دستور کار قرار داشته و فعالیت‎های مشاوره‎ای و آموزشی مهارت زندگی نیز صورت می‎گیرد.

رئیس اداره فنی و حرفه‎ای شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: در راستا توانمندسازی بانوان این روستا دو دوره آموزشی خیاطی «دوخت لباس» و «نازک‎دوزی» در سه ماه تابستان برگزار شد.

محمدرضا ملکان افزود: در این دو دوره 44 نفر آموزش‎دیده و مدرک فنی و حرفه‎ای خود را دریافت کردند ضمن اینکه ما آمادگی برگزاری دوره آموزشی در حوزه کشاورزی برای بانوان علاقمند داریم.

رئیس کمیته امداد داشلی‎برون گنبدکاووس اظهار کرد: از 102 خانوار ساکن در این روستا 10 خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند و این افراد می‌توانند در هر رشته‌ی که علاقمند هستند دوره آموزشی مورد نظر خود را بگذرانند.

رحیم تیموری گفت: برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و خانواده‌های آنان بعد از گذراندن دوره آموزشی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

دهیار روستای «گوزنی‌تپه» گنبدکاووس اظهار کرد: این روستا در 12 کیلومتری گنبدکاووس در جاده اینچه‌برون واقع بوده و شغل بیشتر مردمان آن کشاورزی و دامداری است و بانوان نیز بیشتر به قالی‌بافی، گلیم‌بافی و سوزن‌دوزی مشغول هستند.

عبدالحمید باییری افزود: متاسفانه این روستا با مشکلات زیادی روبرو است که مهمترین آن ساختمان مدرسه بوده که قدمت بیش از 30 سال و فرسوده است و فاقد سرویس بهداشتی و دیوارکشی است.

وی تصریح کرد: به سبب کمبود مکان برای طرح هادی این روستا 35 خانوار جوان و متاهل این روستا با خانواده پدری خود زندگی می‎کنند و این امر سبب شده تا 200 نفر برای سکونت و اشتغال به شهر مهاجرت کنند.

دهیار روستای «گوزنی‎تپه» گنبدکاووس گفت: این روستا در سال گذشته به عنوان روستای «بدون بیکار» معرفی شده اما بعضی از زیرساخت‎های اشتغال هنوز در این روستا فراهم نیست.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار