بیکی گفت: با توجه به اینکه روستاهای ما فاقد نهادهای اداری مختلف هستند کانون های مساجد می توانند نقش یک نهاد فرهنگی را در روستاها داشته باشند.

برای توسعه فرهنگی در روستاها نباید از مردم غفلت کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ «مهدی بیکی» در آستانه روز روستا به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: سهم روستا در توسعه فرهنگی و اقتصادی یک سهم بالایی است و روستاها به عنوان زیربنای توسعه پایدار محسوب می شوند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان افزود: گسترش فرهنگ شهرنشینی مشکلات بسیاری را نصیب ما می کند به گونه ای که باعث افزایش مصرف گرایی، به خطر افتادن سلامت جسم و روان، حاشیه نشینی، بالا بودن هزینه های زندگی و بسیاری دیگر از مشکلات که در مقابل آن زندگی روستانشینی آنرا ندارد، می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه راه توسعه و پیشرفت از مسیر روستا است، خاطرنشان کرد: امروز کشور ما در یک وضعیت حساسی قرار دارد، فشارهای اقتصادی و تحریم ها از سوی قدرت های سلطه گر باعث شده است که شرایط اقتصادی ما را دچار یکسری تلاطمات کرده و طبقه ضعیف جامعه را با فشار مواجه کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان ادامه داد: اگر بخواهیم راه برون رفت این مشکل را از منظر فرهنگی و اقتصادی پیدا کنیم یقینا یکی از راه های آن توجه به فرهنگ روستا در تمامی ابعاد است.

 

وی تاکید کرد: اگر رسانه های ما امروز فرهنگ روستانشینی و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را با یک منطق صحیح رسانه ای خوب تجزیه و تحلیل کنند و مشکلات شهرنشینی را در مقابل مشکلات روستایی تشریح کنند حتما جامعه در مقابل آن یک واکنش منطقی نشان خواهد داد.

 

بیکی اظهارداشت: اگر دستگاه های فرهنگی به خرده فرهنگ های روستایی بها دهند و ارزش آن را تبیین کنند، جامعه روستایی ما برای حفظ این خرده فرهنگ ها و برای گسترش آن تلاش خواهد کرد.

 

به گفته وی، اگر دستگاه های خدماتی، بسیاری از امکانات شهری را جهت رفاه روستانشینان در روستاها فراهم کنند هیچ وقت شاهد مهاجرت به شهرها نخواهیم بود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان با بیان اینکه برای توسعه فرهنگی در روستاها نباید از مردم غفلت کرد، افزود: باید از خرده فرهنگ های روستایی و بسیاری از آداب و رسومی که در روستاها متداول است استفاده کرد و بسیاری از این آداب و سنن می تواند به مدد اقتصاد کشور بیاید.

 

وی با اشاره به فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی، گفت: کانون های فرهنگی هنری روستایی می توانند در روستاها نقش محوری را ایفا کنند.

 

بیکی افزود: با توجه به اینکه روستاهای ما فاقد نهادهای اداری مختلف هستند کانون های مساجد می توانند نقش یک نهاد فرهنگی را در روستاها داشته باشند.

 

وی ادامه داد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان نیز جهت اهتمام به فرهنگ روستا در تقویم زمانی سالیانه خودش بنا دارد که بیشتر برنامه هایی که قابلیت اجرا در روستاها را دارد در آنجا برگزار کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان یادآور شد: برای نمونه در شهریور امسال جشنواره سیل مهربانی در 6 رشته فرهنگی هنری در روستای عطاآباد شهرستان آق قلا برگزار شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار